HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY-amatör bygger Basar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/01/03 :  07:22:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Det vore ju fint om någon expert ville förklara lite om integration av tappade horn. Om jag har förstått saken rätt så fasvrider TH ganska snabbt över 360 grader. Då borde man kunna välja delningsfrekvensen just där TH har samma fas som topparna.

Nja, då kommer ju signalen 360 grader (för just den frekvensen, färre
grader för lägre och fler grader för högre frekvenser vilket ställer
till det i delningen) för sent. Faslöptiden kommer du inte undan...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/01/03 :  10:59:57  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag omformulerar frågan. Förutsatt att man inte har ett delay, hur integrerar man ett tappat horn med topparna?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/01/03 :  11:19:55  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Placera bashornen närmare lyssningsposition kanske, så bashornets längd + anstånd till lyssningspos. blir detsamma som avståndet till topparna.

Bosse H´s källarhorn var ca 6 meter långt och mynnade ut bakom lyssningssoffan. Avståndet från soffan till topparna detsamma dvs ca 6 meter.

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/01/03 11:22:31
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/01/03 :  15:33:54  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Placera bashornen närmare lyssningsposition kanske, så bashornets längd + anstånd till lyssningspos. blir detsamma som avståndet till topparna.

Och vilken längd är det då? I ett TH.

Är det avståndet mellan högtalarelementets framsida eller baksida, eller eg den långa eller korta horngången.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/01/03 :  15:40:45  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Största bidraget kommer från elementets baksida, så det borde vara längsta vägen.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/01/03 :  16:08:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/04 :  11:09:04  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jaha då var det dags igen, nu har jag bestämt mig!
Har ni hört det förut?

Det blir ett par 12" eller 15" basreflex som ska spela upp till ca. 60-80Hz.

De Cerwin vega ATW-15 som jag hade på G är sålda, men tyvärr inte till mig...

Jag satt uppe igår kväll och roade mig med att simma i Hornresp, frontladdade horn verkar kul...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/01/04 :  13:57:11  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Kolla Dynamik från betong kyssar till bas trattar för inspiration.

Vad har du för ljudkällor?

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/04 :  14:20:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Den tråden har jag skummat genom några gånger

Ljudkällor?
CD och vinyl.
I dagsläget kompletterade av ett DIY-försteg/buffer, ett st. Inter M 500 plus och ett par ELAC FS-137, jag sitter hyfsat nöjd med detta men önskar mer "tryck" och dynamik i trummor och basgitarrer.

Har suttit och torrsimmat lite nu, får se om det blir BR eller frontladdade horn... det är väl bara att prova sig fram antar jag?
Har ev. hittat ett par Cerwin Vega ATW-12 nu, får se hur det blir.

Fråga:
Frontladdade horn, man kör väl med sluten låda då eller kan man köra BR+horn?
Är det några särskilda t&s-värden som är lämpliga för frontladdade bashorn?

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/01/04 :  14:55:46  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du måste ha delay om du ska ha frontladdade bashorn, kolla Aktiva filter för horn.

Det går att ha både sluten bakkammare och en bakkammare med en basreflexöppning.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/04 :  15:01:37  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Åkej, då hoppar jag det också...

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/01/04 :  15:08:59  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
T/S parameterar beror av vilket sorts horn du vill bygga. Ett horn som det Petter designat åt Asto vill ha ungefär samma som för ett tappat horn. Ett fullstort bashorn vill ha låg QES och hög BL, kolla Which specs should I look for in a driver for midrange horn use?, jag tror det gäller bashorn också.

En sak till, fulltstora horn kommer inte till sin fulla rätt i små rum. Jag tror det beror på att rummet blir en del av hornet, och stänger inne ljudet. Horn är bra på att generera ljudvågor, men inte att trycksätta ett rum. 50 kvadrat är tydligen minsta arean för ett fullstort horn. Jag tror inte detta gäller horn som är mer åt kvartsvågspipa, typ TH.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/04 :  15:15:58  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
more10 - Vad skulle du välja för lösning i ett rum på 15kvm?
Utan delay.

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/01/04 :  15:37:26  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Nu finns det mer erfarna medlemmar att fråga, men jag känner mig smickrad :-).

