HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tro det eller ej
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/07/24 :  19:34:34  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, tro det eller ej. Men nu har jag äntligen lyckats med att få in bilder. Puh! Är mycket stolt över detta. Tänkte nu prova i skarpt läge. Så här följer lite bilder på början av en av de senaste konstruktionerna, som kommer att bli lite a#180;la Carlsson. En ganska svårbyggd sak, i och med de sneda bafflarna. Men med tungan rätt i mun, och en skarp fogsvans går det ganska bra. Sista biten måste dock slipas ner.









Eriksson.

GOING
Starting Member

45 Posts

Posted - 2010/07/24 :  20:20:52  Show Profile Send GOING a Private Message  Reply
Bra sågat, för att vara med fogsvans.Med tanke på det sista fotot, så får du passa dig solen.

AoA
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2010/07/24 :  20:26:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Många vinklar blir det..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/07/24 :  20:39:44  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag förstår absolut vad du menar. Men du vet är man chokladoman blir det lätt så som det sista fotot antyder.

Eriksson.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2010/07/25 :  07:20:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ah, vad trevligt med ett bildreportage. Eftersom det är DIY så flyttar jag det till avdelningen "Bildreportage - Teknik & DIY".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/25 :  07:37:08  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Häftigt måste jag säga, du har gett fogsvansen ett ansikte
hur föll sig elementvalet?
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/07/25 :  11:47:04  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
SÅGNINGEN

Ja, nu är det inte bara fogsvansens förtjänst. Det går inte att enbart såga till det här. Snittytorna blir alltför grova med svansen. Den sista biten, måste slipas ned till ritsarna. Till det går det åt en kraftig tallriksslip, stor nog att ta hela ytan i ett svep. Min är 60 cm i diameter. Men givetvis är det ett måste att med fogsvansen följa ritsarna, och bibehålla rätt vinkel, så gott det går. Man sågar helt enkelt en bit ovanför ritsarna, lagom mycket att det finns marginal att ta det sista med slipen.






ELEMENTEN

Baffeln på den här lådan är kraftigt vinklade, ca 40 grader både uppåt och åt sidorna. Därför måste diskanten ha ett bra spridningsmönster åt sidorna. Många diskanter faller ganska tvärt redan från 30 grader. Därför har jag med ljus o lyckta sökt efter en diskant med de rätta egenskaperna. Och skam den som ger sig, det jag hittat är en Eton diskant. Från början var det tänkt att bägge elementen skulle vara Scan-speak. Eftersom högtalaren kommer att få ett seriefilter, måste bägge elementen ha samma impedans. Det betyder att diskanten måste vara i 8 ohm:s utförande, för att matcha den tilltänkta basen. Scan-speak har bara en sådan diskant kvar i sin produktion. Och den har inte riktigt de rätta förutsättningarna som kandidat till detta bygge. Med Eton blir ljudkurvan rak som ett sträck. Men det är svårt att hitta något som har samma goa värme, samma goa upplösning som Scan-speak. Här kanske det trots allt kommer att bli en kompromiss. Vi få se vad kommande lyssningsprov ger vid handen.

Ds. Titta nu vilka stora bilder jag fått till. Är det inte fantastiskt, till o med jag klarade detta till slut.

Eriksson.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/07/25 :  11:52:12  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Coolt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/07/25 :  15:17:51  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Snyggt sågat, ska bli kul att följa fortsättningen

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/25 :  15:53:23  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Eftersom högtalaren kommer att få ett seriefilter, måste bägge elementen ha samma impedans
Varför måste dom ha det? Håller som bäst på att lära mig simulera seriefilter, därför jag undrar

Kan inte släppa din design riktigt, den är verkligen läcker!! kommer att följa ditt bygge med stort intresse.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/07/25 :  19:19:38  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Fräck design!
Hur skall du staga lådan?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/07/26 :  10:05:52  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
SERIEFILTER

Det känns för mig lite vanskligt att ge mig på en djupare teorietisk analys angående seriefilter. Men jag gör ett amatörförsök. Ett seriefilter har inte samma koppling som ett parallellfilter. Grenarna i ett seriefilter sammanhänger intimt med varandra, elementen blir elektriskt sett mera galvaniskt integrerade. Det här får till följd att ändras något i det ena elementet eller rättare sagt, i den ena grenen, smittar det av sig i den andra. Det här är alltså skälet till att elementen bör #8221;väga lika#8221;, och är en förutsättning för att filtret ska fungera bra. Något man bör tänka på i och med att elementen är så intimt hopkopplade med varandra, är att diskanten kan bli känslig för mot emfer som större baselement kan generera. Allt det här gör att seriefilter blir mera vanskliga att jobba med än parallellvarianterna. Men det är knappast svårare att göra ett seriefilter än andra filter. En fördel med seriefilter är att impedanskurvan ofta går att skrämma upp till 8 ohm;s linjen, dock brukar den bli något lätt varierande. Till skillnad från parallellvarianterna, där impedansen brukar hamna runt 6 ohm.

