HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tweaka cd spelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2010/04/06 :  13:55:52  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag har en Pioneer PD-S06 som jag idag använder med en Lavry DA10. Jag har precis uppgraderat cdn med en LC Audio Clock XO med gott resultat. Jag tänker att byta ut dioderna i nätdelen till Avalanche dioder, sk "very fast recovery" dioder. Sedan vill jag nog också ge mig på digitala utgångsdelen...

Är det någon som kan guida mig vad jag kan göra, vad jag köper delar osv?

Ska jag tom gå så långt att uppgradera analogdelen istället och kanske göra mig av med Lavry DACn? Och isf vad kan jag då göra med analogdelen?

Ryssen
100.000-klubben

8484 Posts

Posted - 2010/04/06 :  17:56:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Mitt råd är att använda den externa dacen,om inte jag minns fel så är PD-S06 några år på nacken,så chansen är väl att Lavry DA10 har en modernare DAC.Eller?
Vill man modda mer så kan ju e-lyterna samt regulatorerna bytas i digitaldelen.(om du bara använder S/PDIF out)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/04/06 :  20:49:35  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Sätt ett litet motstånd på + resp - ledningen på likriktarbryggan istället, du kan också sätta ferritpärlor på diodbenen.
Ingen större nytta med fast recovery dioder tyvärr...
Har meckat lite med dom och det är bortkastade pengar.
Det bästa är två st spolar, en på + utgången efter bryggan och en på - utgången efter bryggan.
Du kan också lägga en kondensator över varje diod på 10-47nF

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/04/07 :  00:34:25  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Kolla med Lord!
Han har meckat en hel del med PD-S06 å även kört med Lundahl järn i.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/07 :  09:37:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vilket DAC-chip sitter det i spelaren?

EDIT: Googlade, PCM1702. Om den är pin-kompatibel med PCM1792(om den nu låter bättre) så kanske det kan vara en hit ihop med passiv I/V och trafout.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/04/07 09:47:43
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2010/04/07 :  11:16:45  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Intressant esl att du redan provat med fast recovery dioder och inte fick någon skillnad. Så om jag löder på Avalancedioder så händer inte mycket för ljudet?

Vad gör den lilla PP kondensatorn över varje diod? Är det samma trick som brukar göras på kondningar i försteg för att få klarare diskant?

Kan du specificera mer det med spolarna på utgången av likriktarbryggan? Vad gör det för ljudet? Jag antar att likriktarbryggan består av de fyra dioderna D11, D12, D13, D14, hur kopplar jag spolarna där?
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2010/04/07 :  14:46:44  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message  Reply
Sånna har jag angripit ett tiotal men det var några år sen..

Först ut är likriktardioder.. rent allmänt! bäst är att sätta ett motstånd i serie med en konding ( sugkrets eng: snubber ) vilket värde där ska vara är lite olika beroende på diod och trafo och spänning, men inte så superkinkigt då det bra är 50Hz och oftast inte mer än 20V så säg några hundra Ohm och några tiotals nF brukar göra susen.

Dacen är det inget fel på men den e KINKIG på sin matning så byt stabbar och sätt in bra foliekondingar runt den, byt även lytarna om du hittar några bra. Utgångssteget på den är rent bedrövligt Byt allt! bäst tycker jag är en trafo men även vettiga op i kombination med total om design av utgångsfiltret, fins ju även färdiga sånna att köpa.
Har schemat på den nånstans.. men hinner inte leta jusst nu, säg till om du vill ha.

Så mkt pengar är det inte extra att trixa lite med analogdelen så mitt tipps är testa och se vilken som vinner din extärna eler den interna dacen vinner den extärna modda den med..

lyckatill
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2010/04/07 :  16:03:21  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Tack Egil!

Så du menar att jag ska löda bort de 4 dioderna och ersätta var och en av dem med en seriekoppling av motstånd och kondning till varje plats där det suttit en diod? Fungerar den då som likriktare?

Jag vill gärna ha ett schema på ett utgångssteg om du har det. Hur komplicerat är det att modda utgångsdelen?

Vad har du för tips att modda analogdelen?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/04/07 :  20:20:46  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Varje diod skall ha ett litet motstånd i serie, jag skulle säga 1(ett)ohm, samt parallellt över dioden ha en kondensator på ett tiotal nF.
Du skall inte ta bort dioderna helt alltså.
Med dessa komponenter så har du reducerat strömspkar från dioderna på ett mycket bra sätt, och om du håller ledningarna riktigt korta så får du ett lägre störfält inne i CD spelaren.
Spolarna om du vill ha sådana skall du lägga mellan bryggan och elektrolytkondensatorerna så att den likriktade strömmen går igenom drosseln, drosseln behöver bara vara på 100uH för att snygga till spikarna ordentligt.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2010/04/08 :  08:00:39  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Så om jag löder av dioderna D11-D14 och löder tillbaka dem i seriekoppling med ett ohms motstånd och sedan på undersidan löder dit en polypropylene kondning på 10-20nF på undersidan som parallellkoppling... är det så jag kan göra?

