HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilken plastpool ? *dags för utespa istället ? *
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/06/29 :  19:09:57  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Vad har ni för erfarenhet av plastpoolerna liknande den nedan ?

Vad ska man tänka på ?

Vilka är bra ?

Hur stor ska man ha för 2vuxna+2barn ?


Edited by - Guru on 2010/05/07 19:05:23

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/29 :  20:15:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Vi kör på en Intex typ den på bilden (12000 liter) och är inne på 4:e året utan problem.
Den är ca 4,5 meter i diameter och räcker nog till för er.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/06/29 :  20:28:01  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Hur mycket måste man underhålla den med kemikalier osv ?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/06/29 :  21:21:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vi har en sån med uppblåsbar ring, 3,60 m tror jag den är, funkar skitbra.

Hur hårt kan man busa med en sån ram? Ett av nöjena med den med uppblåsbar ring är ju att den är mjuk, springa och slå volter ned i den, att göra vågor så att hela härligheten gungar mm.

Vi kör 3:e sommaren nu och den är fortfarande som ny.

Jag oroade mig lite över kemikalierna innan vi köpte men det är ju helt klart en no-issue. Ser man bara till att stoppa i klor lite nu och då och kolla med "mätsticka" någon gång i veckan så är det inga problem. Nu bor jag i norr så det är lite temperaturskillnad och jag inbillar mig att eftersom det är så pass svalt här så blir underhållet med kemikalierna nästan obefintligt. Det verkar inte krävas mycket för att man ska slippa "slemmet" som annars blir om jag inte har några kemikalier överhuvudtaget.

Något jag skulle vilja ha dock någon slags värmare så att man kan få upp temperaturen lite.

Edit: En sån här är det...


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2009/06/29 21:22:31
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/06/29 :  22:40:53  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Nån form av värmare borde man väl kunna koppla in på anslutningen till pumpen ?

Ska kika runt i butikerna imorgon få se vad dom har
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/06/29 :  23:17:51  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
har en stativ pool 4,55 ring så får du råd om detta
mvh classe

18 ska de va.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/06/30 :  00:12:40  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det finns några varianter, ett Intex-elaggregat som ger ~ +3 grader men jag har inte sett vad det kostar eller hur mycket kräm det tar.

Det finns också "solvärmare", svarta paneler som man låter pumpen pumpa igenom så vattnet värms av solen, det ska visst funka ganska bra. Hade tänkt köpa sån i år men har inte sett till dem, vet inte fabrikat

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/30 :  06:48:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
En "solfilm" typ bubbelplast som isolerar vattnet när poolen inte används och nattetid är bra.

Minskar värmeförlusten vid temperaturnedgång bra.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/06/30 :  07:04:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Skydd då man inte badar är bra, minskar algproduktionen.
Dom svarta "mattorna" man pumpar vatten igenom har även jag sett.
Vill minnas det var på nått "känt" ställa alá Biltema, clas i sjön, teknikmagasinet etc etc

Testa att lägga ut 40 met slang på ett svart garagetak till en pol på 4.6 o det fungerade bra.
Efter 4 tim så hade tempen ökat med 4 grader.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/06/30 :  07:07:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Taadaa

http://www.hobbex.se/p/pid,1721/t/product.html

Men det ska finnas fler som säljer

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/07/01 :  09:27:12  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Fabrikatet är Elnino på solpanelerna www.elnino.nu
Bauhaus har grundsatsen för 995kr nu. Jag har 6 st paneler till en rund pool på 13 kbm och har värme så det räcker :) Ska man upp med dom på taket krävs en hjälppump. Pool kemin kan du få hjälp med på www.folkpool.se sök på "poolkalkylator" där skriver du in värden från teststickan och programmet säger vad du skall göra :) klockrent...
Slösade en hel del på pengar på klor då jag inte fick upp klorhalten först. Sedan läste jag på ett forum att vattnets alkanitet är viktigt att få ordning på först, och sedan justera klor och ph. då blev det andra bullar i poolen :)

Men att det springer iväg med pengar är helt klart. Så här efterhand kanske man skulle köpt en studsmatta ;)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/07/01 :  15:01:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
Men att det springer iväg med pengar är helt klart. Så här efterhand kanske man skulle köpt en studsmatta ;)

Ja, så att man kan studsa och sedan slå volter över ned i poolen

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/07/01 :  16:34:44  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Så nu är poolen inhandlad, det blev en stativ pool 3,66m.
Nu ska den bara fyllas med vatten sen blir det bad hela kvällen

Edited by - Guru on 2009/07/01 16:35:15
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/07/01 :  18:16:11  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Typ 6-7 timmar med vattenslang innan den är full iaf med det tryck vi har med ~35 grader vatten

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/07/01 :  22:59:35  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Hmm..den hann bara bli 1/4 full...fortsätter imorgon eftermiddag

När ska man börja med kemikalierna ?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/07/02 :  06:52:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ganska omgående :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/07/02 :  14:03:03  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Så nu är den fylld. 1st klortablett ilagd, samt PH höjande medel...Nu blir det snart badpremiär

Edited by - Guru on 2009/07/02 14:03:55
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/07/02 :  18:00:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Glöm inte skydd bara, happy bading :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/07/02 :  20:33:07  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Visst ska man öppna med ca 2 klortabletter / kubikmeter vatten i en nyfylld pool, vill jag minnas att det står på förpackningen, om ni nu tänker på samma klortabetter, ca 3x2 cm stora.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/07/03 :  16:57:47  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Jag körde med chockklor för att fort få upp klorhalten i poolen då den fylldes upp, sedan andvänder jag veckoklor i form av puckar i en flottör för att hålla klorhalten.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/07/05 :  17:01:10  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Nu börjar alla värden att se ok ut men vafan nu är det kallt och molnigt
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/07/05 :  18:47:29  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Våran temp sjönk från 29 till 21 på ett dygn, men ungarna badar iallafall fast det regnar och är kallt
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/07/09 :  19:01:31  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Hmmm...fundering på vanlig pool men har en så här Så det får räcka så länge. Håller konstant 32 grader nu på sommarn och 37-38 på vintern.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/07/09 :  19:05:13  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Såg att även Biltema nu säljer solpanelerna. Ser ut som att det är samma prylar som Elnino.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2010/05/07 :  19:03:56  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Funderar på om man ska sätta upp plastpoolen eller köpa sig ett utespa.
Har tröttnat på plastpool då gräsmattan inte riktigt var sig lik när man tog bort poolen, vad ska man ha under ?
Nu körde vi med presenning men det blev lite småäckligt med allt gammalt vatten som samlade sig i vecken + att allt gräs under dog

Ska man satsa på ett utespa istället ? Kostnaden är iofs högre men man kan använda dom året runt....
Tips på bra säljare och fabrikat mottages gärna

Edited by - Guru on 2010/05/07 19:06:55
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/05/08 :  10:43:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Är det någon som har ett spa och kan ge en realistisk årsförbrukning på ett sådant? Det finns siffror som ser ok ut men jag tror det blir svindyrt i slutänden, speciellt med tanke på att man (jag) bor i Västerbotten där det är betydligt kallare än vad jag antar siffrorna gäller för.

Jag ser det som ett problem med värmen i poolen. Förra året blev jag lite bortskämd med vattnet och spolade den med varmvatten nästan varje gång vi badade, vilket förstås syntes på fjärrvärmeräkningen.

Ett mellanting är förstås att köpa ett vedeldad poolaggregat men det kostar en del typ 20kkr

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000