HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 70 tusen för en 85a BMW...?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/05/08 :  11:23:22  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Tappade hakan när jag såg denna annonsen 70 tusen med stereo 50 lök utan.

det är en 85a tyskimport som dessutom stått stilla länge.

http://www.blocket.se/trelleborg/Bmw_745_Turbo_Executive_27352612.htm?ca=23_14&w=0

Vad tänker folk?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/08 :  12:45:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Trim och stereo står det iofs.
Trimmad till 360 pållar och 700-serien
Men en 85:a...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/08 :  14:15:04  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har en BMW 1800/69 stående i garaget fulltankad och klar. Bilen har gått 13000mil men avreggad sedan fem år. Jag har haft den sedan 1975. Vad får man för en sån orostad och klar.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/05/08 :  14:50:06  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Orostad vete fan, men rostad så kanske det räcker till en kopp kaffe?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/08 :  17:20:30  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om man vill kan man ju rosta den och de flesta BMW från den tiden är nog bortrostade. Jag får ändå inte sälja den för våra numera vuxna barn, så den får stå där i sitt relikskrin.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/08 :  17:29:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
BMW 1800/69

Min andra bil (eller var det tredje?) var en sådan. Nu väcktes nostalgin till liv. Min var blå !

Denna bilmodell var förövrigt det som räddade ett BMW som vara mycket konkursmässigt innan denna försäljningssuccé kom.
Men det började väl egentligen med 1500 och 1600 modellen ...
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_New_Class
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/05/09 :  01:51:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Bild?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2010/05/09 :  17:48:13  Show Profile Send mrk a Private Message  Reply
Vi pratar om en klassiker från tiden då BMW byggde snygga bilar

70kkr för en 85:a.. tja.. Hade den varit helt original skulle det vara ett fynd. Nu är det en rostlagad, trimmad och amatörmässigt uppiffad.

E23 är en tidlös klassiker, där 745 representerade den absoluta toppen. Lite drygt 10k ex tillverkade. Samma rova som 735 men överladdad. Executiveversionen kunde fås med inredning i buffelskinn. Oklart om det finns i bilen i fråga

Hade den varit original skulle den varit en dröm


-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/10 :  10:54:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En bra sammanfattning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/05/10 :  12:00:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det här är nog min favoritdel i annonsen...

Som avslutning vad han har gjort med bilen.
quote:
Köpt en tidning med ett stort repotage om en exakt likadan bil ( från 1985 )

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2010/05/10 :  12:06:12  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Jag skulle dock ställa mig lite tveksam till effektökningen på 100hk+

Om effekten skulle stämma så kan man fundera lite på hur drivlinan mår...

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/05/10 :  12:06:31  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag har kört en 745 executive -86:a drygt 10 000 mil. Inhandlades -87 helt ny men till kraftigt rabatterat pris då nya 7 serien kom -87.
Min -86:a var faktiskt en av de allra sista exemplaren och den var fullständigt fullsketen med utrustning. Buffelskinnet var i särklass de bästa skinnstolarna jag någonsin suttit i. Det fanns elmanövrerat baksäte (!) elmanövrerade gardiner runtom och en mängd helt onödiga grejer...
Den gick fantastiskt bra - rakt fram, men började vägen svänga så var det en riktigt tung bil med ganska mjuk sättning som gjorde den till ett äventyr att köra aktivt! Det var riktig turboknuff, lite ketchup effekt, men när den väl satte igång så kändes det som betydligt fler hästar fanns till förfogande. Fyra fullvuxna åkte som kungar, vill minnas att där också var ett kylfack i mitten i baksätet! Blaupunkts state-of-the-art ljudanläggning Min var svartmetallic med svart buffelskinn.

En anekdot var en nattkörning i Frankrike och jag skulle testa toppfart. Med stor koncentration stod mätaren och svajade med 10km/h plus/minus på 250km/h. Den känndes inte stabil så det var med hjärtat i halsgropen jag fortsatte några minuter. Jag var helt ensam men helt plötsligt såg jag ett par lysen i backspegeln som analkades i hög fart. I hög fart!!?? Jag körde ju själv så det blev brunt i kalsongerna.... men lysena kom verkligen snabbt och jag blev omkörd riktigt riktigt fort, schwisch sa det bara med ett motorbröl som gick genom märg och ben. Det var en Testarossa som kom som en flygande raket. -87 var en Testarossa "the car" så jag blev nerplockad rätt rejält när jag för en gångs skull tyckte att jag körde fort

Artphotography
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/05/10 :  15:39:00  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
745:a har jag bara provkört, slutade med en avdragen drivaxel, försökte skriva en 11:a med den men det gick inte :-P.
Annars har det florerat 2 728:or och en 733:a i familjen. Så valet på första bilen föll ju på en Orange 1802 -73. Saknar den karaktär BMW:s sexor hade på den tiden. Visst plockar dom ut mer effekt men momentkurvan är bara så tråkig. Gillade den där hästsparken man fick när varvräknarnålen passerade 3-4000 varv och så sjöng den till det tog stopp. Skönaste sången än så länge om jag bortser från Alfas v6:a var nog en 3.0 CS vilken symfoni av avgas och insugljud.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2010/05/12 :  14:56:11  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Kan bara instämma i HLindgrens inlägg om skönsången och då har jag iofs mest kört en 325 -89 och sen en 325 -02. Ljudet är i princip helt borta och det är inte samma knuff även om det fortfarande finns lite spets. På våren brukade jag ta gammelbilen och veva ner rutan och sen låta den sjunga ut på ettan, tvåan och trean. Ojojoj!

Tänk att man får med en tidning med ett reportage om bilen, grymt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000