När det gäller drosseln mellan likriktarbryggan och lytarna... ska jag koppla en ut från D12 och en ut från D14 till pluset på en lyten och lägga den parallellt med den matning som redan finns där i kretskortet? Minus på den andra lyten går till inkommande på D11 och D13. Gör jag något där?

Jag har nog bestämt mig att modda anaolgdelen för att göra mig av med externa dacen. Vad kan jag göra där?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/08 :  09:59:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Esls råd är bra tycker jag.

Analogdel: Behöver du driva långa kablar? Om inte: transformator och minimal filtrering. Jag tror Lord vet hur det ska realiseras.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2010/04/08 :  11:27:42  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag behöver bara 1m kablar. Analogdelen har redan egen trafo... ska jag sätta en annan till utgångsdelen. Är det Lord som är en fena på det för mer info?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/08 :  12:19:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Analogdelen har redan egen trafo...

Alltså nu pratar vi om trafo i signalvägen, inte strömförsörjning.
Bort med så mycket aktiva komponenter som möjligt och låt DA-omvandlaren göra jobbet i stället.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2010/04/08 :  12:32:19  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Bernt: Menar du att jag ska använda min externa DAC? Eller ta bort aktiva komponenter i analogdelen och låta den interna DAC göra jobbet bätre?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/08 :  12:45:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag menar att bygga om analogdelen i CD-spelaren. Som jag fattar det så är det väl det du frågar i början av tråden?

Det finns ju en DA-omvandlare i CDn, det är den jag syftar på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/08 12:46:30
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2010/04/08 :  14:21:24  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag har pm:at Lord och ser om han kan hjälpa mig. Jag har läst en annan tråd med en kille som ersatte analoga utgångssteget med en trafo från OP-amp-arna direkt till utgångarna. För mig så är en trafo något som ändrar spänning typ 230V till något mer lämplig spänning. Vad gör den här i signalvägen som alla andra komponenter gör annars i signalvägen?

Att lägga in ett motstånd och kondn till likriktarna, vad ger det för ljudet?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/08 :  14:39:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
För mig så är en trafo något som ändrar spänning typ 230V till något mer lämplig spänning. Vad gör den här i signalvägen som alla andra komponenter gör annars i signalvägen?

En transformator kan göra en del intressanta saker förutom omvandla spänning. T.ex kan den galvaniskt avskilja enheterna från varandra så man slipper krypströmmar i signalkablaget. Sen fungerar den som ett filter, något som vi ändå ska ha. Sen ersätter den funktionen som utgångskondingarna fyller och om trafon är bra så gör den det på ett bättre sätt. Den kan göra en balanserad signal till en single end signal och vice versa. Typiskt har en da-omvanlare i en CD balanserad utsignal som ligger på +2,5 volt. Där kan trafon ta signalen mellan utgångarna rakt av och skicka den till RCA om du vill ha det och XLR om du vill ha det. Anledningen till att man inte ser mer av detta är att riktigt bra signaltransformatorer är dyra.
quote:
Att lägga in ett motstånd och kondn till likriktarna, vad ger det för ljudet?
Minskar elaka spikar och ringningar som går rätt in i elektroniken annars.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2010/04/08 :  16:00:12  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Ut från da omvandlaren har jag följande ben:
-vcc, ref dc, servo dc, accm, accm, iout, bpodc, +vcc

Så kopplar jag +vcc till plus på trafon och -vcc till minus på trafon och sedan trafos utgångar till rca eller XLR kontakt. Om jag använder xlr kontakt ska jorden tas från något ställe.

Kan jag köpa signaltrafos på Elfa?
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2010/04/08 :  20:23:56  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message  Reply
Nä! signaltrafon ska du i såfall sätta dit på DA-omvandlarens strömtgång, alltså mellan pin 11 och jord sedan kopplar du utgången på trafon till en RCA hona i chassit eller en XLR om du har nytta av balanserade kablar (om ditt försteg/slutsteg är fullt balanserade ie).
DA'n lämnar +- 1.2mA. jag har bla. kört med denna : http://www.lundahl.se/pdfs/datash/9206.pdf med gott resultat.
antingen gör du Ström spänningsomvandlig med ett motstånd innan transformatorn eller så låter du ingångsmotståndet i din förförstärkare göra detsamma. lite beroende på vad du kör med för grejjer så låter det olika så bara att testa.
kopplar du den för 1:20 och vill ha ca 2.4Vpp så får du då köra ett 50Ohms motstånd som I/V detta skall då kopplas paralellt med signaltrafons ingång (mellan I ut och jord så nära DAchippet som möjligt)
Kvalliteten på detta motstånd är MKT avgörande för kvaliteten på ljudet så köp inte billigast möjliga.

