HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Missljud från trissan på Rega P3!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/07/07 :  13:03:45  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Jag har ett missljud från trissan på min P3:a.



Till vänster ses pinnen från motorn, som snurrar. I det läget låter det inte. Till höger ses plasttrissan som sätts på pinnen, då låter det.

Det är helt torrt "mellan pinnen och trissan". Ska man smörja där emellan med en droppe olja? Vilken olja kan vara lämplig i så fall?

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/07/07 :  16:39:42  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Trissan skall sitta fast det som sker är att motorn snurrar fortare än trissan och det blir friktion ungefär som en slirande fläktrem på en bil. Enklaste sätt att fixa detta är att limma den så har jag gjort på den som jag har.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/07/07 :  22:30:32  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
När du nu säger det är det ju helt självklart att det inte ska vara någon olja där. Tänkte inte riktigt efter när jag skrev frågan.

Tack för att du ledde in mig på rätt spår!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/07/08 :  09:11:41  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Efter lite ytterligare undersökning så tror jag inte ljudet kommer från när trissan slirar mot pinnen. När jag drar upp trissan en mm försvinner ljudet. Det verkar som att ljudet uppstår när botten på trissan tar emot plastringen som går runt pinnen. Syns till vänster på bilden. Jag ska helt klart limma fast trissan i pinnen, men är det så att det ska vara en distans på någon mm mellan trissan och det som finns under?

Man vill ju helst inte göra något enkelt fel om man ska använda superlim!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/07/08 :  20:06:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Skönt att det verkar ordna sig, det enda du behöver tänka på är att trissans undre spår skall vara så högt upp så att remmen ligger an mot det stora remhjulet.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000