Author |
Topic |
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 12:46:32
|
Efter lite renovering här hemma har jag lyckats få mig en egen del för musiklyssning. Rummet är inget dedikerad lyssningsrum så allt för stora ingrepp är tyvärr omöjligt då det även fungerar som vanligt vardagsrum.
Jag kommer lägga upp bilder under resans gång men just nu har jag inte tillgång till dessa så jag får förklara med ord.
Rummet har ca 4 meters takhöjd och är 3.5m brett och runt 9m långt med en stor öppning ut mot köket i bakänden av rummet.
Högtalarna befinner sig vid ena kortänden av rummet och lyssningpositionen är ca 3meter från dem mitt i rummet.
Bakom lyssningposition finns soffgrupp,bord TV etc.
Väggarna är just nu hyffsat kala och det är med anledning av detta som jag skriver här nu för jag har för avsikt att placera upp saker på väggarna för en angenämare efterklang. Jag har tillgång till olika forma av mäturustning i form av bla Room Analyzer samt även Behringer Emc8000 med mic-förstärkare. Jag kommer dock pga smidigheten ffa använda mig av Room analyzer.
Just nu är frekvensgången rätt ok och jag har inga direkta problem med stående vågor i basområdet. Jag har dessutom möjlighet att till viss del justera dessa med ett parametriskt filter. Mitt problem befinner sig snarare högre upp i frekvens då efterklangen befinner sig i regionen kring 0.45s mellan 300-1500Hz.
Ett klapptest visar att det ekar ganska friskt i detta rummet så det känns viktigt att dämpa. Jag har placerat en tjockare ryamatta mellan lyssningspositionen och högtalarna och min grundtanke är att placera upp 1-2 absorbenter på varje sidovägg för att dämpa bort första reflexen från varje högtalare. Eventuellt kan jag även tänka mig att placera någon form av diffusor/absorbent bakom högtalarna men det återstår att se. Tanken är att jag skall snickra ihop allt detat själv men om det finns snygga och bra grejor till bra priser är ju detta ett alternativ som jag överväger. Det jag har hittat så här långt ligger dock väldigt högt i pris. Bilder kommer att komma upp vartefter.
Några tips nu såhär i början? |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 13:48:40
|
Här finns massa att läsa och simulera |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 14:20:00
|
Jag vet, dessutom väldigt många som har bra koll på hur man skall gå tillväga. har gjort och kommer göra lite mätningar som kommer upp lite senare. Samt då bilder på rummet. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 11:13:00
|
Jag har nu tagit bilder som skall komma upp här. Dels på de mätningar som jag gjort och dels på rummet som sådant. Jag har även läst på en del och sökt efter vad som finns på marknaden. Det största arbetet läggs dock kontinuerligt på att övertala frugan. :)
Hon är helt på att placera in någon form av större tavlor på väggarna om hon får välja snyggt tyg att klä dessa i. Sedan får vi se var vi hamnar.
Eftersom det främst är efterklangtiden jag vill få ned rent allmänt men framför allt vid lyssning vid min anläggning är grundtanken att jag börjar med absorbenter och då placerar dessa på sidoväggarna vid första och kanske även andra reflexen för varje högtalare. Det rör sig alltså om 2-4 absorbenter beroende på storlek och dessa kommer placeras i ungefärlig lyssningsöjd. En tanke här för att få någorlunda jämn akustik i hela utrymmet är att hellre placera 4 st avlånga smala på höjden så att inte ljudet förändras nämnvärt när man tex ställer sig upp.
Jag ser även att många här är förespråkare av att placera dämpning rakt bakom högtalarna. Det är svårare rent estetiskt att få till detat men någon form av vittklädd absorbent skulle nog gå att få till (Har vita väggar).
Skulle inte detta räcka så funderar jag på dämpning av taket i någon form samt placera ut någon form av diffusorer.
Priserna på alla dessa prylar som går att köpa färdiga betecknar jag som mindre prsivärda vilket får mig att fundera i DIY-termer. Jag komemr utgå från att bygga 4 absorbenter med olika form av dämpning för at utvärdera hur de fungerar. Grundtanken är att använda ca 5cm tjock dämpning ca 5cm ut från väggen. Dvs absorbenterna kommer bygga 10cm. Bakom högtalrna är det möjligt att ha lite djupare möjligtvis.
Jag kommer testa markskiva med stenull och jag kommer även prova med äggkartongsliknande dämpmaterial a la
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/31/Large/31-605_l.jpg i kombination med dämpmatta av skumplast: http://www.biltema.se/Archive/Product_images/36/Large/36-9220_l.jpg
Denna dämpmatta har jag funderat på sedan jag klämde och kände på den i ett Biltema varuhus. Hittar ingen som använt den för liknande applikationer men denvar rejält tung och känns som om den skulle kunna fungera även en bit ner i frekvens.
|
Edited by - mangs on 2010/03/22 13:55:47 |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 12:05:53
|
Intressant det här med rumsakustik, ger säkert ett rejält lyft! Har inga tips att ge men kommer följa tråden |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 14:44:43
|
Ser ut att vara en bra början det övre du nämner.
quote: Priserna på alla dessa prylar som går att köpa färdiga betecknar jag som mindre prsivärda vilket får mig att fundera i DIY-termer. Jag komemr utgå från att bygga 4 absorbenter med olika form av dämpning för at utvärdera hur de fungerar. Grundtanken är att använda ca 5cm tjock dämpning ca 5cm ut från väggen. Dvs absorbenterna kommer bygga 10cm. Bakom högtalrna är det möjligt att ha lite djupare möjligtvis.
