HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa ny cykel (hybrid)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2010/05/18 :  12:18:58  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Jag har en tid funderat på att införskaffa cykel eftersom mina knän har fått ta stryk (gbg-varv mm) och har hela tiden varit inne på en Biltemahoj, 7vxl för ca 3000:-.

Nu har jag börjat tveka lite efter att ha varit ute på lite cykelforum och kollat. Enligt en av mina grannar så duger Biltemas cyklar alldeles utmärkt. Det som brukar strula ska vara dålig kvalitet på däcken.

Min lokala cykelhandlare har Crescent, Nishiki och Kings. I min "klass" från 4200:- upp till 7000:-

Är dessa hojar såpass mycket bättre??

Min magkänsla viskar till mig just nu men det vore kul att höra av någon som kan detta. Själv har jag inte cyklat på mer än 10år...

"My mistress eyes is nothing like the sun

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/05/18 :  12:22:52  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Jag köpte en biltema mountainbike för 5 år sedan. Fungerar alldeles utmärkt, det som var dåligt (däcken bytta..) var dock kromade detaljer som får rostprickar ganska fort....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/05/18 :  13:44:10  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag har en mountainbike från Biltema, jag cyklar varje dag till jobbet och den funkar alldeles utmärkt.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/18 :  14:17:33  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Hade tidigare en stadscykel för 5000kr (minns ej märke) som inte hade någon vidare kvalité. Akta dig även för omonterade cyklar. När jag köpte min nuvarande Kona (för 10000kr såldes sen på hösten för 8000kr) och det är en sanslös skillnad. Växlarna är smidiga skivbromsarna tar i vått och torrt och alla växlar ger skönt motstånd och dragkraft. Nishiki kan jag rekommendera (stod mellan en Nishiki för 7-8 och min Kona för 10). Crescent är kvalité men i mina ögon lite överprissatta.

Gör en sökning, finns trådar om cyklar från tidigare år där vi tipsar vilt och framförallt, provcykla, provsitt inte bara i affären, lämna körkortet eller liknande så brukar man få ta en svängom 5-10 minuter. Se till att de justerar cykeln för DIG innan också. Lycka till!

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/05/18 :  14:34:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Cyckling är skönt och det kommer att bygga upp dina knän igen Dan så länge du hittar rätt sittposition och tar det lite varligt.

Jag har också haft problem med knäna. Det började efter gymnasiet och blev stadigt sämre pga löpning och badminton. Så sedan ganska många år har jag enbart cycklat. Döm om min förvåning när jag kunde börja jogga igen för två år sedan. Nu har jag joggat lite väl mycket så det är cyckeln som gäller igen.

Jag kör på en gammal mountainbike som jag byggt om för väg med slicks och andra bromsbelägg/bromsar. Den är smutsig, kantstött och allmännt "äcklig" men den går som en klocka och ingen vill stjäla den.

kling, kling, vi syns i på cyckelrundan!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/05/18 :  15:19:14  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Hej,
Biltema funkar säkert om man cycklar lite då o då, vissa tester som bla Råd & Rön gjort visar att ramen inte håller på Biltemas cycklar.
Själv har jag en Specialized racer , inget att cyckla i skogen med men underbar på väg. Väger nästan inget alls. Den gav jag ca 11 000 för med den utrustningen som jag valde till.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/05/18 :  15:22:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jamen Pac, vi talade ju om märken här!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/05/18 :  16:00:42  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Nishiki....., den MTB vi köpte skall jag lämna tillbaka till fabriken på Hisingen i en liten låda, innan dess skall den få sig en körare med vinkelkapen, det är väl ungefär vad den förtjänar, sånt skräp, absolut den sämsta ägodel jag har haft, mera sönder än hel, så utsliten på så kort tid den levde är svårt att ens förstå, precis allt har pajat, däcket (både fram och lossnade från fälgen vid ett litet hopp (MTB??), bromsarna kass, vajrarna fransade sig direkt, sadeln måste skruvas fast med två dgrs mellanrum, äter kedjor pga att den är felkonsruerad mellan fram och bakdrev med för stor vinkel.
Ja, jag gillar inte det märket och no more i evighet, vilket är jädrigt länge att jag köper det märket igen.
Biltema hade troligvis framstått som en Rolls i sammahanget.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/18 :  16:07:20  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Vill du ha en "riktig" cykel av klassisk modell som lär hålla köp en Pilen Superlyx. Tillverkas i Målilla i Småland av ett litet familjeföretag http://www.pilencykel.se 9 växlar med fotbroms för ca 7700kr Pulverlackad ram, styre av rostfritt stål, 8mm rostfritt stål i ekrarna osv. Mycket cykel för pengarna med andra ord!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/05/18 :  16:46:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
8mm rostfritt stål i ekrarna osv. Mycket cykel för pengarna med andra ord!


