HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 El-lyt spänning på toppen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/05/13 :  09:25:22  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej.
Har precis byggt klart nätagget till rörstärkaren..
Hade nätkabeln utdragen (efter att ha haft det igång några minuter) och skulle in med handen och flytta en kabel lite.
Fick en rejäl hästspark när jag råkade komma emot toppen på en av el-lyt kondensatorerna (47u/400 v).. Mätte toppen på alla 4 och alla utan 1 hade typ 0 v på toppen.. Såklart hade just den jag kom emot ca 290 V på toppen.
Är detta normalt? Är det fel på den?

Tack. / Green

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/05/13 :  09:53:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vänta lite här nu... 290V låter som om du helvågslikriktar och glättar nätspänningen. Det är absolut inget att leka med eller att vara osäker på...

Att bygga nätdelar är riskabelt till och med om man vet hur de funkar och har gjort det förut. Det är väldigt enkelt att göra fel... Problemet med nätdelar i allmänhet och rörnätdelar i synnerhet är att de har tillräckligt med energi och spänning för att skada på riktigt!. Har man otur kan de till och med vara dödande...

Snälla, be en kompis om hjälp istället för att riskera livet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/13 :  09:57:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lägg ett lagom stort/litet motstånd över kondensatorn (100-200kOHM @ 2-3W), så laddas kondensatorbanken ur snabbare.

Som Pac skriver, spänningen på en högspänd kondensatorbank kan vara rent fatal (läs letal). Tänk på energiformeln W = C*U^2. Dvs energin ökar kvadratiskt mot spänningen. Även en liten kondensator kan innehålla tillräcklig laddning för att ställa till med elände.
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/05/13 :  11:38:45  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
aha, ok. laddar upp bild på kopplingschemat..
Är alltså C2 i schemat som har "lite" spänning på toppen..

Och så en fråga till. Har en ringtrafo som levererar 370 V in till kopplingen..Får extremt mycket brum från trafon..Kan det bero på DC spänning från nätet eller har jag gjort kretskortet fel?

http://i42.tinypic.com/2jdksih.jpg
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/13 :  12:41:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Märkligt, den borde ha laddats ur via R3.

En helt annan sak, spänningen över C4 och C9 är för hög. En elektrolyt på 500V ska inte ha mer än 450V för att må bra.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2010/05/13 :  16:49:19  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply

Om kåpan på kondingen är internt ihopkopplad med minuspolen och om man kör nätagget obelastat (/lätt belastat) så är det fullt möjligt att få 370*roten_ur_2*(1,1...1,2)/2 dvs c:a 300Vdc precis där du mäter.

Edited by - ludo on 2010/05/13 16:51:05
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/05/13 :  17:54:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag måste sälla mig till de övriga när det gäller varning för högspänning, jag har själv blivit bränd rejält trots att jag hade tömt kondensatorbanken trodde jag 400V in i handen ut genom fingrarna är inget kul att jag sedan fick ett rejält brännmärke hör bara liksom till. Man skall vara glad att men lever det kunde verkligen gått knas om förutsättningarna hade sett annorlunda ut.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/05/13 :  21:43:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En gammal regel
En hand i byxfickan när man mekar i förstärkaren

Ringar o dyl. metall skall plockas bort från fingrarna innan

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000