Author |
Topic |
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/08/08 : 16:25:21
|
Hej!
Jag tänkte göra egna RCA-kablar m.h.a. Kjell & Co:s Hi-End-kontakter.
http://www.kjell.com/?item=37096
Frågan är om det är enkelt eller svårt att göra dessa för en nybörjare som mig, samt vilken kabel som är mest välljudande?
Jag har även en 5-meters rosa Biltema-kabel liggandes, kan det vara en lämplig kabel att DYI:a med? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
Edited by - Audiovector on 2010/08/08 16:30:49 |
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/08/08 : 18:32:08
|
Och vad avgör en signalkabels riktningsbestämning?
Och behöver man en speciell kabelskalare? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/08/08 : 20:40:56
|
Dom tillverkare(såvitt jag vet) som hävdar att dom har riktningsverkan påstår att det beror på lindragningen i tillverkningsprocessen dom märker upp kablarna så att riktningsverkan blir i textens riktning. Likaså dom som hävdar att inbränning har en stor påverkan säger att man alltid ska sätta kabeln i textens riktning, men det är bara för att man alltid ska sätta kabeln lika i framtiden, efter inbränningen.
håller du på med kablar på hobbynivå tror jag inte du ska tänka så mycket på riktningsverkan och sånt. Du behöver ganska avancerade instrument för att kunna mäta. Det du kan göra är väl att koppla kabeln i olika riktningar och prova om du hör någon skillnad.
Det är väldigt svårt att få fram fakta som stödjer riktningsverkan, jag är nere på kvantnivå i fysiken och läser för att kunna förstå riktningsverkan och liknande i kablar..
Kabelskalare behöver du inte men det underlättar. dom är inte speciellt dyra att köpa, men ska du bara använda den för detta projekt är det kanske onödigt.. Men å andra sidan, jag har än idag inte köpt ett verktyg i onödan. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/08/08 : 20:48:39
|
Det spelar just ingen roll hur du vänder kabeln och en vass kniv är en bra kabelskaler; jag använder skalpell. Var försiktig när du löder så du inte kortsluter något. Jag lödde ihop kablar av någon specialdatakabal för massa år sedan och det är något knas med dem så jag kör med de signalkablar som kommer med apparaterna eller de jag köper för en femtiolapp hos lokala radiohandlaren. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/08/08 : 21:12:14
|
quote: Det är väldigt svårt att få fram fakta som stödjer riktningsverkan
Tror ni verkligen på sådant. Jag gör det i alla fall inte. Det är för mycket hokus pokus inom hifi som bara leder till att man tröttnar. Det är betydligt trevligare att lyssna på musik än att hela tiden jaga efter ännu bättre och snyggare prylar. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/08/08 : 21:38:02
|
Pilen på våra kablar har med jordningen av skärmen att göra, det finns alltså andra skäl än ovanstående. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/08/08 : 21:41:18
|
RuneStone@
quote: .....jag är nere på kvantnivå i fysiken och läser för att kunna förstå riktningsverkan och liknande i kablar..
Vad har Du kommit fram till? Finns det någon substans i "teorin om riktningsverkan"? |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/08/08 21:42:29 |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/08/08 : 22:18:31
|
Visst är det så att riktningen har med jordningen av skärmen att göra? Visst är det väl som så att signalkällan ska ha anslutning av jord, medan förstärkaren inte ska ha detta? |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/08/08 : 22:58:30
|
Jag blev lite sugen på att göra en silverfläta enligt Svalanders hemsida. Är det någon av er som testat? |
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 09:31:06
|
Själv gör jag kabel av en bra bomullsisolerad mikrofonkabel i balanserat utförande. Där jag använder skärmen som chassijord. Väldigt lättarbetad och smidig kabel. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 10:51:05
|
quote: Visst är det så att riktningen har med jordningen av skärmen att göra? Visst är det väl som så att signalkällan ska ha anslutning av jord, medan förstärkaren inte ska ha detta?
Ja och nej, enligt min uppfattning. Jag anser att alla kabelskärmar ska anslutas så nära anläggningens bästa jordpunkt som möjligt. Förförstärkaren är oftast ett bra val som jordpunkt, i synnerhet om den råkar ha MC-ingång. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 10:55:42
|
quote: Jag anser att alla kabelskärmar ska anslutas så nära anläggningens bästa jordpunkt som möjligt.
lennartj: Menar du att man ska dra ut skärmen på respektive RCA och ansluta varje jord till en gemensam jordpunkt och då på den del i anläggningen med bäst jordning? Eller missförstår jag dig helt? |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 11:15:42
|
Ja, det var ett totalt missförstånd! Jag menar bara att om du gör "fuskbalanserade" RCA-kablar med två ledare och skärm där ena ledaren ansluts till RCA-kontakternas mittstift och den andra ledaren till hylsan i båda ändar men bara ansluter skärmen till RCA-hylsan i ena kabeländen bör den änden vändas mot förförstärkaren oavsett om den går från en utgång eller ingång. Använder du enkelledare med skärm måste du givetvis ansluta skärmen i båda ändar och då har kabeln ingen riktning. |
Edited by - lennartj on 2010/08/09 11:17:36 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 11:54:56
|
Audiovector - bygg kablar, testa olika material, lyssna och ha kul. Bry dig inte om alla "teoretiker" utan gör lite som du vill.
