Author |
Topic |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 15:56:42
|
Jag tror varje högtalarnisse med självaktning vet hur man gör, men det dyker alltid upp nya entusiaster som vill bygga själva och plötsligt finner att det största borr som går i Black&Deckern är 12mm medan bashögtalaren ska ner i ett 187mm hål - hur löser man sådant??
Ett av de enklaste verktygen för att göra större hål är det ställbara borret. Med det kan man steglöst justera storleken på hålet man vill ha. Passar alldeles perfekt om man vill ha upp ett hål för lagom liten diskant, BR-rör eller anslutningar. Nackdelen är att det kräver en stadig hand och gärna vill spräcka massivträ. Noterar att skruven i mitten vill dra igenom snabbare än skäret hinner avverka; alltså STADIG hand.
(Den här har jag köpt på Clas Ohlson.
Småhål kan också borras med hålsåg. Med samma försiktig som det ställbara borret kräver, kan man få till fina hål med en hålsåg. Hålsågar finns i satser från kanske 25mm upp till 100mm. Jag har en sats dosborrar som bränner rätt illa, varför jag tror den sorten på bilder är bäst för trämaterial.
Jag nämnde inget om sticksågar eftersom jag dels inte äger någon själv och sedan inte riktigt tycker att de är speciellt universellt användbara. |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 16:05:45
|
Det som är kul är att göra riktigt stora hål (och små med) med en handöverfräs. Men, frågar den nyblivne hobbyaudiofonen, gör man ett stort och RUNT hål. Och hur i hela fridens namn gör man en sådan när nedsänkning för högtalarelementet? Jo man fixar en fräsmall som gör att man kan köra runt med fräsen. Färdiga mallar finns att köpa; dessa två kommer från Madisound.
Principen är enkel. Mallen skruvas i botten på fräsen (plastsulan, som sitter där, tas lämpligast bort först). Man borrar ett litet hål i centrum för högtalarelementet i lådan. Detta hål ska vara lika i storlek som den styrpigg som ska sättas i lämpligt hål i mallen. Man vänder på fräsen, trycker styrpiggen i hålet man borrat i lådan och fräser runt (fräsen kommer att rotera runt piggen). Notera att ta det lugnt. Låt inte fräsen avverka för mycket och kör inte igenom i en körning. Det är ofta bättre att fräsa från båda sidor. Villa man fräsa ner elementet, ställer man lämpligt arbetsdjup på fräsen och köra upp ett spår först innan man fräser ur hålet för elementet. Jag brukar fräsa från båda håll och spara ett par tre "bryggor". När jag är klar knackar jag bort materialet i mitten och filar bort skromset som är kvar.
Fråga: Om Madisound inte levererar en sådan mall till Sverige då? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 16:17:59
|
.... då kan man göra en mall själv.
Så här ser min ut.
Jag ska strax förklara den kryptiska texten. Det är lite avigt att räkna ut var hålet för styrpiggen ska sitta eftersom frässtålet sitter i mitten (tankekrumelurer) men så här enkelt är det att räkna: Utgår man från diameter, ska vi söka radien, alltså från hålets centrum till ytterkanten på hålet. Centrum är styrpiggens centrum och det är oavhängigt av piggens tjocklek (jag har ett 6mm alurör). Men fräsens storlek spelar stor roll. På min mall ovan, har jag märkt ut för ett nytt styrhål. Strecket visar var hålets kant ska gå och jag får då ta hänsyn till frässtålets storlek, i detta fall 8mm. Jag försöker mig på en formel ....
Hål för styrpigg ska borras enligt följande (och mm från centrum av mallen): Avstånd till styrpiggens hål = Hålets radie - 1/2 frässtålets diameter. Jag ska strax göra ett hål för en högtalare som ska ner i ett hål på 71mm (dia). Fräsen är 8mm. Alltså ska jag borra hål för styrpiggen 71/2 - 8/2 = 31,5mm från centrum.
Lite mer grafik som kanske förklarar med sina tusen ord ... nä det blev fel.
