Author |
Topic |
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 11:47:19
|
Jag håller med. Lägg inte ner möda på att bygga hornlådor till element som inte ens simmar bra. Det är en annan femma att slänga ihop en enkel sluten eller basreflex av lite skräpskivor man redan har liggandes till element som råkar ligga i garderoben. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 16:27:24
|
quote: Men - en sak förbryllar mig Petter:
quote:Ha tålamod bara. Är du ivrig kan du ju bygga lådorna först och köpa elementen när du får råd.
Kan man verkligen bygga lådor först och köpa element senare? Jag trodde att det var elementens data som ska ställa villkoren för hur hornen/lådorna ska se ut?
Jo, men jag tänkte på astos horn. Han har ju redan provat och visat att det fungerar klockrent. Annars, men ett nytt projekt får man ta det lite varsammare. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 18:42:36
|
quote: Kan man verkligen bygga lådor först och köpa element senare? Jag trodde att det var elementens data som ska ställa villkoren för hur hornen/lådorna ska se ut?
Ja fast du har givetvis redan bestämt vilka element det ska bli sen, annars blir det ju tokigt. |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 19:41:52
|
Är inte B&C 10PS26 en utgående modell?? |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 19:51:04
|
Näe, den ligger på "extended", är inte "ALT" än. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 20:06:38
|
quote: Jo, men jag tänkte på astos horn. Han har ju redan provat och visat att det fungerar klockrent.
Jag har letat som en galning.......LÄNK! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 20:10:14
|
Gubben, kom in i matchen, tredje posten från slutet på sida 4 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2010/12/27 : 09:21:11
|
quote: Jag tycker dessa verkar mycket intressanta! Tyvärr så har jag och Hornresp inte blivit så bra kompisar ännu... Visst kan jag väl kopiera astos horn rakt av, men det skulle kännas roligare att fixa något eget.
Det är en bra start på hornbyggarkarriären att kopiera andras konstruktioner. Du kommer att lära dig massor om hornkonstruktion av att bygga denna låda. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2010/12/27 : 11:19:58
|
quote: Visst kan jag väl kopiera astos horn rakt av, men det skulle kännas roligare att fixa något eget.
Om du skyndar dig och bygger dina innan jag har fått ihop mina, så blir det ju jag som kopierar av dig |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/12/27 : 11:28:03
|
quote: Om du skyndar dig och bygger dina innan jag har fått ihop mina, så blir det ju jag som kopierar av dig
Hehe Nja, det är ju fortfarande din och Petters konstruktion, eller hur? Men om jag nu inte kan använda mina Visatoner så kommer det att dröja ett bra tag innan det blir några bashorn, pengarna räcker inte till allt just nu Prio 1 är att renovera min lilla musikstuga, prio 2 är att investera i ny vinylspelare, bashornen kommer - tillsammans med lite akustikfix - på delad tredjeplats... |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/12/27 : 12:10:23
|
Jag håller på och studerar astos bashorn nu, tittar på de siffror och fakta jag kan hitta här på forumet. Eftersom jag samtidigt försöker bli kompis med Hornresp så har jag särskilt studerat denna skärmdump:
Ett par frågor: Det står förslag, finns det en chans att man kan få se hur de färdiga parametrarna blev? Vilka andra element fanns med i bilden (som alternativ) när hornet utvecklades?
@asto - Om du har ork och lust så får du gärna skicka all info du har om hornen till mig via PM |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2010/12/27 12:16:37 |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2010/12/27 : 13:39:01
|
Det är Petter som döpt filen till "Förslag till Asto" hornet är byggt efter simmens dimensioner. Den ritningen jag fick av Petter vill jag minnas var 300mm invändigt, jag skalade om mitt till 265mm. Kom ihåg att kompesera för volymen som stagen tar upp, speciellt viktigt vid början av hornet.
Jag bestämde mig för vilka element jag ville ha efter mina krav och önskemål. Jag köpte dom och sedan blev det simulering efter dessa. Tror det är bästa vägen till att få hjälp att optimera sin konstruktion.