Om storlek inte är ett problem så skulle jag fundera på Onken, jag har läst att det ska ge rapp bas.

Läs på om basreflex, det är mycket mer kompicerat än man kan tro, och har oförtjänt dåligt rykte. Det är elementet som bestämmer optimal konfiguration av lådan. Om du simmar i WinISD, låt WinISD göra optimeringen åt dig, ändra inte lådkonfiguration. Frekvenskurvan ska slutta med några decibel per oktav under en viss frekvens, du får rumsförstärkning i ett så litet rum, det finns information här på forumet, det är bara att leta.

Sen är förstärkaren väldigt viktig. Jag körde med en riktigt dålig förstärkare i flera år, och trodde det var fel på min låda, men det låter mycket bättre med en bra förstärkare med lite mos i.

Edited by - more10 on 2012/01/04 15:40:02
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/04 :  15:40:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
OK, great!

Vad säger ni andra?

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/01/04 :  23:16:34  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Om du vill ha bas med liknande karaktär samt att den skall spela tillräckligt djupt så skulle jag ändå kanske satsat på någon form av pipa för att komma åt delay problematiken. Rak, avsmalnande eller expanderande pipa avgörs av elementet samt vad du väljer för övriga element för det övre registret.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/05 :  07:18:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
I dagsläget (och troligen en lång tid framöver) så är "övriga element" de som sitter i mina ELAS FS 137 Jet.
Pipa? du menar som ett Voight horn eller liknande?

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/01/05 :  07:27:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har iofs ingen delay av något slag i mina TBTH, där tangband 5" sköter basen i form av ett TH.
Jag kan egentligen inte avgöra om jag verkligen borde ha det, jag kan bara konstatera att högtalarna låter bättre (i mina öron) än vad jag haft tidigare i mitt liv.
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2012/01/05 :  11:10:06  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
du menar som ett Voight horn eller liknande?
Exakt! finns ju några varianter där elementet spelar fritt med någon form av ljudledning bakom. Ser man till att hålla storleken nere och att känsligheten inte behöver vara så våldsamt hög så är iallafall min personliga favorit en avsmalnande pipa eller Transmissionline. Men det beror som sagt på elementet vilken variant som är mest lämpad.

Gemensamt för dom alla är att de kanske är lite svåra att konstruera då dämpning och dess placering är ganska avgörande. Vill man utmana sig själv något så finns det möjlighet att integrera en Helmholzresonator i konstruktionen för att på så vis minska dämpningen i själva ljudledningen, då finns några db att tjäna i grundtonens amplitud.

Men Basreflex är ju inte så enkelt det heller om man skall pricka helt rätt.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2012/01/05 :  15:09:25  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Hur djupt vill du gå i basen?

Jag har stämt av mina baslådor till ca 45-50Hz.
För tillfället så har jag fått låna ett DBX234 av More10 (tackar)
Jag delar beroende på musik mellan 60-90Hz
Då får jag en "fet bas" som ändå är rapp i BR lådorna jag har.

Om jag stämmer av djupare så låter det bra på ex symfonisk rock där det
ibland är mycket syntar å liknande men halvtaskit inspelade 70 å 80tals
plattor kan låta riktigt tråkit då.

Jag har bara 7,5m2 där jag lirar nu så i mitt fall så valde jag bort
den djupaste basen då den mest sätter fart på allt löst i hytten bredvid.
Nu sätter basen fart på innanmätet istället

Om du har en tongenerator å kopplar i på din anläggning nu så kan du
enkelt höra hur du har det med stående vågor i rummet.
Då kan du stämma av burkarna vad du nu än väljer för system så att
rums resonansen å basarnas avstämmning inte sammanfaller.

Ju djupare du väljer att stämma av baslådorna desto svårare att
få till helheten i ljudbilden.
Nästa problem när rummet är så pass litet är att du kommer å sitta
nära högtalarna vilket ställer större krav på att alla element och
delningsfrekvenser är anpassade tidsmässigt.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/05 :  16:47:13  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
kvartsvågspipa
quote:
finns ju några varianter där elementet spelar fritt med någon form av ljudledning bakom. Ser man till att hålla storleken nere och att känsligheten inte behöver vara så våldsamt hög så är iallafall min personliga favorit en avsmalnande pipa eller Transmissionline. Men det beror som sagt på elementet vilken variant som är mest lämpad.

