HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 För- och nackdelar med fullformatssensor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2010/03/23 :  20:29:17  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Följer Nikon/Canon-tråden med intresse, och blir nyfiken: Vad är det för fördelar och nackdelar med att välja en digital systemkamera med sensor i fullformat? Har tillgång till optik till en gammal Nikon F70F90x.

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2010/03/23 20:34:14

M3
Member

227 Posts

Posted - 2010/03/23 :  21:18:31  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
Fördelar: Kortare skärpedjup, mer vidvinkel.
Nackdelar: Vinjettering, Dyr, får inte *1.5 faktorn på objektivet (vilket kan vara fördel vid telefotografering.)

Hälsningar Ronnie

Edited by - M3 on 2010/03/23 21:31:06
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/03/23 :  21:58:53  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Adderar till fördelarna: Större sensor och då mindre brus.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2010/03/23 :  22:17:11  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
Adderar till nackdelar: Färre objektiv att välja bland då fullformatarnas objektiv passar crop kamerorna men ej tvärtom.
Objektiven till fullformat är större och tyngre.

Hur är det med det Dynamiska omfånget? Jag misstänker att det kan vara bättre på fullformatarna.

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/03/23 :  22:32:22  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Håller med om att det ska bli lite dyrt men går helt hand i hand med kvaliten. Ljusstarkare, bättre skärpa tar ofta med sig lite storlek och mer glas.

Objektiven gjorde för kameror med crop är anpassa till dom oftast för att ersätta liknande modeller på en full format. Tex vanliga 17-55 mm på en crop mot en 24-70 mm på en fullformat.

Kör själv fullformat och för egna delen är det bara fördelar då jag sällan använder teleobjektiv.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2010/03/24 :  14:34:45  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message  Reply
Fördelar: mindre brus än vad man får på en mindre sensor givet samma isotal och upplösning. Detta pga att avståndet mellan ljusreceptorerna är större på en fullformatare så läckströmmar uppstår senare.
Följden av detta blir att man får bättre resultat med höga isotal (hög ljuskänslighet) och längre slutartider än man kan få med mindre sensorer.

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/03/24 :  15:17:55  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Det jag tycker är en fördel med fullformat är dimensionerna på bildytan. Fullformat är inte lika utdraget och är mitt tycke behagligare och mer användbart vid fotografering på höjden.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/03/24 16:01:50
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2010/03/24 :  15:26:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jörgen, nu pratar du väl inte om 24*36 mm som avses här? Det har ju samma sidförhållande som APS-C.
Tänker du på någon typ av analogt mellan- eller storformat?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/03/24 :  16:01:37  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Ähum - visst är det så...

Eller snarare lite udda sensorformat på tidigt använda digitalkameror. Det var främst någon tidig Fuji som var "lite" speciell och som gav mig avsmak för det här med digitalfotografering under lång tid.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/03/24 16:03:19
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/03/24 :  16:15:56  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Kompakt brukar ofta vara 4:3, systemare 3:2.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/24 :  17:25:26  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
ApsC, ApsH, småbild , mellanformat osv....
Fullformat är inte 24x36 på sensorn utan en missuppfattning.

24x36 är småbildsstorlek på sensorn..

Inte polis men ändå för ordningens skull.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/03/24 :  18:03:53  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Skulle nog vilja säga att det blir fler och fler optik att välja mellan då nyproduktionen i huvudsak inriktas på småbildsformatet. Vad gäller Nikon så lanserar dom inte så många nya DX-optik utan "vanliga" gluggar. Som jag ser det finns bara fördelar med 24*36 gentemot den mindre, skarpare bilder och mindre brus helt enkelt och en helt annan möjlighet att göra utsnitt om man så vill. Vad gäller vinjettering så beror väl det snarare på gluggen och inte sensorn, eller har jag missat något?

/Mats

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/03/24 :  20:33:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Skulle nog vilja säga att det blir fler och fler optik att välja mellan då nyproduktionen i huvudsak inriktas på småbildsformatet. Vad gäller Nikon så lanserar dom inte så många nya DX-optik utan "vanliga" gluggar. Som jag ser det finns bara fördelar med 24*36 gentemot den mindre, skarpare bilder och mindre brus helt enkelt och en helt annan möjlighet att göra utsnitt om man så vill. Vad gäller vinjettering så beror väl det snarare på gluggen och inte sensorn, eller har jag missat något?
/Mats

Det är snarare vinkelförhållandet som ställer till det.
Därför får man ofta blända ner ett steg eller två.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/03/24 :  20:42:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tänk dig att optiken är en projektor o sensorn är duken.
Vid FF så har du en större "duk" alltså större vinkelförhållande jämfört mot croppad sensor.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/03/24 :  20:57:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Just bra vidvinkel kostar multum men även då kan man få blända ner ett steg.
Man ser direkt när man har vijnettering, det blir som en mörk skugga i hörnen.