Men nu är det så att det går att göra seriefilter med 12 db; karaktäristik. Ett sådant filter blir mer eller mindre än kompromiss mellan ett serie och ett parallellfilter. Själv kallar jag sådana filter för just #8221;kompromissfilter#8221;. Här får man tänka på att, i och med att det i det här fallet tillkommer en spole, måste den ena spolen vara utförd i grövre tråd 1,2 eller ännu hellre 1,6 mm. Det sammanlagda likströmsmotståndet får nämligen inte överstiga 10 %. av den nominella impedansen. Det innebär att det totala likströms motståndet inte bör överstiga 0,8 ohm. Något som i så fall kan göra basen skvimpig och oprecis.

Ett rätt dimensionerat seriefilter ger en oerhört luftigt, öppen, tredimensionell ljudbild. De olika instrumentens placering blir lätt urskiljbara i en atmosfär, som parallellfilter oftast har svårt att komma upp till.

Blev du något klokare Asto. Det här är nog det bästa jag kan åstadkomma som svar på din fråga. Det här är egentligen allt för komplicerat för att besvaras av en enkel lekman, men det är ungefär så här det förhåller sig.

IDÈN

Det var roligt att den skapat lite intresse runt sig. Men jag är faktiskt rätt så långsam, och dessutom ganska lat Så när nästa steg blir redovisat, kan ta tid.

LÅDAN

Jag tror inte att den här lådan kommer att behöva några inre stagningar. Grundlådan skall kläs med ett lager Mdf-board runt om. Dessutom har elementet ett rätt lågt Q-värde, så det kommer inte att bli någon basbomb.


Eriksson.



Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/26 :  18:00:29  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Bra förklarat, seriefilter verkar spännande. Vid tillfälle så ska jag absolut testa. Förstår dock inte två saker.

quote:
elementen blir elektriskt sett mera galvaniskt integrerade. Det här får till följd att ändras något i det ena elementet eller rättare sagt, i den ena grenen, smittar det av sig i den andra. Det här är alltså skälet till att elementen bör #8221;väga lika#8221;, och är en förutsättning för att filtret ska fungera bra.
Men diskantens impedans kan väl enkelt justeras med motstånd?

quote:
Här får man tänka på att, i och med att det i det här fallet tillkommer en spole, måste den ena spolen vara utförd i grövre tråd 1,2 eller ännu hellre 1,6 mm. Det sammanlagda likströmsmotståndet får nämligen inte överstiga 10 %. av den nominella impedansen.
Men om man vill ha högre serieresistans för att öka basens Q, hur gör man då om man vill köra med serie filter?
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/26 :  23:25:08  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
http://www.lcaudio.com/index.php?page=26

Har detta filter i två högtalare. Är inga problem att byta mellan varandra. Bara fungerar. Trots att det är olika element och låda.
Är bara nivån på diskant som skiljer lite. Har dock inte mätt båda och jämfört. Kanske blir någon gång.

Ett problem med seriefilter är ju att man inte får mer än 6dB i basen. Men har man en konstruktion som tillåter detta så går det ju. Inga metallelement bara =)

Olika impedans på högtalarna är i sig inget problem men det blir ju lite pill. Olika känslighet är ju också ett problem. Fungerar dock perfekt att justera nivån med motståndet på LC-Audios filter.

Jag håller med om att seriefilter är mycket trevligt. Är bara "rätt" på något sätt.
Enda andra alternativet är aktivt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/27 :  07:29:36  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Hittade lite matnyttig info om seriefilter
http://www.humblehomemadehifi.com/Crossover.html

quote:
Ett problem med seriefilter är ju att man inte får mer än 6dB i basen. Men har man en konstruktion som tillåter detta så går det ju. Inga metallelement bara =)
Jo, det skall gå att dela basen brantare. Man kan även lägga in dämpningar och sugkretsar, exempel finns i länken ovan.

Edited by - asto on 2010/07/27 07:30:29
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/27 :  11:53:23  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Tänkte nog på subtraktiva filter.

En annan bra länk.
http://sound.westhost.com/parallel-series.htm

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000