HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Någon som ytbehandlat trä med Ikeas bivaxbalsam?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/04/20 :  18:08:19  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag vill ytbehandla mina högtalare i bokfaner.
Jag har fått lite tips, men jag har märkt att det lätt kan bli dyrt med olika oljor och så.
Danish Oil var lite väl dyr kan jag tycka.

Jag provade med vanlig billig paraffinolja men det blev lite tråkigt...



Nu funderar jag på Ikeas Bivaxbalsam.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30057467

Någon som testat? Det skulle vara kul om det lyfter fram djupet i träet mer än vad paraffinoljan gör...

Olle Norell

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/04/20 :  19:16:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vax har jag aldrig varit vän av jag tycker att bet blir smutsigt efter ett tag medan andra inte tycker det förmodligen är det så att jag har sett träprodukter med bivax på ytor där man tar eller sitter bli smutsiga vaxet i sig är alltid mjuk och härdar inte som oljor kan göra.

Varför inte ta lite linolja och terpentin/lacknafta så får du en fin yta som blir torr jag har för mig att man kan köpa oljan i halvliter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Linolja

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/04/20 :  19:30:57  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Nja, linolja blir ju så gult i färgen...
Och det blir väl lika smutsigt i så fall?

Olle Norell
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2010/04/20 :  19:45:00  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Hej Olle
Jag har provat Bivax på en gitarr som jag har.
tyckte att det tog fram lystern i trät bra.
Före



Efter


Har en rätt dålig kamera men man ser skillnaden
Lätt att ta bort med apotekets hand sprit
Mvh
Leffe
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/20 :  19:51:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du såg att jag svarat med tips om den (dyra) olja jag använder.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/04/20 :  20:32:17  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Teakolja??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/04/20 :  22:11:48  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Bivax är inte så roligt till den här sortens ytbehandling. Däremot vill jag gärna rekommendera Luberons flytande antikvax, finns neutralt och pigmenterat.

Hyffsat lättjobbat och ger en mycket trevlig glans och blir bara vackrare med tiden, man måste dock, som vid all vaxning, slutputsa med polerborste, för hand, trött i armen är, så att säga, bara förnamnet.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/04/20 :  22:35:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har kört med bivax ganska länge på alla möjliga träprylar, mest ek saker. Det har givit ett kanonresultat tycker jag.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/04/20 :  22:40:11  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Hmmmm bivax måste jag testa vid ett tillfälle

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/04/20 :  23:37:23  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Leffee har alltså bra erfareheter av Bivax, medan Ingvar inte har det.

Måste säga att gitarren ser snygg ut! Jag tycker mig kunna se att ytan är lite matt först, men att du senare fått snygg lyster i den, och lite blank i ytan!
Det är precis detta jag är ute efter!
Inte högblank, utan som på din bild! Lagom.

Att man får polera är jag beredd på. Det är det värt! Det är ju DIY

Olle Norell
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2010/04/22 :  10:34:32  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Om man tycker linolja blir för gult kan man med fördel slå i en slatt trätjära, om du använder en riktigt fin tjära får du en gyllenbrun vansinnigt vacker olja som dessutom doftar gott! Blandningen linolja/trätjära/terpentin kallas roslagsmahogny eller båtsmörja och finns att köpa färdig t.ex. på Claessons trätjära i Göteborg och dess distributörer runt om i landet.

http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=336900

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/04/23 :  16:49:21  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag körde med bivaxbalsam!
Är riktigt nöjd. Det blev som jag ville ha det. Nu efter två dygn är tyan lite svagt glansig med och kladdar inte alls, utan är som ett skyddande lager!


Olle Norell
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/04/23 :  19:48:05  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Timberex är oljan som slår allt. Finns i små dunkar. Lite dyr men prisvärd!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/04/23 :  20:20:25  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Blandningen linolja/trätjära/terpentin


Pass upp för självantändning när ni blandar linolja/terpentin. Många båthus som brunnit ner med kvarglömda trasor. Alltså ha en hink med vatten att slänga använda trasor i.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/04/23 :  22:15:37  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
...........Om man tycker linolja blir för gult kan man med fördel slå i en slatt trätjära,.........


Roslags-mahogny..... ska testa på kolonistugan. Vi har mycket
furu där och bara linolja kan bli lite enformigt. Även om det är
vackert!

Kanske lite väl OT


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2010/04/25 :  19:37:47  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Kul att du vart nöjd Olle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000