Det tror jag det, den måste väga bly med 8mm ekrar!
Ber om ursäkt bibl, kunde inte låta bli!

Vad gäller ful-tema så är det ingen tvekan om att du får ganska mycket cykel för pengarna! Men, om du har för avsikt att cykla mera för motionens skull än transporten tycker jag du ska titta på nåt mera seriöst. Man får faktiskt vad man betalar för även i detta fallet! ;)

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/05/18 :  17:59:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
cannondale badboy är ju helt klart en favorit i denna klass/typ av cyklar, finns i varienade utföranden och priser.



minimalistisk svart skönhet...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/18 :  20:29:46  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
quote:
Men, om du har för avsikt att cykla mera för motionens skull än transporten tycker jag du ska titta på nåt mera seriöst.


mmmm..... Vet inte riktigt vad du menar med seriöst. Dessa fem herrar tog sina Pilen till Gibraltar från Oskarshamn. Följebilen bröt ihop i tyskland men cyklarna rullade på hela vägen.

Visst är de tyngre än en aluminiumvariant men å andra sidan lär de nog hålla bra många år längre...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/05/18 :  20:40:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag har cyklat till/från jobbet sedan en tid tillbaka. Måndagar och fredagar är det som gäller (innebandy på onsdagar vilket blir väl mkt för mig att kombinera med cykling också ).

Sträckan är 10 km och klaras av med en SCOTT mountainbike, rätt hårt strippad.

Cyklingen i sig har inte tagit över för mig - jag är glad för motionen (4*35 minuter per vecka), miljötänket och inte minst naturupplevelserna på vägen. Har sett rådjur, ekorre och diverse kul fåglar på nära håll. Bokskogen som slår ut är otrolig. Vitsippor i stora hav är läckert. Å så tränar F18 på väg hem, på tal om naturupplevelser! Även kul att se bilarna dåna fram på vägen, stressade, bullrande.


Edit: F18 är alltså inte flygvapnet utan fotboll, tjejer 18 år

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2010/05/19 07:42:30
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/05/18 :  20:50:36  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
bibl, jag tror AlfaGTV (läcker bil f.ö.) syftade på Biltema, inte Pilen.
quote:
Vad gäller ful-tema.....


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/18 :  20:54:05  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Sorry, den missade jag. Cykelhandlaren som jag trakterar här i U-a är inte direkt förtjust i fultema, det ger dock rejält med jobb!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/18 :  21:11:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Med tanke på hur styret på en Biltema-cykel som stod här nedanför tidigare såg ut så är jag minst sagt skeptisk. Maken till uppfläkt gravrost har jag nog inte sett på andra ställen än de nedersta stegpinnarna vid fyrar på berghällar...

Själv har jag en (tyvärr) sedan flera år magasinerad Cycle Pro. Det blev så i en flytt och sedan har den blivit kvar där, även om jag tänkt ta den ur malpåse ett flertal gånger. På något sätt blir det aldrig av.

Den är dock tretton år gammal så den har inte några fräsiga skivbromsar. Jag har för mig att det kom på den modellen några år efteråt. Däremot är det aluminiumram och stötdämpare fram. Jag cyklade rätt mycket på den innan och det enda jag bytt är bromsbelägg, slang och däck. Ja, och sedan gick kedjan av när den var helt ny, men det var ju inte mitt problem förutom att det var enormt retligt när det hände. Förmodligen någon tillverkningsdefekt... Kostade sju svenska tusenlappar har jag för mig. Polarn hade en cykel av samma märke och jag kan inte påminna mig att någonting rasade där heller. Däremot hade den stålram så den var duktigt mycket tyngre.

Innan Cycle Pron hade jag någon sådan där cykel av mer ljusskyggt märke. Bromsarna började först skrika när de blev fuktiga och när de blev riktigt blöta gällde det så att säga att planera sin cykling.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/05/18 :  22:00:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
bibl, visst syftade jag på Biltema-hojarna. Pilencykeln är säkert en rejäl vän på vägen men jag skulle nog personligen välja nåt rejsigare om jag hade för avsikt att motionscykla.

För övrigt är jag själv lika insnöad på cyklar som på skivspelare, det är nåt speciellt med den makalösa precision som man hittar i en 27 växlad mountainbike med totalvikt på under 10 kg!

