Author |
Topic  |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 11:17:44
|
Någon mer som såg Uppdrag Granskning?
Här finns forskningsmaterial till ett antal avhandlingar i sociologi, psykologi, kriminologi...
Hur tänker folk? 4000 pers som verkligen HATAR en våldtagen högstadietjej?
Hoppas inte detta räknas som Påhopp eller Politik. Jag vill mest diskutera hur människor beter sig i allmänhet, och nätmobbing i synnerhet. |
Tremolo junkie! |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 12:11:16
|
Facebook verkar ha inga spärrar alls, att döma av kommentarerna som folk skrivit om flickan.... |
Tremolo junkie! |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/03/27 : 00:23:05
|
Drevet går. Enligt Rapport är det nu prästen och rektorn som är föremål för häxjakten på Facebook. Vad har då lärdomen varit? Alla är lika goda kålsupare... Rötägg finns överallt. |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2010/03/29 : 10:23:34
|
Och på nätet verkar det vara så att mycket tråkiga beteenden kommer fram. Det är ju bara att se hur det varit på Hifi-forumen genom åren. Jag var med på Hifimagasinstiden och ibland undrade jag över hur normalt funtade personer fullständigt tappade kontrollen..märkligt. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2010/03/29 : 11:11:15
|
Alla kan vara hur tuffa(idiotiska) bakom en datorskärm, annat är det i verkligheten, då är folk oftast ganska tysta. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2010/03/29 : 12:17:37
|
När man kollar lite närmare kan jag ana hur det här gått till. Gärningsmannens mamma förnekar sonen inblandning i det hela trots att han är dömd i 4 instanser!!! Hon är den som har startat Facebook grupper och agerat i byn för att rentvå sin son genom att lyfta fram alla tänkbara omständigheter som talar för honom. För mig verkar det som hon är motorn till allt och att andra har hängt på dessa tvivel som han strött vitt omkring sig utan att tänka efter. Balansen har förlorats och viktiga instanser som skolan har agerat mycket fegt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2010/03/29 : 12:26:31
|
Ja problemen uppstår ju sedan när det kommer fram mer fakta om hur stan eller snarare byn hanterat skvallret. Det är inte så förvånande att han hamnar i problem själv nu.
Åtminstone verkar det vara så utifrån min tolkning.mvhKristofer |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2010/03/29 : 12:27:54
|
hela fenomenet är väldigt typsikt (för Sverige). Först händer något och alla engageras - stor bestörtning. Sedan kommer en sorts tillnyktring då det som hänt måste diskuteras. Och därefter kommer fler tillnyktringar och kursändringar och, om man ska prata om drev, hänger "folk" bara på den som gapat högst och tagit ledningen. Och i den här processen är det viktigt att a) hitta hjältar och b) hitta syndabockar. Att nyktert och nyanserat hantera trauman i det här landet, och säkert i många andra, är det liksom inte tal om. Just därför blir den här historien så märklig. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2010/03/29 : 18:04:35
|
Jag höll på att börja skrika flera gånger under programmet. Programmet kan ha varit vinklat så precis som soundbrigade skriver här ovan "skall man inte lägga last till börda" utan ta det lite kallt och avvakta.
Men gråten/ilskan är nära när man tänker på hur "linnea" misshandlats efter våldtäkten. Det är övergrepp på övergrepp från de mest skilda instanser i samhället och av medmänniskor.
I stället för att vara indignerad och skriva på nätet kanske man skulle göra något? Action istället för ord...!!!! Det verkar ju vara diskussioner om "Linneas" skolgång, är det någon som vet om man kan stötta henne på något sätt?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Mschill
Member

420 Posts |
Posted - 2010/03/29 : 18:57:55
|
Jag har upptäckt något som jag kallar(ursäkta språket) "Nätballe", dvs även de mest timida människor får ett par kulor stora som kyrkklockor när dom sitter framför datorn och skriver. Jag tror det är ett substitut för den brist på mod dessa människor har i verkliga livet eller (IRL som alla som mina vänner skriver). |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
 |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2010/03/30 : 20:52:56
|
Det vidriga är att killen/snubben/as*t samma dag som han fick komma in i kyrkan för skolavslutningen och hyllades av prällen våldtog han en tjej till, han är dömd för det, hon fick flytta till stockholm för det blev samma visa igen. Nu var jag på väg att få "nätballe" och skriva något om vad man borde göra med byn. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
 |
|
|
Topic  |
|