Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/12/23 : 19:57:25
|
Det finns både ett TH och ett frontladdat horn i den tråden more10 länkade till. Enligt asto ska det frontladdade dansa åttor kring TH:n |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/12/24 : 00:29:41
|
quote: Hur många watt är det på det nuvarande steget och vilken känslighet på ditt toppsystem?
Inter M R500 plus: 2x170W i 8 ohm eller 2x250W i 4 ohm ELAC FS-137 Jet: Specifikationer: 1 st diskant JET III (magnetiskt avskärmad) 2 st 140 mellanregister & bas med AS-kon (magnetiskt avskärmade) Känslighet: 89 dB Impedans: 4 Ohm Frekvensomfång 35 - 50.000 Hz Effekt: 120 W Mått: 950x225x320 mm Vikt: 16 Kg
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2010/12/24 00:32:12 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/12/24 : 09:45:14
|
Med dom högtalarna som toppar så bör du teoretisk driva dina TH med ca 200W ifall känsligheten på de TH:en är ca 89 dB.
Får du upp TH-känsligheten till 95dB (bör inte vara något problem med 8-12" element) så klarar du dig med 50W förstärkare för att få en systemmatch. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/12/24 : 10:00:37
|
Enkelt: Bygg Martinssons små tappade saker. Även de Zei byggde som bla finns med på Torslanda mini TH shootout.
Båda kan fylla hus med massor av välljudsbas. Båda har den där svårbeskrivna taktila kvaliteten som stora horn brukar kunna ge. Båda är enkla och billiga att bygga. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/12/24 : 11:11:22
|
Okej Petter, jag är sugen att testa ett par sådana här:
Vad kallas den principen? Går det att göra en annan design så att lådorna bygger mer på höjden istället? Kan du (eller någon annan) hjälpa mig att räkna på ett par sådana lådor till mina Visaton-åttor? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/12/24 : 12:14:45
|
Kul!
Dessa horn kallas frontladdade. Det kluriga med dem är att de inte är fullstora. Då hade de varit flera kubikmeter. Man lurar därför hornet att spela djupare än vad det borde genom att ha just denna veckning, inte på något annat sätt, samt bakkammarens storlek. Man kan då göra hornet betydligt mindre. Dina Visatoner har tyvärr för klen magnet. Köp ett par B&C PS26or istället så blir det bra från början.
http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/10PS26.pdf http://www.thomann.de/se/bc_10_ps_26_mitteltonspeaker.htm |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2010/12/25 : 08:59:02
|
Sitter och designar ett frontladdat horn med 2 gamla Seas 5" element till min enkla hemmabio
Det finns säkert en hel del element där ute som passar i denna hornprincip...
Edit: Detta horn är på endast ca 115 liter
|
Edited by - asto on 2010/12/25 09:01:07 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/12/25 : 10:38:23
|
quote: Det finns säkert en hel del element där ute som passar i denna hornprincip...
Visst är det så, men det är också onödigt att gå över ån efter vatten och rita ett helt nytt horn när ditt 10:a-horn blev så bra. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/12/25 : 10:45:15
|
quote: Kul! Dessa horn kallas frontladdade. Det kluriga med dem är att de inte är fullstora. Då hade de varit flera kubikmeter. Man lurar därför hornet att spela djupare än vad det borde genom att ha just denna veckning, inte på något annat sätt, samt bakkammarens storlek. Man kan då göra hornet betydligt mindre. Dina Visatoner har tyvärr för klen magnet. Köp ett par B&C PS26or istället så blir det bra från början. http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/10PS26.pdf http://www.thomann.de/se/bc_10_ps_26_mitteltonspeaker.htm
Hmm, okej det var ju lite synd jag hade hellre byggt på höjden för att spara golvyta - men det får väl gå ändå. Att mina Visatoner inte är optimala för ändamålet kunde jag nog förstå, men eftersom de ändå ligger och skräpar så vill jag göra ett försök. Kan du Petter (eller någon annan) göra ett försök att konstruera en låda till dom? Jag har nämligen inte budget att köpa nya fina basar i dagsläget. En annan fråga: Hur är det med drivning & delning, kräver även dessa horn också 24 dB/oktav eller duger det med 18?
quote: Med dom högtalarna som toppar så bör du teoretisk driva dina TH med ca 200W ifall känsligheten på de TH:en är ca 89 dB. Får du upp TH-känsligheten till 95dB (bör inte vara något problem med 8-12" element) så klarar du dig med 50W förstärkare för att få en systemmatch.
TH-känsligheten? Ändras elementets känslighet i ett horn, hur räknar man ut det? |
Edited by - opethic on 2010/12/25 10:48:03 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2010/12/25 : 10:52:41
|
Bara budgeten håller så tror jag det är ett utmärkt val (betalade 2900 paret hos Thomann). Jag har ju fortfarande inte byggt mina två "skarpa" horn efter prototyphornet, men den bas bara en låda presterade så var det makalöst kraftigt för att vara en 10:a. Blir nog riktigt kul när 2 stycken sätter luften i gungning...
