HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Supertest i H&M av Focal Diablo Utopia
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2010/03/05 :  23:46:36  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/05 :  23:55:28  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Det må så vara men en bokhyllehögtalare för den totala summan av 100.000 sek är ju inte rimligt ens i fantasi.
Helt befängt och bör absolut inte uppmuntras genom inköp av dylika är min åsikt.

Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2010/03/06 :  00:20:00  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
widescreen,

en åsikt lika intressant som någon annan... Alla väljer dock lyckligtvis själv vad de vill investera i, och varför.

Tror förresten inte att tanken är att de skall placeras i bokhyllan...

Mvh, Audio Concept


mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/06 :  03:21:52  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Självklart är åsikter viktiga. Det är ju feedback för tillverkaren om inte annat.
Men jag anser att ta betalt utöver tillverkningskostnad med normalt påslag, där utvecklingskostnad givetvis räknas in. Det är inget annat än ren ocker.

Tråkigt att vi låter marknaden gå åt det hållet tycker jag.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2010/03/06 :  09:00:05  Show Profile Send Porta a Private Message
Det är en fri marknad.
Vill man inte ha dem för att de är för dyra så köper man inte.
Har man pengarna och tycker de är bra så köper man, kanske.

Svårare än så är det inte.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/06 :  23:13:17  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja, för att inte kapa tråden, så kan jag meddela att jag hört både ovan nämnda samt ytterligare två andra stativare i samma prisklass; Revel Ultima Gem och Sonus Faber Guarnieri Memento. Alla tre väcker kraftigt habegär hos mig, men plånboken tål tyvärr inte den uppgraderingen.
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2010/03/06 :  23:36:09  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
widescreen4 tycks i mina ögon ha väldigt förutfattade meningar. Ingen tvingar någon att betala så här mycket för högtalare och vill man köpa något billigare är det fritt fram, inte minst inom Focals övriga sortiment. Att sedan utgå från att prissättningen bottnar i rent ocker visar med all önskvärd tydlighet en bristande (för att inte säga obefintlig) förståelse för både marknadsekonomi och tekniken bakom den här högtalaren.

Jag försökte i 6 månader att hitta något billigare än dessa högtalare då jag tyckte de var alldeles för dyra för min blygsamma ekonomi, men fick till slut resignera infor det faktum att de onekligen verkar prestera efter pris. Nu äger jag ett par trots all vånda (eller om man ska vara petig äger banken dem ett par år till) och kunde inte vara nöjdare.

Det finns många lägen där högtalare för dessa pengar är både obefogat och kanske rent dumt, men det betyder inte att så alltid är fallet. Borde ingen någonsin köpa en Ferrari? Borde alla nöja sig med Åkesson-vin i pappkartong?

Alla som är ute efter en uppgradering och siktar ens i närheten av dessa prismässigt borde ge dem en chans, oavsett om man bestämt sig för golvare eller stativare. Även om budgettaket är satt på kanske halva det här priset så det det åtminstone nyttigt att höra vad dubbla pengarna skulle kunna ge, som en referens. Och hittar man sitt drömljud för 50' så är jag den förste att gratulera! Jag önskar jag hade gjort detsamma, men de här högtalarna var omöjliga att komma över när jag väl hört dem.
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2010/03/07 :  10:16:55  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Helt fantastiska högtalare!

(widescreen4 vet uppenbarligen ingenting om påslag i olika försäljningsled, och tillverkningskostnader för små exklusiva serier).
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/07 :  15:52:29  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Tsss byggkostnad med utveckling max 10.000kr per par något annat skulle vara omöjligt.
Vi styr marknaden och tillåter att tillverkare tar ur pengar för prestige vilket är helt åt helvette.

Man får helt lysande fullregisterhögtalare (även dom fyllda av prestige) för dom pengarna.

Tekniken bakom högtalaren?
Det är en konventionell tvåvägare med separata kabinett. Inget vidare nytt där. Tänker du på berylliumdiskanten så kan jag hänvisa till en hel hög andra tillverkare som använder sig av det samma materialet.

Nja det är väl handlarna som bör beskyllas i detta fallet som lägger flera 100% påslag i vissa fall.
Säkerligen en helt lysande liten högtalare men 100.000kr för en stativare är inte okey någonstans.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/03/07 :  16:19:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Någon som vet vad det sitter för element i dom?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/07 :  16:42:12  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
En styck 16.5cm bas/mellanregister med powerflower-magnet. Dom säger själva att elementet har unika egenskaper vad gäller basförmåga.
Det i sig kan stämma inom det verksamma frekvensområdet förstås.

Sen är det deras Berylliumdiskant som är utvecklad för Utopiaserien.

Bra element råder det ingen tvekan om och att ta fram Berylliumdiskanten är kostsamt, men kan andra tillverkare bygga fullregisterhögtalare i samma prisspann med samma material så börjar man ju undra såklart.

Och nej det är ingen Ferrari utan i dettta fallet en idiotbil som Zonda-F eller liknande.
En Ferrari skulle räknas prismässigt runt 50.000kr i hifi.

Att små serier skulle vara en ursäkt för högt pris känns ju allmänt korkat om vi tillåter det fortgå.
Det finns ju inget bra med sådan exklusivitet. Berätta för dina nära och kära att du just belånat huset på 100.000kr för att köpa fina rödblanka bokhyllehögtalare så kan du se hur många som blir imponerade.

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/03/07 :  16:42:26  Show Profile Send jonasz a Private Message
En vild chansning, jag tror elementen är Focal!

