HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Ljudet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2010/02/27 :  07:40:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
I Göteborgsposten idag i bilagan 2 dagar kan ni läsa om "Ljudet" ett helt uppslag på 2 sidor som handlar om en en ljudgalning.
Gissa vem det är

Ljud är ju inte bara det som komer ur högtalarna.
I trädgården har vi nu på morgonen ett besök av en hel flock av Kungsfåglar som kvittrar högt upp i diskanten.
Hästarna gnäggar i hagen tvärs över gatan och snön rasar av taken.
Våren är äntligen här och jag ska snart väcka frugen med en nybakad kaka till morgonkaffet.

Ja, det är ungefär det som artiklarna handlar om i GP idag. Passion.
Journalisten Anna Lena Bjarneberg som skrev artiklarna "Kakorna", "Ljudet" och "Hästarna" ringde mig klockan 5 på morgonen den 11,e januari.
Hon visste ju inte att jag var 9 timmar borta i Las Vegas, men jag hade nyss kommit hem till mitt hotellrum och det var måndag morgon i Vegas.
Vi Leif, Jörgen från Marten och jag hade jobbat till 2 på natten med att packa ihop mässrummet efter 4 dagars CESmässa och gick ut efter det på ett "afterwork" på en bar i staden som aldrig sover. Hon berättade att hon skulle skriva några reportage om passioner. "Då har du hamnat helt rätt" svarade jag och vi hade ett långt intressant samtal som till slut blev det här reportaget som börjar med att "min fru är gift med en galning" då jag väckte frugan mitt i natten för att hon skulle hjälpa mig med en lyssning på kablar!!!!

Frugan är tålmodig som tur är och vi är fortfarande lyckligt gifta.

Våren är här. Hip hop hurra

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2010/02/27 08:50:00

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/02/27 :  08:14:04  Show Profile Send byZan a Private Message
Galna Göteborgare som håller på med ljud finns det gott om, men vem det är som blir kallad ljudgalning har jag ingen aning om

Finns det ingen länk?


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2010/02/27 :  08:47:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Allt finns inte på nätet.
Göteborgsposten är en papperstidning som kommer ut till prenumeranter och också säljs i hela Sverige, med en upplaga av mellan 250 000 till 300 000 ex. Det finns fortfarande några kvar som inte läser allt digitalt.
Så den artikeln kan du inte läsa annat än på papper

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2010/02/27 :  09:40:57  Show Profile Send lars a Private Message
Kul läsning i finanskrisens efterdyningar.
Jag hoppas verkligen att det skall fortsätta gå lika bra för dig i fortsättingen Jorma. Det behövs entreprenörer som vågar satsa och som det går bra för.

Från en galen tidningsläsare. Klart man måste ha en morgontidning till frukost.

I Eriksbergshallen samlas andra galningar i helgen där det är matmässa och i dag lördag är det dessutom EM i ostronöppning där.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2010/02/27 :  11:22:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Matmässan är inplanerad, men att det var tävling i ostronöppning visste jag inte. Jag måste ta en kik på det, då jag alltid har lika jobbigt med att öppna ostron, hitills utan handskador, men det har varit nära några gånger. Jag vet inte hur proffsen öppnar ostronen, själv är jag självlärd, men har inte lyckats komma på ett enkelt sätt att öppna dom. Man kanske blir förvånad när man ser hur det ska gå till.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2010/02/27 :  11:38:03  Show Profile Send lars a Private Message
EM:et börjar kl 16:00.
Jag skall försöka vara där då.

Hur man öppnar?
Jag kan visa dig vid något tillfälle, om inte annat så på tävling öppnar man dom från baksidan, vid gångjärnet.

På restaurang öppnar man dom från sidan med det kupade skalet nedåt. Kniven skall föras upp mot ovanskalet och skära av muskeln framifrån och bakåt.
Förra året fick jag ett snack med EM-mästaren (från Irland) som sa att bäst smak får man om man öppnar framifrån! Öpnnar man som på tävlig bakifrån så stessas ostronet och smaken blir dålig.

Vänsterhanden (om man har kniven i höger hand) skyddar man med arbetshandske eller en kökshandduk.

Man lär så länge man lever.

Edited by - lars on 2010/02/27 12:10:46
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2010/03/08 :  07:29:49  Show Profile Send nahoj a Private Message
Detta var ju jättekul, good work GP

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000