Det här verkar ju intressant, men hur simmar man sådana lådor?
quote:
Om storlek inte är ett problem så skulle jag fundera på Onken, jag har läst att det ska ge rapp bas.
Ooh, intressant - ska kollas upp.
Takhöjden är 2,30 och max footprint sådär 30x60cm.
quote:
Hur djupt vill du gå i basen?

Vet ej, ca 30 Hz?
Filtret jag har kan dela vid 90 Hz, tror jag kör på det.
Finns även möjlighet att boosta 12 db vid 50 Hz om man vill det.
quote:
Om du har en tongenerator å kopplar i på din anläggning nu så kan du
enkelt höra hur du har det med stående vågor i rummet.
Då kan du stämma av burkarna vad du nu än väljer för system så att
rums resonansen å basarnas avstämmning inte sammanfaller.

Jag har ingen sådan, men det går nog att fixa fram.

En fråga (till):
Hur är det där med ett elements Fs, i ett TH kan man ju tydligen trolla fram lägre bas är Fs - hur är det med andra principer?
Säg att jag vill ha ett element som kan spela flat ner till 30Hz och sedan dippa ner lite - vilket Fs har det elementet då?

Edited by - opethic on 2012/01/05 16:57:23
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/01/05 :  17:01:29  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
För att ytterligt förvirra trådinnehavaren, MLTL (Mass Loaded Transmission Line) är också populärt. Det är i princip en kvartsvågspipa med en basreflexport i andra änden sett från elementet.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/05 :  17:33:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Nästa problem när rummet är så pass litet är att du kommer å sitta nära högtalarna vilket ställer större krav på att alla element och
delningsfrekvenser är anpassade tidsmässigt.
Aj då! Jag trodde i min enfald att det var tvärtom
quote:
För att ytterligt förvirra trådinnehavaren, MLTL (Mass Loaded Transmission Line) är också populärt. Det är i princip en kvartsvågspipa med en basreflexport i andra änden sett från elementet.
Det är omöjligt att göra mig mer förvirrad än vad jag redan är, det snurrar ordentligt i skallen av alla tips och idéer
MLTL? ja varför inte, måste läsa på om det åxå - puh!

Min ekonomi sätter tyvärr käppar i hjulen för mina vildaste planer, men jag letar lite på begagnatmarknaden efter feta element från JBL, Cerwin Vega mfl. och ser vad det blir framöver.

Hittade dessa JBL E-120-8
http://www.tradera.com/jbl-e-120-8-auktion_301974_146380026
Vad tror ni, de verkar feta men har Fs 60 och Qts 0,17...
http://www.jblpro.com/pub/components/eseries.pdf
Är väl mer midrange kanske?

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/01/05 :  17:49:10  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det är intstrumenthögtalare. Dom är definitivt värda några hundra, men för ett annat projekt. Fina mellanregister och antagligen bra i kickbashorn.

Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2012/01/05 :  18:02:14  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Det här verkar ju intressant, men hur simmar man sådana lådor?
TL Pipan simulerar jag i Hornresp då jag tycker den är enklast och snabbast. Helmholzresonatorerna dimensionerar jag på sidan http://www.mh-audio.nl under calculators, Acoustics, Absorbers & Diffusers, Helmholtz resonator.

Detta blir ju inte någon 100% simulering då man använder sig av olika program som inte är sammankopplade, man får helt enkelt köra på lite känsla och beräkna HH resonatorn efter pipresonansernas frekvens och Q.
Smartast är att göra en testlåda för att se vart det bär av, för att sedan justera i den skarpa versionen.

MLTL har ju egentligen en liknande funktion där man istället utnyttjar elementplaceringen för att nolla första övertonsresonansen i pipan. Men jag föreställer mig att denna har en nackdel mot den traditionella TL pipan då den interna ljudvågen går upp och vänder i pipan för att sedan passera elementet igen ner mot pipans öppning. impulsvaret blir inte lika bra som när du monterar elementet i pipans ände, det är iallafall en känsla jag har.
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000