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2010/03/07 16:44:08
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2010/03/07 :  18:56:53  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Jag hade inte tänkt lägga mig i mer, men kan inte låta bli.

widescreen4: Menar du att det aldrig någonsin, under några som helst omständigheter, går att skapa en högtalare för vilken detta pris är rimligt? Om du svarar ja så följer av det att fulländat ljud går att få för mindre pengar, och i så fall skulle jag (helt uppriktigt) vilja få tips om vilka högtalare det skulle röra sig om, och vad du baserar omdömet på.

Om du å andra sidan menar att det visst kan finnas fog för produkter i den här prisklassen så undrar jag varför du dömer ut just dessa högtalare. Är det för att de är tvåvägskonstruktioner? För att de inte är golvhögtalare?

Det låter på dina argument som att du inte lyssnat på de här högtalarna utan dömer ut dem kategoriskt (har jag fel får du gärna berätta vad du jämfört dem med). Att du sedan drar in saker som att "berätta för dina nära och kära (...)" tycker jag visar att du bedömer högtalarna enbart efter priset, och priset enbart efter dina egna förutsättningar. Jag behöver väl knappast påpeka att det är en synnerligen trångsynt utgångspunkt.

Edited by - ukiro on 2010/03/07 18:57:36
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/03/07 :  19:43:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
@Widescreen4; Jag förstår att det kan vara svårt att förstå vad de olika forumen är ämnade till eftersom det enbart är i beskrivingen av forat de skiljer sig åt. Det har är ett nyhetsfora och inte ett diskussionsfora.

I ett nyhetsfora presenteras nyheter, det är inte en självklarhet att man skall kunna svara på det som presenteras. Då du initierar en allmänn "prisbildningsdiskussion" här motverkar du det vi vill med detta forat. Om du vill föra en diskussion om prisbildningen inom HiFi så gör det på det forat som är ämnat för diskussioner; "HiFi - Diskussion".


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/07 :  21:06:33  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Pac: Tack för en föredömlig tillrättavisning :).

Kan vi tänkas flytta relaterade poster till en dylik tråd där?
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/03/07 :  21:22:38  Show Profile Send JonasY a Private Message
widescreen4: Bara som jämförelse kan nämnas att ett par Ino Audio pIP kostar ungefär 11 tkr färdigmonterade. Då är detta i praktiken ett självkostnadspris, då Öhman inte tjänar pengar på sin högtalartillverkning. Inga utvecklingskostnader täckta och ingen återförsäljare som vill ha vinst, eller några lokalhyror etc. Nog för att jag tror att de inte skulle skämmas ljudmässigt mot dessa Focal, men att tro att ett kommersiellt företag skulle kunna slå ett ideellt enmansprojekt i kostnader är väl lite väl naivt?

Själv skiter jag fullständigt i vad folk väljer att lägga sina pengar på. Om nån når hifi-nirvana med dessa 100 000 kronors högtalare, more power to them! Samma om du har lagt en miljon eller hittade dem på loppis för en hunka.

Edit: För att gå lite on-topic längtar jag tills jag kommer upp till Sthlm nästa gång, så jag äntligen får anledning att besöka AudioConcepts "nya" butik

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2010/03/07 21:24:21
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/07 :  21:35:05  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Jag vill inte fortsätta kommentera förens Pac sagt sin mening.

Men jag har svar till er båda klara.

EDIT: Efter att ha läst igenom reglerna hittar jag inget om att kommentarer eller diskussion inte är tillåten under nyhetsforumet.
Däremot står det att reklam endast är tillåten via banners så att handlare postar här är emot reglerna.

Oh well!

ukiro: Jo det kan finnas fog för det. Då skall den vara rakt igenom kompromisslös och byggd på ett sådant sätt så byggkostnad med marknadsföring utveckling osv motsvarar det faktiska priset till kund med normalt påslag. priset. T.ex att det krävs att man fräser ur ett solidt stycke aluminium av flygplanskvalitet till den grad att materialet man utnyttjat är en tiondel av det man fräst bort. Kolfiber kan vara ett annat material som kan tänkas vara inblandat.

Självklart bedömmer jag efter pris eftersom :
Man kan inte ta betalt för ljudkvalitet eller upplevelse om det inte är ställt i relation till faktisk kostnad. I så fall kan vi återgå till bilanalogin. Min volvo 940 med lambos orange lack med 600rwhp skall alltså säljas för samma pengar som en Audi R8 eller en Lambo?

Focal har en maskinpark som dom haft ett antal år och vi får förutsätta att den har betalat sig själv vid det här laget. Skissen/ritningen på högtalaren görs i cad och förs via cam in i fräsen som skapar lådorna i mdf. Därefter sätts dom ihop och ytbehandlas.

Jag ser helt enkelt inte vart den enorma kostnaden ligger.

JonasY: Självklart är det billigare att massproducera med egen maskinpark än att köpa in från leverantör och sätta samman med enskilld möbelsnickare. Det måste du ju förstå? Focal tillverkar sina egna element och gör allt arbete "on-site". Ino har garanterat högre kostnad i råvara på ett par pip än dessa Diablo OM! han säljer dom till självkostnadspris.


Edited by - widescreen4 on 2010/03/07 22:02:55
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/03/07 :  22:00:24  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
@ widesreen4,

Starta en ny tråd på "Hifi-diskussion" i ämnet, det här forumet är inget diskussionsforum.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/07 :  22:08:52  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Skapade en ny tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79066

Kan vi flytta relaterade poster?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000