Jag har gjort mycket välspelande signalkablar av mycket tunn s.k. virtråd som jag flätade.
Som högtalarkablar testade jag bromsrör instoppade i vattenslangar för några år sedan.
Så fram med lödkolven och testa dig fram och framförallt ha kul. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 14:15:26
|
Tack för alla intressanta svar! Jag följer nog CC:s råd och börjar med olika enkelledare samt separat skärm. Återkommer i ärendet!
PS) Hur tvinnar man på bästa sätt 4 tunna silverledare? Jag har aldrig flätat något i hela mitt liv nämligen...
DS |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 14:18:16
|
Ja, det är kul att fixa saker själv och prova. En fördel med DIY är att det oftast inte kostar så mycket pengar och inte är prestige inblandad utan man kan lyssna med en sunt kritisk hållning. Varje förändring behöver ju inte betyda att det är en förbättring. Om det handlar om en riktigt dyr inköpt kabel vill man gärna tro det. Inte ens om man börjar höra nya saker i välbekanta inspelningar behöver det vara en förbättring eller mer korrekt. Man kan ha råkat införa en färgning så att ett visst frekvensområde framhävs och vissa detaljer man inte tänkt på tidigare framgår tydligare, att det blivit på bekostnad av något annat kan ta ganska lång tid att upptäcka. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 14:40:28
|
Tackar! |
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 15:31:14
|
Vill bara höja ett varningens finger. Jag snöade in ordentligt på det här med DIY-kabel för några år sedan. Nu sitter jag och min sambo med hela klädkammaren fylld av div. coaxkabel, mikrofonkabel, halvfärdiga enkardelsflätor m.m. m.m. Men kul är det! |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 19:08:31
|
gcs: quote: Tror ni verkligen på sådant.
Tror och tror.. Jag tycker mest det är intressant att sätta mig in i tekniken bakom, hur det skulle fungera rent fysikaliskt, sen om det verkligen går att höra någon skillnad det är upp till var och en att bedöma. Jag lever iaf i den uppfattningen att kablar gör stor skillnad.
Gubben i kalmar: quote: Vad har Du kommit fram till? Finns det någon substans i "teorin om riktningsverkan"?
Visst finns det lite fakta som skulle kunna stödja teorin, i alla fall på mätnivå, om det sen går att höra en skillnad det kan diskuteras. Håller som sagt på att studera ämnet för fullt och jag har mycket kvar att läsa än.. Väldigt komplext ämne att läsa. Det finns betydligt mera fysik och forskning bakom det hela än jag trodde. Det jag kommit fram till än så länge är att isoleringen på kabeln spelar en väldigt stor roll, men som sagt är det bara på mätnivå, om det är hörbart eller inte det kan jag inte uttala mig om..
Att det skulle vara riktningsverkan i kablar är inte alls så konstigt som det låter då den elektriska energin alltid går åt ett håll, kan du då tillverka en kabel som leder energin lättare åt ena hållet då kan du riktningsverkan i kabeln.. Men är det hörbart ? svårt att säga.
Vox: quote: Som högtalarkablar testade jag bromsrör instoppade i vattenslangar för några år sedan.
Intressant, det är något jag själv tänkt prova då jag får tid, hur lät det ?
Audiovector: Jag personligen hade satsat på flerkardelig kabel med så tunna kardeler som möjligt, min erfarenhet säger mig att det låter bättre, men det är ju som sagt bara att prova, det jag tycker låter bra är inte säkert att du tycker låter bra.. Vi provade en hel del olika kablar ett tag och kom fram till den slutsatsen att flerkardeliga kablar fick bättre och mer detaljerad diskant, bättre upplösning och snällare ljud medans solida ledare fick lite grötigare diskant, sämre detaljer men däremot mycket tightare och detaljerad bas.
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 21:33:06
|
quote: Visst är det så att riktningen har med jordningen av skärmen att göra? Visst är det väl som så att signalkällan ska ha anslutning av jord, medan förstärkaren inte ska ha detta?
Grabbarna på SAABS EMC-lab menade på att skärmen faktiskt kan fungera som antenn och plocka upp HF och att man kan kortsluta antennen genom att lägga en liten konding från sladdskärmen till jord i den ände där skärmen inte är ansluten. |
|
|
Topic |
|