Men man oftast tar bort ganska enkelt med PS

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2010/03/24 :  21:35:50  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
quote:
Men man oftast tar bort ganska enkelt med PS

...och ibland kan det vara ganska trevligt. Så slipper man lägga till det i PS, menar jag ;-)
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/03/24 :  21:41:32  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Lech: Fullformat är ett vedertaget begrepp för digitala sensorer i storlek 24x36 mm. Även om namnet är klumpigt valt (alla format är ju "fulla"!) så är går det inte att missförstå vad som menas.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2010/03/24 21:42:10
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2010/03/24 :  22:10:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Värt att notera att man ändå måste blända ner mer på FX för att få samma skärpedjup som på DX. Fast har man haft en F90x så är det ju ingen skillnad mot tidigare eftersom filmen har samma storlek.

På DX är det inte ovanligt att man har objektiv anpassade för just DX, särskilt på vidvinkelsidan. Dessa vinjetterar också eftersom de har en mindre bildcirkel, så där blir det samma visa.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2010/03/24 :  23:33:21  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Angående skärpedjup är det givetvis en fördel med större skärpedjup OM man vill ha det, och en fördel med kort skärpedjup OM man vill ha det.Beroende på hur man vill ha bilderna blir då FF/APS-C respektive 4/3 det som lättast ger det resultat man eftersträvar.

Ingen inbyggd allmän fördel med ena eller andra ang just skärpedjupet, enbart en fråga om den enskildes värdering om vad dennes bilder "mår bäst av", ett kort eller ett djupt skärpedjup.

Vs kompaktkameror ger alla de ovan nämnda DSL(R)-formaten kort skärpedjup, skillnaden mellan kompakt vs DSL(R) är ju bråddjup vs skillnaden mellan de olika DSL(R)-formaten.

OM man gillar stort skärpedjup, OM man gillar ett mer kvadratiskt format (vilket nyttjar objektivets bildcirkel bättre), och OM man oftast fotar i hyggligt till bra ljus, DÅ är ju FT/mFT ett bra format.Även kallat 4/3 resp. micro 4/3.

Ytterst få objektiv i det formatet ger nämnvärd vinjettering, likaså är ytterst få gluggar annat än mkt skarpa, inräknat de billigare.Sämre blir det med HÖG-ISO prestanda, angående brus.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2010/03/24 23:37:34
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/26 :  15:18:11  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Ja tänk så tokigt det kan bli.
Fullformat av småbildsformat

Om vi i Hifi-sfären skulle handskas med begreppen på samma sätt skulle det bli "hallå hallå" på forumen.
Exvis tidningen FOTO använder inte alls det begeppet fullformat om småbildsformat.

Men bara man förstår så är det väl OK.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2010/03/26 :  15:48:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det är en (möjligen tveksam) översättning från engelska där det heter full-frame, och har så gjort även på filmtiden. Begreppet förekommer både för stillbilds- och filmkameror.

För övrigt så förstår jag inte hur det kan vara något större problem. Något annat fullformat existerar inte då det heter mellan- och storformat.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/27 :  20:15:22  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Fullformat på den tiden

quote:
Fullformatet förknippas idag med dåtid och reaktionerna handlar framför allt om att formatet är omodernt och förlegat #8211; något gammalt som man nästan skrattar åt.
#8221;Jo men det blir ju lite som när man ser de där första varianterna av mobiltelefoner #8230; de var ju jättestora #8230; inte så mobila. [#8230;] man skrattar ju änna åt dem.#8221;

Citat från pressen skyll inte på mig

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2010/03/27 20:50:12
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2010/03/27 :  20:57:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Oerhört seriös argumentation att rycka ett citat helt ur sitt sammanhang.
Det som diskuteras är pappersformat i tidningssammanhang och inte något som har med film- och sensorstorlekar att göra.
http://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1291/1291209_pm77.pdf

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2010/03/27 :  21:18:41  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Tack för alla trevliga synpunkter och tips. Det här med fullformat var tydligen inte helt entydigt men det verkar som vi alla till slut talar om samma sak. Min första kamera var en mellanformatare, den hette Unibox med format 6x6 cm, och man kunde välja mellan ögonblick (troligen 1/25 sek) och tid. Sedermera fick jag faktiskt förmånen att använda en Linhof-kamera, jag tror att formatet var 6x9 cm, vilket väl även det får räknas som mellanformat.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/27 :  21:28:21  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Ömma tår förstår jag
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2010/03/27 :  21:53:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Om du nu anser att jag har ömma tår så får du gärna förklara vad det är för tår som är ömma och varför.
Du får ju också gärna förklara vad det du citerade har med den här tråden att göra, för det är för mig helt obegripligt.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000