Author |
Topic |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2010/04/01 : 22:39:37
|
Väggen bakom lyssningsplats är inte tjock. Jag hör min granne när han skrattar eller ser på sin tv.
Om jag fyller HELA väggen med Benno Cd pelare och fyller sedan dessa ned böcker och skivor, blir det tystare då från grannen? Eller kommer hans (och mitt) ljud läcka från ytorna ovanför cd pelarna då dessa inte går hela vägen till taket?
Eller har ni något annat tips till mig? |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2010/04/02 : 08:35:43
|
Det kommer tyvärr inte att bli mycket tystare. Det kommer, precis som du säger, läcka in på varje möjlig plats.
|
Waf, Waf!
|
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/04/02 : 08:52:28
|
Men du skulle kunna sätta ett lager gullfiber på baksidan av dina Benno. Sedan bygger du en falsk vägg uppe vid taket och ev. passbitar ut med väggarna. Så har du en hel falsk vägg mot grannen. Lägg dessutom ett lager bitumen dessutom på baksidan av dina Benno. Blir väll långt ifrån perfekt men det lär nog göra en del nytta. Du kan ju skruva ihop dina Benno i varandra, sedan borrar du fast en 45*45 regel i taket som du skruvar din falska väggskiva i sedan likadan 45*45 regel ovan på dina Benno att skruva skivan i underkant. Måla sedan skivan i samma färg som väggfärgen. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/04/02 : 09:40:03
|
Jag tror också det smiter förbi såpass mycket ljud att du blir besviken.
Men idén är god ifall du har eller vill köpa såpass mycket bokhylla.
Då blir mitt förslag: Sätt bokhylle/benno-väggen 1 cm från ena sidoväggen, den andra sidan får det avstånd den får. Sätt dessutom gärna bokhyllan 1 cm från väggen bakom för att minska flanktransmissionen. Bygg ett ramverk av 45x70mm (ev 45x95) virke som är lika långt som väggen är bred minus 2 cm och lika högt som avstånd mellan benno-ovansida och tak minus 1 cm. Klä detta ramverk med 2-5 lager gips, ju fler lager desto bättre dämpning. Gör ett likadant ramverk till sidan av bokhyllan där du har lite större avstånd, klä med gips. Måla eller tapetsera eller vad du nu vill.
Nu har du en bokhylla med passbitar som står 1 cm från bakvägg och 1 cm från alla ytor (utom golvet ). Nu köper du foglist och pressar in i den där cm-glipan du har runt om.
Vill du använda något annat går det säkert bra, det finns diverse gummilister som gör ungefär samma nytta, men ta så täta, tunga produkter som möjligt. Täta dessutom så "långt som möjligt", kanske med 2-3 lister efter varann. Du kan lämpligtvis först köpa tätlist/foglist och anpassa cm-glipan till det mått som blir bäst, det blir kanske bäst med 5 mm eller 15 mm beroende på produkt.
Lite mer jobb, men med detta har du verkligen uppnått en rejäl dämpning, på ca 12-18 dB (beroende på antal gipsskivor samt hur väl du lyckas fylla bokhyllan). |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2010/04/02 : 10:06:33
|
Om en vägg ska dämpa så måste den vara tät. Precis som andra varit inne på så komer hyllor i praktiken inte att ha någon verkan alls. Enda möjligheten är att tjocka på väggen med gips och mineralull och se till att skarvarna är ordentligt täta. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/04/02 : 10:30:51
|
Extra gipsskiva som täcker hela vägen mot grannen. Sen när det är tapetserat och klart så täcker du med Benno fyllda med diverse skivor och böcker, men då inte för dämpning utan för diffusion. Sätt dom även lite diagonalt från var sitt håll in mot mitten så att de inte bildar en rak reflekterande yta. Man kan också "runda" hörn genom att ställa dom i en sväng. Benno är skitbra för de kan ställas och vinklas på olika sätt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/02 10:37:04 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |