Author |
Topic |
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2010/05/08 : 22:31:12
|
Jaha,fick inbrott i Malmö under fotbollsmatchen. Inslagen låskolv. Min gamla Sony GPS,gömd under sätet, och en väska med kläder försvann. Är det någon idé att försöka kräva ersättning för GPS´n? Är väl stöldbergärlig egendom? Kostar väl också att laga låset. Skulle väl värdera skiten jag hade till 2000:- |
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2010/05/08 : 23:12:20
|
Drygt! Alltid lika surt att få saker och ting stulna. Hoppas du får lite på försäkringen i alla fall. |
|
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2010/05/08 : 23:27:02
|
Jo,och orutnerat villken storstadsbo anonnserar med en GPS hållare i framrutan? I ett P-hus under en fotbollsmatch? |
|
|
hogga
Member
239 Posts |
Posted - 2010/05/09 : 10:49:59
|
Oj, lämnade du hållaren framme. Det räcker att märken efter sugkoppen syns för att det ska bli inbrott. |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2010/05/09 : 12:50:15
|
vemfan orkar sno en GPS?? en ny kostar ju 700kr på elgrotesken.. trist anyhow. |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2010/05/11 : 13:08:25
|
orkar de sno en bilstereo med kassettband istället för CD är nog en GPS oavsett modell extremt eftertraktat i de kretsarna ;) |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/05/11 : 14:57:53
|
Hade för många år sedan inbrott i min gamla SAAB 99:a från 75, de stal högtalarna i bakrutan (av lådmodell kanske värda 50kr) och lämnade stereon eftersom det saknades frontpanel. Men det roliga i historien är att de låste bilen efter sig när de gick... (SAAB:en kunde man inte trycka ned låset från insidan och sedan slå igen dörren utan man var tvungen att låsa med nyckel utifrån. Säger väl en del om hur "inbrottssäkra" de låsen var ) |
Edited by - bibl on 2010/05/11 14:59:34 |
|
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2010/05/11 : 15:57:18
|
Vissa av "dom där" verkar ta allt. Hörde just två polare som haft inbrott på ett P-hus nära Lisseberg. Och då är det bevakat med vakter och kameror! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/05/11 : 17:02:57
|
Jag skulle vilja "förbereda" bilen mot inbrott, men det är ju tyvärr olagligt att försvara sig mot brottslighet. 4 st servomotordrivna kompressionsdrivers kopplade till ett horn som kan skapa 160 dB fyrkantsvåg på 3 Khz i bilen, med en 10 sec fördröjning på det helt dolda larmet kanske kunde underhålla buset vid ett ev inbrott. Gärna i kombination med en MMS funktion som gör att jag ser inbrottet på min mobil i realtid och kan sätta av en tårgaspatron eller liknande med en enkel kod från mobilen. Men som sagt var. Det är visst synd om buset om dom inte får utöva sin kriminalitet i lugn och ro. Det är bra att vi har lagar som skyddar den "yrkesgruppen". Jag bara hoppas att jag aldrig hittar en inbrottstjuv i mitt hem. Jag har en tendens att tänka "ett öga för en krona, och ett ben för en leksak" när jag tänker på tjuvar.
Det är tråkigt att sånt där händer. |
Edited by - Circlomanen on 2010/05/11 17:03:33 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2010/05/11 : 18:52:07
|
Att det är enkelt att underhålla sitt behov av snabba pengar med bilinbrott är inte bra. Det som grämer mig är att jag bjöd in till det. Får också såna tankar Cirklomannen, men nånstans har det att göra med att vi fixar Greklands skuld. Alla behöver pengar, om vi inte har dom,stjäl eller ljug att du har dom. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/05/11 : 19:58:05
|
quote: Inbrottstjuven kommer endast kunna nyttja sina ben efteråt...
Men då kan han ju springa ifrån polisen
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/05/11 : 20:00:11
|
Det enda jag skulle skydda "fysiskt" är det jag inte äger, familjen!
Det andra kan ersättas,
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2010/05/11 : 20:48:38
|
Allt som är fysikst lånar vi tillfäliigt i det här livet. Men varför måste jag låna ut åt han som inte vill betala? Det KAN vara okej om han berättar varför. |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/05/11 : 20:54:02
|
Det där med att förbereda för inbrottstjuven kan ta en ände med förskräckelse. Finns en historia som lär vara sann om någon som tröttna på de ständiga inbrotten i sommarstugan...
En man får fel på bilen/skotern eller vad det nu var. Han går upp till en avsides liggande sommarstuga vilken verkar ha telefon eftersom det går ledningar in till huset. Då han är i nöd så bestämmer han sig för att knacka in en ruta på sidan av huset, han tar sig in via fönstret. Ringer på hjälp och beger sig sedan mot ytterdörren. Något senare anländer hjälpen i form av en polispatrull som finner mannen död innanför ytterdörren på sommarstugan. Det visade sig att ägaren hade spänt upp ett hagelgevär som gick av när ytterdörren öppnades. Då dörren öppnades inifrån och inte utifrån som ägaren räknat med träffade skottet "inbrottstjuven" i huvudet/ryggen varvid han dog direkt...
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Magils