Author |
Topic |
|
CEB
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/10/02 : 15:06:55
|
Detta är mitt första alster här så jag hoppas det funkar med bilder o så. Har plan på att bygga en balanserad stärkare i princip utan jord. Då behövs ju en volymkontroll. Min lillebror Gillis i Skånegänget (får tacka för montering av LED/LDR) kör med Lightspeed och rapporterar att det låter bra. Då jag behöver fler än 2 dioder per kanal (3 ev 4 st) blir det ju lite svårt med hans lösning. Eftersom Kjell o Co säljer en pwm-byggsats billigt (87588 129:-) så tänkte jag leka lite med den.
Schemat...
Eftersom 555:an kan sink/source 200 mA tänkte jag göra det enkelt för mej.
Schemat på detta....
Om man hade tittat i databladet hade man sett att det inte skulle fungera. 555:an kan inte svinga rail-to-rail och denna kopplingen har bara en pulskvot på 10-90%. Den kan alltså inte släcka dioderna helt. Genom att byta dioderna D1-D2 till BAT43 och kortsluta R2-R3 så blev pulskvoten ca 2-3/97-98%. Genom att använda "brute force" och kortsluta LEDarna med transistorer så "verkade" det fungera. Kondensatorerna mellan bas-emitter "släcker" LEDarna helt vid min-max volym.
Schemat på detta....
Gjorde lite mätningar på den här lösningen.
Jag har inte matchat LED/LDR så det blev ju lite kanalobalans. Lade in pottar i kretsen för att balansera LEDarna + 50 kohm/47 pF last utöver analysatorns 200 kohm.
Schemat på detta....
Efter en ny runda med analysatorn ser det ut så här.
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att provlyssna men tycker det ser "ljust ut" att gå vidare med en balanserad variant, men det blir nog med en ny koppling som kan 0-100% pulskvot.
Kan inte se något spår av pwm-frekvensen på ca 240 Hz. "Diskantlyftet" vid låga volymer? Missmatch i kapacitans i LDR?
Någon som vet hur tajt matchade Silonex optokopplare är?
En fördel med pwm är ju att det går att parallellkoppla så många kanaler som transistorn kan kortsluta. Lösning för surrarunt-förstärkare? (Många kanaler blir det... *L*)
Återkommer när/om den balanserade varianten blivit till.
Carl-Eric
|
De e la aldri för sent å bränna en säkring. |
|
CEB
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/10/03 : 10:28:47
|
Hej igen!
En tanke som dök upp.... (om det nu går att dyka uppåt *L*)
Lightspeed låter bättre än en potentiometer! Då borde väl en ingångsväljare med LED/LDR låta bättre än omkopplare och reläer?
CEB |
Edited by - CEB on 2010/10/03 10:33:08 |
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2010/10/04 : 19:07:30
|
Skall du belysa LDR med PWM och använda som volymkontroll?!!!
Trögheten i ögat är det som gör att det ser ut som det lyser konstant med olika styrka, men skall du använda det att belysa ett LDR-motstånd för att skapa en volymkontroll, så kommer det garanterat bli ett djävulskt liv i högtalarna. Om du inte lågpassfiltrerar hårt så du ser till att verkligen få en konstant ström genom lysdioden. Näe, det här var nog ingen bra lösning, om jag tolkat den rätt, för det står ju knappt beskrivet i tråden. |
/Mats, född nyfiken |
|
|
lusse
Member
317 Posts |
Posted - 2010/10/05 : 16:52:30
|
Hejsan Kalle!
Tack för senast. Det skall bli kul att se om din ide fungerar. Hur många ldr:er kan den driva samtidigt? |
Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse. |
|
|
CEB
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/10/06 : 20:13:30
|
Tjabba lusse!
Hunt ai di dar himma? Du kan koppla på så många dioder som transistorn kan kortsluta.
Lite nya rön..... När jag i början kollade utgången med o-skåp fas med inget spår av PWM:n, men har upptäckt att PWM:n modulerar audiosignalen. Det syns inte i frekvenssvepet för att när analysatorn mäter runt 240 Hz är audiosignalens nivå högre. Testade med att höja PWM:frekvensen till 80 kHz, då går det inte att på o-skåpet se spår av PWM:n men det innebär ju inte att den inte finns där. Utsignalen från 555:an ser vid 80 kHz mer ut som en triangelvåg, kan det skapa problem? Ska se om jag kan fixa en bättre analysator (EMU-ljudkortet?) och ev höja PWM:frekvensen ytterligare (annan koppling).
Skam den som ger sig.... |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/10/07 : 17:48:33
|
Framför lite tack för schemat. Flörsöker till en annan tillämpning styra ljusstyrkan på lysdioder men får inte till det riktigt bra (mörker/ljus-förhållande). Ska justera mina värden lite efter schemat ovan. |
|
|
viterbi
Member
231 Posts |
Posted - 2010/10/12 : 20:41:54
|
Tack för senast ceb
Om du kopplar en spole i serie med R2 och R3, skulle inte det ta bort modulationen på dioden. Bara en tanke. |
|
|
CEB
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/10/19 : 14:02:44
|
Hej viterbi!
Tack för tipset. Det får nog samma funktion som rc-länkarna till basarna på transistorerna.
Har tänkt i lite nya banor....
Tror att min balanserade volym klarar sig med 3 eller 4 led per kanal, då skulle man ju kunna använda denna strömspegel. R1-R2 bestämmer max-ström genom ledarna, potten R3 bestämmer min-ström. En 500 k pott kommer inte att släcka ledarna helt så R4-R5 behövs nog för att släcka ledarna helt vid min-volym Q3-Q7 och Q5-Q6 behöver nog vara matchade.
CEB |
Edited by - CEB on 2010/10/19 14:04:51 |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2010/10/19 : 15:28:45
|
En fråga: - Varför vill du styra med PWM?
Jag har själv funderat på att använda PWM via en MCU då man kan "matcha" LDRerna med rätt kod i MCUn men kom fram till att det är lättare att låta MCUen styra en digital potentiometer istället.
/R
[Edit - Felskrivning] |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
Edited by - McGyver on 2010/10/19 21:26:36 |
|
|
CEB
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/10/19 : 20:31:23
|
Jag vill ha mer dämpning än de 70-80 dB som "en LED/LDR-länk" kan åstadkomma, så jag behöver mer än 2 LED/LDR per kanal. Sen är det väl lite nyfikenhet på om det funkar också.....
CEB |
|
|
|
Topic |
|