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/12/25 : 11:37:37
|
quote: quote:Med dom högtalarna som toppar så bör du teoretisk driva dina TH med ca 200W ifall känsligheten på de TH:en är ca 89 dB. Får du upp TH-känsligheten till 95dB (bör inte vara något problem med 8-12" element) så klarar du dig med 50W förstärkare för att få en systemmatch.
TH-känsligheten? Ändras elementets känslighet i ett horn, hur räknar man ut det?
Ja sätter du ett element i en sluten låda får du inte bättre känslighet är det för elementet angivna. Men i en hornkonstruktion når du som oftast högre känslighet än vad elementet har på databladet. Hornet fungerar som en akustiskt transformator, elementet jobbar mot högre lufttyck men mindre lufthastighet i hornhalsen. Sen blir det högre lufthastighet och lägre lufttryck mot mynningen = högre SPL.
Vilken verkningsgrad som nås beror helt på hornets konstruktion och kan inte bestämmas allmänt. |
|
|
asto
2011 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/12/25 : 13:38:17
|
Jag skulle vilja säga att det brukar öka verkningsgraden mellan 3 och 6 dB och sänka konamplituden en hel del jämfört med samma ljudtryck från en sluten eller basreflexlåda med samma element.
Allt som allt brukar en TH med ett givet element kunna ge 12 - 20 dB högre ljudtryck än samma element i en sluten låda. Räkna oxå med att disten är nere ca 10 - 20 dB för ett givet ljudtryck.
JAg betvivlar inte att Astos frontladdade horn kan ge bra med bas och tryck, men jag tycker att det är mycket orättvist att jämföra dem med en enda version av ett tappat horn. Jag tror att liter för liter så ger det tappade hornet både mer ljudtryck och bättre ljudkvalitet än ett fronladdat upp till en ganska stor storlek. Pettsons trolleri (inget negativt menat) med frontladdade horn är mycket spännande och intressant, och hade jag haft mer tid och ork hade jag provat nått liknande omedelbart. Men jag tror inte att den principen "cyklar åttor" runt tappade horn i allmänhet, utan bara i det enskilda exemplet i Astos rum och med Astos anläggning och smak.
Astos horn måste väl stå i hörn? Det skulle vara en direkt no-no för mig. Jag vill ha flexibilitet i placeringen. Allt är tradeoffs tyvärr.
Mvh Johannes. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/12/25 : 19:52:11
|
quote: Länken går till en 10" bas. Vilken är det du har?
OOOps! det blev visst lite galet där, det är dessa 8" Visaton jag har: http://www.visaton.de/en/chassis_zubehoer/archiv/463.html
Rated power 75 Watt Maximum power 115 Watt Nominal impedance Z 4 Ohm Frequency response fc - 4500 Hz Mean sound pressure level 90 dB (1 W/1 m) Excursion limit 18 mm Resonance frequency fs 45 Hz Magnetic induction 0,85 Tesla Magnetic flux 530 µ Weber Height of front pole-plate 6 mm Voice coil diameter 3,3 cm Height of winding 0,9 cm Cutout diameter 18,4 cm Net weight 1,18 kg D.C. resistance Rdc 3,8 Ohm Mechanical Q factor Qms 3,3 Electrical Q factor Qes 0,6 Total Q factor Qts 0,5 Equivalent volume Vas 50 l Effective piston area Sd 213 cm2 Dynamically moved mass Mms 16 g Force factor Bxl 5,3 T · m Inductance of the voice coil L 0,6 mH
quote: Bara budgeten håller så tror jag det är ett utmärkt val (betalade 2900 paret hos Thomann). Jag har ju fortfarande inte byggt mina två "skarpa" horn efter prototyphornet, men den bas bara en låda presterade så var det makalöst kraftigt för att vara en 10:a. Blir nog riktigt kul när 2 stycken sätter luften i gungning...
Det var ju lite så jag också tänkte efter att ha skummat genom din byggtråd (ska snart sätta mig och läsa lite mer noga). Vilka element hade du tänkt köra med i de "skarpa" hornen och vad tänkte du driva dom med? quote: Detta horn är på endast ca 115 liter
Vilken volym är det man pratar om när det gäller horn? Är det endast själva hornets volym som avses eller även den ev. kammaren som elementet sitter i? |
Edited by - opethic on 2010/12/25 20:02:28 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2010/12/25 : 20:16:54
|
quote: Vilka element hade du tänkt köra med i de "skarpa" hornen och vad tänkte du driva dom med?
Det blir ju samma element, men lådorna skall byggas i plywood med bättre stagning är det tänkt. Till en början skall jag driva dessa med ett behringer filter och ett quad 909 steg. quote: Vilken volym är det man pratar om när det gäller horn? Är det endast själva hornets volym som avses eller även den ev. kammaren som elementet sitter i?
Det bör vara totala nettovolymen för hela hornet inkl. eventuella kammare.
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/12/25 : 20:41:25
|
Jag har provat att simma TH med dina Visaton 8-or. Jag lyckas inte få till något vettigt ... |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/12/25 : 21:32:59
|
quote: Jag har provat att simma TH med dina Visaton 8-or. Jag lyckas inte få till något vettigt ...