Och ju dyrare, mera exotiska material desto bättre! Har en Selle Italia Flite-sadel liggande här under skrivbordet faktiskt, den gamla varianten med titaniumrör och kolfiber, ingen stoppning! Faktiskt ganska bekväm och ffa lätt, ca 110gr har jag för mig.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/18 :  22:06:09  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
och den tvåväxlade vinylsvarven ska väga över 10kg
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2010/05/18 :  22:20:45  Show Profile Send Johnsson a Private Message  Reply
OT: Aahh martinsson, en sådan har jag suktat efter länge lätt en av de snyggaste cyklarna. men singlespeed? jag förundras lite över just detta, hur funkar det på motionsrundan egentligen.

On Topic: Både Scott, Merida ja de flest märken har ju någon variant av hybridcykel och som sagt suktar jag själv efter just en Cannondale BadBoy

/Daniel
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/05/18 :  23:46:30  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Min Bad Boy har 10 år på nacken, matt svart, har slicksen som reserv och kör mest med tjocka däcka (funkar bra med barnstol som sitter fast i ramen så lågt och långt fram som möjligt så tyngdpunkten påverkas så lite som möjligt )
Roligare att cykla med prylar som funkar så jag rekommenderar Cannondale.
Martinsson: häftig framgaffel på den du! Undrar hur stabil den är... Cool i alla fall.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2010/05/19 :  06:37:55  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Igår kväll fick jag chansen att prova först Biltemacykel (grannens 7vxl) samt 2 Crescent, 1 Nishiki samt en Kings. Alla 7vxl för det har jag nu i alla fall bestämt.

Det var två som stack ut och kändes lite goare att cykla på faktiskt.

Min magkänsla säger som den gör när det gäller hifi. Köp inte på stormarknader om det inte finns utmärkt service och ett oslagbart pris på en helt likvärdig eller bättre produkt.

I detta fallet kändes faktiskt Biltemas variant klart sämst. Det knirrade och knarrade och cykeln var inte bekväm. Växlarna kändes iofs ok. Placebo? Möjligt men den cykeln kommer inte att köpas i vilket fall.

Nu är det två cyklar kvar som jag inte kunde skilja på igår på snabbturerna och eftersom jag handlar hos min lokala trevliga handlare så får jag provköra igen ikväll och då lite längre med båda två

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/05/19 :  06:53:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Köpte för 15 år sedan en Cykel Pro,en 21växlad kopia men växlingsmekanismen och bromsarna var av original fabrikat.(Minns ej vilket)Den har hållt bra faktiskt,har endast bytt 2st däck (utslitna)och smort kedjan..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/05/19 :  08:02:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Själv cyklar jag numera på en -98 team Marin, stålram och ny surly gaffel, full xtr och en vikt på strax över 10 sträcket, mkt rapp och accelerationsvillig cykel, jag vet inte vad den kostade ny, men det var Marins värsting i team issue stil när det begav sig, 12 år gammal men jäklars var fin den är :)

Har haft Cannondale, 2st, båda med pepernoi alu gafffel, alltså stela cyklar som väger luft, M700 och M500 vill jag minnas att det var, suck, vad jag saknar dem, de blev stula...

Ananrs har jag även haft Torgny Mobergs Tunturi supreme equillar, en rakt igenom fantastisk stålhoj men ram material från rautarukki, finsk kvalité, en av de bästa upplevelser jag haft på cykel all time !

Min första stora MTB dröm var en Scott Boulder med grön/vit ram som stod uppställd i köpcentrumet baronens entré i Kalmar 1990, jösses vad nostalgisk jag blev nu...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/05/19 :  17:04:56  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Själv suktar jag efter en skeppshult steele.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/05/19 :  17:10:21  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Jag har haft min Merida hybrid i 10 år nu och de saker jag bytt är gaffel, bromsbelägg, diverse vajrar, kassetten bak och däck. Jag gav ca 6500:- för 10 år sedan och måste nog säga att jag fått valuta för pengarna.

Nu är det snart dags att byta cykel igen och det lutar nog åt Merida igen.

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2010/05/19 17:11:05
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2010/05/20 :  16:40:04  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Tyvärr Sopwith..det blev en Nishiki

http://www.nishiki.se/City/Hybrid_307

Fast min är ju herrvarianten

Den kändes helt enkelt goast att cykla på. Crescent hade en variant som var ruskigt nära men Nishikin hade lite detaljer som jag gillade.

Jag är inte så orolig eftersom jag köpte den hos min lokala cykelhandlare som sålt och mekat med cyklar sedan slutet av 60-talet.

Nu ska jag bara hitta en bra hjälm?? finns det några förslag?

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2010/05/20 16:42:13
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000