HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Stark utnivå
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/28 :  11:27:58  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå detta problem, eftersom jag själv inte kan så mycket om detta:

Jag har en hemmagjord volymkontroll + ingångsväljare som jag har haft kopplad till min integrerades slutsteg. Detta funkar utan problem.

Numera har jag ett externt slutsteg, med min integrerade som försteg. Jag har provat att ha volymkontrollen innan slutsteget, för det är det jag skulle vilja ha som lösning, men då blir det en fruktansvärt stark utnivå. Vad kan detta bero på? Och vad skulle man kunna göra åt detta?

Obs. att jag kör med samma signalkälla fortfarande.

Tack på förhand!

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/04/28 :  12:11:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Nu ska vi se om jag är med.

Tidigare så körde du med din signalkälla in i en passiv volymkontroll o direkt in på slutstegen i din integrerade förstärkare. Alltså kopplade du förbi dess försteg.

Nu har du signalkällan till din integrerade sedan ut från den till din volymkontroll o sist det externa slutsteget.

Om det är så, så beror skillnaden på att signalkällan o den integrerade har olika nivå på utsignalerna eller så är det att den nya slutsteget har en högre ingångkännslighet. det krävs alltså mindre insignal för att det ska bli fullt utstyrt.

Skulle tro att du behöver en liten dämpkrets mellan för o slutsteg.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/28 :  13:07:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
med min integrerade som försteg.
Hur plockar du ut signalen där? Efter förstegsdelen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/28 :  13:08:34  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Aha...sorry lite luddigt. Det jag vill ha är signalkälla -> vol.kontroll -> slutsteg. Men jag antar att, som du skriver, jag behöver någon slags dämpkrets. Det sitter f.n. en 100kohms pot. i vol.kontr. Skulle det funka om man bytte den till en med ett annat värde?

För att förtydliga så är det tänkt att jag ska kunna strunta i min integrerade.

Slutsteget är ett Vincent SP-331, moddat till balanserade ingångar.

Edited by - modernman on 2010/04/28 13:11:53
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/28 :  13:56:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Slutsteget har en ingångskänslighet om 1,2V. Vad är det egentligen för signalkälla du har? En CD-spelare har nominellt 2V ut och borde fungera utmärkt.

Kan det vara så att du har en linjär pot?

Funderar också på balanseringen, är signalkällan och poten balanserade? Iofs borde detta inte påverka känsligheten.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/04/28 13:57:34
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/28 :  14:17:52  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Poten är logaritmisk. CDn är oballad och poten likaså. Kör nu med "semibalanserat" eller vad det kan kallas från försteg till slutsteg. Alltså en kabel jag dragit ut en jordkabel som fästs i förstegs-chassiet.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/28 :  15:10:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Kan inte se något annat svar på detta än att den som byggt om har ökat känsligheten genom att minska motkopplingen.

Ang. din kabel till chassie så bör du istället ansluta den tillsammans med skärmen i phonokontakten.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/28 :  15:24:04  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Ok, tack för svaren. Skall labba lite till så får jag återkomma. Det är Harmony Design som byggt om den. Vet inte riktigt hur de brukar göra.

Aha, ang. kabeln så läste jag tvärtom någonstans. Men det finns väl olika teorier om det också antar jag.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/04/28 :  15:41:34  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Verkar väldigt dumt att koppla skärmen till chassit. Antingen så är jorden på RCA-kontakten jordad i chassit redan(vilket gör att det blir samma sak) eller så skapar du en kapacitativ koppling mellan dom signaljord och chassijord.
Men som sagt finns det säkert sånna som tycker att det är en bättre lösning
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/28 :  15:53:42  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Som sagt är jag inte så bra på detta så jag följde helt enkelt denna beskrivning: http://www.jensen-transformers.com/an/an003.pdf

I 2.1 står det som Lovan skriver. Men om man läser i 4 står det att man istället för detta kan leda ut skärmen till chassiet.

Men jag skall nog göra som ni säger; lägga skärmen på jorden istället.

Tack!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000