Jag har inte direkt mer att komma med än vad som finns i min tråd om hornet, men om du har några speciella funderingar så hör gärna av dig så svarar jag efter bästa förmåga. |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2010/12/27 : 13:42:24
|
quote: Är det denna du byggt med Asto? 1300 kr plus frakt från Thoman. Det är nästan så att lådmaterialet blir dyrare.
stämmer bra Byggmaterial är verkligen inte gratis... |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/12/27 : 16:59:44
|
quote: Gubben, kom in i matchen,........
Det är i mina ögon avancerad hötalar-teknik ni jobbar med.
Men det är mycket intressant att följa, även om man inte fattar allt.
Nää nu ska jag tillbaka och finslipa på dotterns "TABAQ".
PS. TABAQ är lite "snitslad bana" i jämförelse med Era projekt. DS. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2010/12/27 : 17:08:47
|
quote: Men det är mycket intressant att följa, även om man inte fattar allt.
+1 |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/12/27 : 18:08:49
|
quote: quote:Gubben, kom in i matchen,........
Det är i mina ögon avancerad högtalar-teknik ni jobbar med.
Men det är mycket intressant att följa, även om man inte fattar allt.
Skojjade lite bara om att länken fanns i tråden..kan vi förtydliga något så att du förstår? |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/12/27 : 18:34:11
|
Jag tror att jag saknar "bakgrundskunskaperna". Men jag läser en del av Era trådar och länkar. Och vist ger det mycket.
Få se om någon av "hornets profeter" kan dra igång en liknande tråd som "INDY" i syfte att sprida kunskaper om horn högtalare.
Men jag ska fråga om jag hittar rätt pusselbit till tidigare kunskaper.
Kör på nu, detta är internsant! |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 21:36:45
|
Har nyligen läst genom hela The Whale byggtråden, finns det ritningar och en printscreen på Hornresp-parametrar att tillgå någonstans på forumet? Eller kanske någon av byggherrarna kanske kan vara snälla och publicera sådana här?
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2011/01/08 : 11:50:01
|
Tjenare!
Gubben: Du får övertala Pix å köra en horn Indy
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/10 : 07:51:19
|
Tror att jag har bestämt mig nu (har ni läst det förut? ), det blir två Tappade horn med 8" eller 10" element av modellen enkelveckad alt. "mini-whale" dvs. lådorna ska bygga på höjden och uppta så lite golvyta som möjligt, de ska placeras i hörn och drivas med XTZ Sub amp 1 DSP.
Lånar en bild från OcA för att visa vilken modell på TH jag har tänkt, hoppas att det är OK:
En detalj som förbryllar mig mitt Hornresp-simmande: Ska S1-S2 vara hornets första segment från början till slut eller har elementets placering någon betydelse? I exemplet nedan så är S1-S2 segmentet mellan hornets början och elementets centrum:
Om så är fallet så kan ju S1 bli mindre än sd och då simmar det uselt...??? |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/10 : 09:33:43
|
Jag är inte 100% på att jag förstod frågan. Men i TH så ligger alltid centrum av elementet exakt vid S2 enligt din bild. Så L12 kan alltså ofta inte vara kortare än halva elementets diameter. (Men det går ju, ifall S1 är tillräckligt stor så elementet kan ligga "i botten av hornet". L12 ska ofta (alltid) hållas så kort som möjligt i ett TH.
S1 och S2 kan vara alla möjliga storlekar, en del högtalare simmar inget bra om inte S1/S2 håller en rätt liten area. Men man får vara vaksam på kompressionen, t.ex. om arean blir 1/4 av Sd så blir det 4ggr kompression och det kan kanske skada högtalare med klena koner. Var gränsen i praktiken går vet jag inte.
Hornresp antar alltid att alla koner är gjorda av superhärdad kryptonit och aldrig vare sig kan gå sönder eller ens flexa lite. |
|
|
Topic |
|