Man kan ju göra flera hål i mallen/plattan om man ska göra flera hål i olika storlekar (inklusive nedfräsningen för elementen). Eller kan man göra en universalgrej likt Madisounds modeller ovan. Man kan ju dessutom finlira genom att byta frässtål. Att gå från 8mm till 10mm ger ett hål som blir 2 mm större (diameter) osv ... |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 16:23:07
|
En sista bild, hämtad från Madisound den med. OM man vill ha något steglöst ställbart kan man kika på den här modellen. Man ser styrpiggen sitta hitom det avlånga hålet. Den här fästs in i fräsen som ett vanligt anhåll och ger dels stora radier och dels möjligheten att finjustera.
Något jag ännu inte provat på är att göra konstigt formade hål. Hur gör man ett hål för ett sådant här element??
Jag tror jag vet, men det får någon annan gärna berätta. |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 17:11:52
|
Det går alldeles utmärkt med en sticksåg, efter att hålet först ritats upp med hjälp av en passare. Elementet på bilden har också ett helt runt monteringshål. Det är förmodligen bara framsidan av elementet som har den här formen. Här är det alltså tygskivvans hål det gäller. Det enklaste här är att mäta in elementen på tygskivan, och sedan helt enkelt rita ut konturen, men tänk på att använda de små plastmuttarna som elementen levereras med. Så att du inte skadar gummiringen på något sätt.
Eriksson. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 17:45:56
|
En annan kufisk form är Seas 5 1/2 tummare dvs. en utmaning att försänka in i Baffeln.
MP14 har ju ett antal kompisar T14, P14 och även en excel W14 har det funnits.
I detta proj bestämde jag mig för att försöka göra en fräsmall. För att sedan använda den här guiden på fräsen...
Detta betyder att jag behöver göra ett hål som har samma kontur som elementet. Fast är 3 mm större runt om, eftersom guiden tar plats. Jag provade först med att figursåga med sticksåg, men det blev kort sagt inte bra alls, för vingligt.
Så beslutet blev att försöka göra en avgjutning direkt från själva elementkanten, med avgjutningen kan jag sedan använda en kantfräs och stödja mot för att göra mallen....men då behöver jag också bygga på ca. 3 mm runt om. Dvs nånting som är mjuk men ändå formstabilt. Valet föll till sist på 1,5 mm bitumen som jag hade liggande.
Utanför två lager butumen satte jag lite frystejp för att det skulle släppa.
småbitarna är bara för att inte trycka till gummikanten för mycket.
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 17:47:23
|
Sedan var det bara att gjuta...med smältlim...vet ej varför jag vart det men det fäster bra på plywooden som ska bli mallen.
Det tar en stund för limmet att torka/kallna när det är såpass tjockt. Dessutom är det ju lim, så grejerna tenderar att sitta fast
Men med lite pillande så gick det att först lyfta ut elementet, och sedan peta bort bitumen och tejpen.
Nu är det "bara" kantfräsning kvar ... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 17:49:59
|
Kantfrässtål är väldigt användbara...
Så ser den ut, monterad i fräsen. Ska väl notera att jag grovsågade först med en sticksåg.
Det gäller att inte ha för lite lim eftersom det är ett litet avstånd mellan kullagret och skäret på frässtålet, nu räckte min mängd precis, men det var på håret...
Har inga "actionbilder" men väl när det var klart. (företagslogon har inget med upphovsmannen eller kreationen att göra)
Limmet var ganska så pilligt att få bort, då det satt fast ( jo jag vet att det är lim. Lite från ytskiktet gick sönder, men det går ju att vända på steken.
Man bör nog provfräsa innan man går lös på finprojektet...
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 18:14:52
|
Ett par tillrättalägganden, eller kompletteringar.
Syftet med tråden vara att samla erfarenhet och idéer hur man arbetar i trä med en fräs. Min fräs är någon sådan där 200-kronors köpt på Överskrotsbolaget och mina stål köptes för 129:- på Harald Nyborg (gissa kvaliteten), men eftersom jag lär jobba så sällan med verktyget/n ville jag inte lägga pengar jag hade på något jag inte hade råd att köpa.