Jag kommer testa markskiva med stenull och jag kommer även prova med äggkartongsliknande dämpmaterial a la
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/31/Large/31-605_l.jpg i kombination med dämpmatta av skumplast: http://www.biltema.se/Archive/Product_images/36/Large/36-9220_l.jpg
Denna dämpmatta har jag funderat på sedan jag klämde och kände på den i ett Biltema varuhus. Hittar ingen som använt den för liknande applikationer men denvar rejält tung och känns som om den skulle kunna fungera även en bit ner i frekvens.
Låt dem gärna komma ut ännu längre från väggen för att dämpa mer bredbandigt. Minst 15-20 cm.
Äggkartongsgrunkan från Biltema har väldigt öppen struktur och dämpar därmed väldigt lite. Vanlig skumplast, som madrass med öppna celler fungerar i så fall bättre. Prova hålla upp den och be någon prata på andra sidan genom den som ett litet test. Den andra biltemamattan är till för att dämpa ljud från ett utrymme till ett annat. Därav förtjockningen i mitten av den. Sätter du den på väggen hemma så blir det som en vanlig absorbent, dvs. dess dämpande egenskaper beror till största del på avståndet till väggen. Dock är den tät, vilket inte är att föredra för en flödesabsorbent. Vanlig markskiva kommer fungera kalas |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 23:02:54
|
Några Bad Paneler i taket samt några på väggen är snygga (kläs i tyg) samt dämpar bredbandigt.
Då kortsidan är 3.5 meter och takhöjden 4 meter så samverkar dessa resonanser med varandra. Takabsorbenter och väggabsorbenter är ett måste. Matta räcker inte så långt... |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/03/23 : 13:08:00
|
Tack för era svar.
Jag har tagit fler bilder nu men har inte kameran här men bilder kommer upp vartefter, jag lovar. :)
var faktiskt förbi byggmarknaden och biltema igår och gjorde lite inköp. Köpte markskiva, samt lite olika andra dämpmaterial för utvärdering.
Tyärr för husefriden skull går det inte att plcaera absorbenter 15-20cm ut. Det tog redan hus i helvet igår när det gick upp för frugan at tde kommer sticka ut så mycket som 10cm. Som tur var var inköpen redan gjorda.
Byggde på kvällen snabbt ihop två ramar och placerade de olika dämpmaterialen där i. hade varken tid eller ork att göra mötningar eller tester på dessa men så här på förhand känns markskivor som den givna vinnaren som absorbent då den gjorde stor skillnad när jag pratade in i den jämfört med gipsväggen. Det skall dock mätas upp också så vi får det svart på vitt.
På kvällen/natten började jag fundera över vad jag håller på med. Det blir rejält stora ingrepp känns det som även om det "bara" handlar om 4-6 absorbenter. De kommer äta upp en hel del utrymme och jag är rädd att skillnaden inte blir så stor.
Tyvärr är det nog så att för att få ett riktigt bra resultat krävs nog ett stort dedikerat rum där man har möjlighet att göra de ingrepp som krävs utan att vardagsrummet blir helt upp och ned.
Ett alternativ är att göra mobila skivor som plockas fram enbart vid lyssning men det blir ju lite bökigt. Under nattens stilla timmar vandrade tankarna i väg från att börja spåna på vadderad ljudstol i form av "Ägget" med bra högtalare inbyggda för att slippa ljudet till en helstängd kapsel där man kan låsa in sig med sin favoritmusik. Tanakrna spann iväg innan jag kom på att lösningen egentligen finns i ett par bra hörlurar. :) Jag har redan bra lurar och förstärkare och jag använder dem ytterst sällan då jag föredrar att sitta i fåtöljen och lyssna på musiken och ha scenen framför mig. Mitt i allt detta får jag inte glömma det. Vad jag vill ha och är ute efter.
Jag kommer inte få ett 100% perfekt rum men att börja absorbera och diffusera ger troligtvis en knuff i rätt riktning. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/03/23 : 21:21:08
|
Japp, det blev rätt stor skillnad! Du ser även att det påverkade mest vid höga frekvenser. Du kan inte göra absorbenterna utflyttningsbara via någon smart konstruktion?
Hur låter det då? |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/03/23 : 22:09:57
|
Yepp ,basen blev som väntat nästan oförändrad. Jag lyssnade bara på kanske en låt innan andra saker kom i vägen men ljudet blev lugnare och kanske en aning bastungt i karaktären, en vana av för mycket reflexer kanske. Jag noterade att stereobilden var bättre och mer närvaro i rösten. Lättare att följa texten. Måste testa mer om någon dag.
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2010/03/24 : 17:26:40
|
quote: Du kan inte göra absorbenterna utflyttningsbara via någon smart konstruktion?
Typ nått sånt här
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/03/24 : 17:33:30
|
Ja, exakt! Klockrent |
|
|