Okej, trist - Men tusen tack för att du tog dig tid på självaste Juldagen Vilka värden är det som ställer till det mest?
Hoppas det går att göra frontladdade horn av dom. Annars får jag göra BR av dom tills jag har råd att köpa riktiga grejor. quote: Det blir ju samma element, men lådorna skall byggas i plywood med bättre stagning är det tänkt. Till en början skall jag driva dessa med ett behringer filter och ett quad 909 steg.
Aha, det tyder ju på att du är nöjd med elementen.
Du har inte lust att dela med dig av måtten på lådan? Jag hittade ju måtten här ju:
Kollade lite mer i astos byggråd och hittade detta: quote: Annars går det alltid att justera lite på geometrin så det passar till elementet man har(inom vissa gränser), har upptäckt att det är en tämligen förlåtande princip av bashorn Har designat liknande horn på ca 80-90 liter till 5" element, och kaxigt nog går det att pressa ur dom ca 125db enligt sim i hörnplacering
Snälla Gud/Tomten/asto ellernågonsnälljävel - Säg att det kan gå med mina sketna Visatoner |
Edited by - opethic on 2010/12/25 21:51:12 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 09:00:23
|
quote: Snälla Gud/Tomten/asto ellernågonsnälljävel - Säg att det kan gå med mina sketna Visatoner
Jag är varken gud eller tomte, men rätt snäll kan jag vara ibland
Jag provade att simulera lite frontladdat men tyvärr så blir det väldigt resonant. Ja du ser själv
Skall du titta på passande element så är det ungefär samma egenskaper som gäller för TH, finns element för några hundralappar och uppåt. kolla givetvis beg. marknaden också. Installera hornresp och ta lite indata från andra trådar så lär du dig snabbt att se vad som händer när du börjar leka med geometrierna. Finns folk som hjälper dig igång här på HF. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 11:26:10
|
quote: Jag provade att simulera lite frontladdat men tyvärr så blir det väldigt resonant. Ja du ser själv
Tusen tack för hjälpen asto! Jaha, det ser inte ut som att mina Visatoner hör hemma i något slags horn Får ser hur jag gör nu, om jag väntar tills jag har råd med nya element - eller om jag mot all sans och vett ändå provar att bygga några slags horn och ser hur det blir quote: Skall du titta på passande element så är det ungefär samma egenskaper som gäller för TH, finns element för några hundralappar och uppåt. kolla givetvis beg. marknaden också.
Jamen, det är ju just det - hur ska man veta vilka egenskaper som behövs? quote: Installera hornresp och ta lite indata från andra trådar så lär du dig snabbt att se vad som händer när du börjar leka med geometrierna. Finns folk som hjälper dig igång här på HF.
Ja, det är nog så jag får göra - jag har ju tittat på andras Hornresp-skärmdumpar utan att fatta ett endaste dugg. Jag får väl bombardera forumet med fler dumma frågor i framtiden... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 11:32:20
|
Kom ihåg också att ett är totalekonomin som räknas. Vad hjälper det om du lyckas spara någon tusenlapp på ett par element som ser bra ut på papperet men inte lyckas hålla spec. eller att du lägger ner 1000:- på lådorna och 50 timmar på något du inte blir nöjd med. Då är pengarna för både element och låda i sjön... Vänta då hellre någon månad extra och köp B&C-elementen. Jag lovar, dina dubbelkaggor kommer få nytt liv. Ha tålamod bara. Är du ivrig kan du ju bygga lådorna först och köpa elementen när du får råd. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 11:36:36
|
Om du vill gräva djupbas med de element du har kan kanske en MLTL passa?
Principen är ju en relativt lik BR men istället för att bekämpa stående vågorna i lådan nyttjar men dem för att förstärka basen.
Kunde inte låta bli att slänga ihop en enkel sim bara på skoj. En snabb och inte optimerad sim ekofritt på oändlig baffel ser ut så här:
Låda ca 113*25*25 cm.
/mvhff
|
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/12/26 : 11:43:47
|
Tack alla snälla för ert engagemang
quote: Kom ihåg också att ett är totalekonomin som räknas. Vad hjälper det om du lyckas spara någon tusenlapp på ett par element som ser bra ut på papperet men inte lyckas hålla spec. eller att du lägger ner 1000:- på lådorna och 50 timmar på något du inte blir nöjd med. Då är pengarna för både element och låda i sjön... Vänta då hellre någon månad extra och köp B&C-elementen. Jag lovar, dina dubbelkaggor kommer få nytt liv.
Så sant, så sant - det är därför jag inte vill rusa iväg och köpa ett par billiga skitelement som teoretiskt sett skulle fungera, jag vill helst leka lite med de element jag redan äger för att sedan köpa riktiga doningar! Men - en sak förbryllar mig Petter: quote: Ha tålamod bara. Är du ivrig kan du ju bygga lådorna först och köpa elementen när du får råd.
Kan man verkligen bygga lådor först och köpa element senare? Jag trodde att det var elementens data som ska ställa villkoren för hur hornen/lådorna ska se ut?
MLTL? Vet jag inte ved det är - måste undersökas! |
|
|
Topic |
|