Det andra är att just för att göra hål är metoden med fräsen helt överlägsen mycket annat, då man har exakta mått när man fått mallen rätt och man kan ju dessutom fasa baksiden på hålet så elementet kan flåsa lite friare.
Plattan jag slabbar med är en 6mm plywoodskiva, men jag tror nog det mesta går; jag har kört med 12mm MDF tom, men ju tunnare desto bättre. Jag har en tjock alu-skiva jag vill ta upp en serie hål i med kanske 5 mm intervall. Genom att byta mellan olika fräsar kan jag ju nästan få 1 mm intervall.
Magils magiska knep för o-runda hål är bra. Jag fattade aldrig vad den där runda metallprylen var till för men inser att den används för att följa en hålmall man gjort. Jag förstår att man kan måtta denna mall lite hur som och såga ut i tunn plywood eller masonit. Allstå inget bedrövligt svårt jobb. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 18:29:13
|
@ Magils, eller så köper man runda element ...
Bra tråd. Jag har en handöverfräs, men har inte börjat använda den än. Men så småningom ska jag komma till skott, då ska jag berätta om ev tips jag kan tänkas komma på.
Tack för alla bidrag hittills! |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/04/22 18:29:42 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 22:39:36
|
Har man bara ett centrumhål, så kan man köra från två håll och skapa väldigt avancerade lösning som Magnus ovan är inne på.
Urfasningar för att undvika kompression är klart enklast när hålet är klart, men man kan också göra det utan hål..
Sedan kan man använda fräsmallen på allvar...
Det är viktigt att man gör försänkning först och sparar centrumhålet så länge det går...
Sedan själva hålen...
Här ser man hur avfasningarna på insidan blev...
Resultatet blir ofta väldigt snyggt...
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2010/04/23 : 10:29:34
|
Alla tiders tråd, Bävern...man lär sig nåt nytt varje dag! |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/04/23 : 12:49:50
|
Jag har tillhört dem som med viss avund sett folk försänka sin element i baffeln och så vidare. Och i den avundsjukan har jag inte varit ensam; otaliga är trådarna på Faktiskt där folk undrar hur man gör, men proceduren är ganska lätt bara man får en "hint" om hur man skall gå till väga. Nu står det klart att den där justerbara mojängen (en avlånga gula från Madisound) skulel passat mig alldeles perfekt när jag nu fräst upp hål som är för små. Nu är ena baffeln klar varför jag kan använda den andra som "stöd" och byter från 8 mm till 12 mm frässtäl i hopp om att det löser mitt bekymmer. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/04/23 : 14:09:36
|
VIKTIGT!
Fräsverktygen är ju gjorda för att bearbeta de hårdaste av hårda träslag. Det är ett ögonblicksverk för verktygen att snipsa bort ett finger eller perforera en hand. Dra därför ALLTID ut kontakten innan du gör inställning på verktyget.
Det är också mycket klokt att använda både skyddsglasögon och hörselskydd. |
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/04/24 : 23:17:16
|
Vad gäller fräsmallar så finns det även en steglös mall på Classe för ca, 300:- tror jag det var. Man kan även köpa direkt från Jasper Tools där de även har andra bra frästillbehör och frakten tycker jag lät väldigt rimlig.
Vad gäller göra fräsmallar för hål som ej är runda, så finns det ännu ett sätt som jag tror inte berörts ännu. I en skiva sågar man ur ett hål med önskad form medelst sticksåg (som man kan ha till mycket), sedan filar/slipar man till kanterna varefter man kör fräsen med något mallstål/kantstål. |
J. Ullberg |
|
|
nisseW
Member
531 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 08:38:00
|
Ett annat och enkelt sätt att fixa en försänkning, speciellt om man inte äger en fräs är att använda två skivor till baffeln, man sågar ut elementets ytterform i en skiva som har samma tjocklek som elementets kant, sedan limmar man samman den skivan med en tjockare där man sågar ut innerradien, och så har man den färdiga försänkningen. |
Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten! |
|
|
Ampzilla
Member
133 Posts |
|
|
Topic |
|