Självklart måste du då även löda bort IC403 och IC404 som är OP'na som sitter o gör atrafons jobb idag likaså de motstånd och kondingar som sitter runt dem (C429,430 R429,430)


Ang Dioderna så får man bäst resultat om man kopplar motstånd och konding i serie, parallelt med dioden på detta vis dämpar de sväningen däröver istället för att dämpa hela laddningsförloppet som man gör om man sätter ett motstånd i serie med dioden ( som förvisso oxå dämpar lite men inte lika mkt.) Men det är ju väldigt lätt att testa båda dera så får du avgöra om du hör nån skillnad.

Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2010/04/08 :  22:31:01  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Egil: Tack för ditt svar!

Så jag på undersidan av kretskortet sätter ett motsånd i serie med en PP kondn mellan lödpunkterna på varje diod? Lite olika bud på storlek... ska jag ta 100ohm motstånd och kondn 20nF? Spelar ordning på motstånd och kondn någon roll?

Var kan jag köpa en Lundahl trafo och vad borde den kosta?

Om jag använder en sådan trafo ut från dacen och sätter nya rca utgångar så kan väl alla motstånd, kondn, OPamp osv vara kvar?

Om jag gör en sådan uppgradering av analogdelen, kan ljudet höjas så pass mycket att min externa dac blir överflödig?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8484 Posts

Posted - 2010/04/08 :  23:33:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
LL9206 kostar 538:-/st + Moms i 2009 års prislista.
Opamparna och "sakerna" måste nog bort eftersom dom används till ström/spänningsomvandling.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2010/04/09 :  14:18:25  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Då börjar jag få ihop tingen här:

Den kinkiga strömmatningen till DAC beror på att trafon till dioerna D31-34 inte har några stabliseringsenheter och då hjälper det med ett motstånd i serie efter varje diod och en PP kondn parallellt till denna krets. Samt att byta ut elyterna till mer välljudande och ev dubbel storlek.

När det gäller utgångssteget kommer jag köpa en trafo i signalvägen, L9206, till H och V kanal. Då kopplar jag ben 11 på DAC chipet till plus in till tafon och ben 12 som minus in till trafon. Jag lägger sedan ett 50 ohms över ben 11 och 12, dvs parallellt och så nära dacn som möjligt. Sedan kopplar jag utgående minus från trafon till höljet på RCA honan och utgående plus till mitten på RCA honan.

Kan jag köpa trafo direkt av Lundahls?

Egil: Har du gjort exakt denna koppling på en PD-S06 eftersom du visste 1,2mA och 2,4V på utgången? Eller är det teoretiskt uträknat via DAC chip osv?
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2010/04/09 :  14:21:45  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Då glömde jag att säga att R430, C430, IC404 och samma för det andra steget ska också bort!

Det finns två bud på ohm i motståndet till dioderna, både 1 och 100 ohm. Ger olika motstånd olika resultat för ljudet?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/04/09 :  16:17:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej Johan
Här kan du läsa hur jag gjorde när jag plockade bort I/V konverteringen, HF-filter samt utgångssteget
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78768
Har 2st PCM1792 dacar i min spelare
Jag använde endast en kanal i vardera, kopplade på en Lundahl LL1674 samt en Holco resistor över utgången på trafon

Jag använde alltså de dac-kretsarna som redan sitter i min spelare

Jag tycker du skall gå varligt fram med modningen då jag anser att många modningar är till det sämre.
Man skall definitivt prova, men kunna återställa om det inte blir bättre.

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/04/09 :  17:05:31  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Om du har en 2*12 - 2*18 volts transformator i nätdelen till CD spelaren och spelaren drar typiskt 10-15 Watt.
Då ger det en ström på ca 500mA per sida.
Vi vill inte att motståndet skall stjäla mer än max 5% av spänningen i nätdelen, alltså 500mA skall max ge ett spänningsfall på 0.5 volt vilket innebär att du skall ha ett motstånd på 1 Ohm och ABSOLUT INTE 100ohm!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2010/04/09 :  17:42:30  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message  Reply
Motståndet på 100 Ohm jag nämner ska INTE sitta i serie med dioderna utan i seire med den lilla kondingen dessa två i sin tur skall sitta parallet över dioden.
_____D_____
__C_____R__

Enkel matte dedär.
Men precis som pix xäger så gå varsamt fram inte alls säkert att du tycker det låter bättre bara för att vissa gör det.
Och jo jag har moddat några s06 osker på om jag gjorde jusst denna operation på nån av jusst dem men många andra cd har fått den och liknande. Relativt ofta satte jag ett drivsteg innan trafon men då blir det bra mkt bökigare att förklara hur du ska gå tillväga så börja såhär så får du se va som händer.

Sen fins ju alltid den billigare vägen och det är att bara byta OP'na till några bättre så får du se vad en så enkel manöver kan göra.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000