HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Blurayspelare med Wifi + NAS: tror ni det funkar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2010/03/26 :  11:43:58  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Jag tycker att hårddiskspelare som Bladelius Embla och Naim HDX verkar vara ett smidigt sätt att lagra musik på hårddisk på: man kan ha spelaren bland andra hifigrejer och sedan rippar man musiken i takt med att man lyssnar ... Tyvärr kostar Embla och Naim alldeles för mycket ...

Kom då att tänka på ett alternativ där lagringen visserligen sker på en extern hårddisk eller NAS men i a f via en traditionell transport. Vad tror ni mera bevandrade i WiFi-världen om att skaffa en bra blurayspelare med WiFi-möjligheter som både agerar som traditionell transport och dessutom, via router, kommunicerar med en NAS eller extern hårddisk (via en dator såklart).

1) Tror ni det går att rippa skivor den vägen? Kan spelaren skicka wav-filer och kommunicera med rippningsprogram på datorn?

2) Kan den sedan ta emot och spela upp wav-filer som skickas från datorn?

3) Och kan detta skötas från blurayspelaren?

Johan

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/03/26 :  13:02:10  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Kolla upp Dune så kan du får blu-ray som även sköter streamat material väldigt bra.

http://dune-hd.com/index.php?do=players

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2010/03/27 :  16:50:55  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Tack tober! Intressant spelare!

Men är fortfarande lite osäker på om det går att rippa från den, och om det kan skötas från spelaren ...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/03/30 :  10:27:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Nä, rippa ifrån den går väl inte. Har inte sett någon kommentar om det. Det du behöver är ju AnyDVD HD och det är ju en PC programvara.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/30 :  11:23:28  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Anydvd för att komma runt eventuellt kopieringsskydd, EAC till rippningen och MP3tag till att tagga. Lätt som en plätt, förutsatt att du kan tänka dig att spendera en 5-10min på att omvandla en skiva då. För övrigt så är det exakt så jag gjort, det är surt att börja från scratch med hela skivsamlingen men när det är avklarat så är det bara att ta varje skiva allt eftersom man köper dem.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2010/03/30 :  20:49:54  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Harry_up och Kmj: tack för svar!

Tror jag var lite otydlig i min beskrivning av vad jag var ute efter, sorry ... Det är inte film på DVD eller Bluray jag i första hand är intresserad av: anledningen till att jag tänkte på Blurayspelare som ett alternativ till Bladelius eller Naim är att jag (ryktesvägen) hört att de fungerar mycket bra som cd-transporter (och så kan det såklart vara bra att ha sådan spelare om man vill se på film). När det sedan visar sig att många nyare DVD- och blurayspelare också kan kopplas upp trådlöst till en dator tänkte jag att här kunde man slå två flugor i en smäll, en bra cd-transport, och så en utgångspunkt för att lägga upp musiken på hårddisk (under förutsättning att det går att rippa och streama) ...

Kanske kan det funka, med AnyDVD HD för att rippa filmer på datorn, och med EAC till att rippa cd ...

Kmj, det låter det som att det vore möjligt med det sistnämnda ...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000