Author |
Topic  |
|
Njord
Member

298 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 20:26:16
|
Jag ville lägga ett bud på den här cd:n
http://cgi.ebay.co.uk/Prokofiev-Shostakovich-Violin-Concertos-1-CD_W0QQitemZ330408823107QQcmdZViewItemQQptZUK_CDsDVDs_CDs_CDs_GL?hash=item4cede68943
Det fick jag inte. Det finns en lång lista med undantagna länder. Jag frågade säljaren om anledningen och fick det här svaret.
quote: For some bizarre reason eBay has created that list of countries that they recommend not selling to (including the Vatican City State, and you know what a bunch of lawless they are!). As I'm new at this (the selling side of the deal, that is) I'm going to follow their suggestion, but I'm also going to try and find out more about their reasoning. Sweden? Norway?? San Marino??? Makes no sense. Sorry.
|
|
acebowler
Member

1178 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 20:37:57
|
Hmmm jösses vad är detta för tok av ebay!? 
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 22:22:35
|
quote: Postage and packaging Item location: Walton-On-Thames, Surrey, United Kingdom Dispatches to: Worldwide Excludes: Africa, Central America and Caribbean, Middle East, South America, Mexico, Greenland, Saint Pierre and Miquelon, Bermuda, Russian Federation, Malta, Albania, Iceland, Vatican City State, Slovakia, Norway, Romania, Cyprus, Sweden, Greece, Belarus, Hungary, Bosnia and Herzegovina, Luxembourg, Guernsey, Gibraltar, San Marino, Croatia, Republic of, Estonia, Latvia, Lithuania, Jersey, Portugal, Svalbard and Jan Mayen, Liechtenstein, Monaco, Bulgaria, Montenegro, Denmark, Finland, Moldova, Andorra, Serbia, Slovenia, Czech Republic, Ukraine, Macedonia, Philippines, Macau, Taiwan, Cambodia, Thailand, Indonesia, Vietnam, Brunei Darussalam, Laos, Armenia, Bangladesh, Mongolia, Nepal, Sri Lanka, Japan, Turkmenistan, Uzbekistan, Korea, South, Bhutan, Afghanistan, Pakistan, Georgia, Kyrgyzstan, Maldives, Azerbaijan Republic, Tajikistan, Kazakhstan, Tonga, Tuvalu, French Polynesia, New Caledonia, Western Samoa, Palau, Marshall Islands, Wallis and Futuna, Papua New Guinea, Cook Islands, New Zealand, American Samoa, Micronesia, Guam, Fiji, Kiribati, Vanuatu, Nauru, Solomon Islands, Niue
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
acebowler
Member

1178 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 22:33:28
|
Worldwide.... excluding world då eller?   |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
 |
|
bibl
100.000-klubben

987 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 22:35:13
|
Det är ju onekligen lite kul att föremålet kan sändas vart som helst i världen förutom typ halva världen... |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 22:38:40
|
Hela Scandinavien är undantaget! De är nog rädda för att brevbärarna skall bli överfallna av isbjörnar? 
Det var allt en ganska begränsad värld de hade som "worldwide".  |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 23:07:37
|
Den som följer ett sådant påbud när han ska sälja en CD-skiva är nog rätt inskränkt tror jag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
acebowler
Member

1178 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 23:44:00
|
Håller med! |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
 |
|
McGyver
Member

1737 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 07:04:30
|
Är det inte bara så att säljaren är ovan och markerat en faslig massa länder som undantag när han la upp auktionen?
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 08:10:09
|
Att Norge är exkluderat hörs ju - Norway ->No way! Vatten-i-kranstaten låter inte heller bra för att inte tala om latinamerikanska Honluras ... |
 |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 10:36:55
|
För en tid sen skulle jag köpa ngn pryttel (kan ha varit en skiva), kommer inte ihåg vilken, men man kunde inte leverera till Skandinavien bla en del andra. Man förklarade det med att bolaget som producerade varan inte fanns representerade där och inte vill marknadsföra sig där. Med det betydde det att människor där också skulle hindras att handla pga detta. Misstänker att detta är ngt liknande. Av ngn rätt så otrevlig anledning så dikterar sk frihet, tom på det annars verkligt fria sättet att handla saker.
|
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
Edited by - Vee-Eight on 2010/03/03 10:39:48 |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 13:45:59
|
VeeEight: kom det inte besynnerliga konkurrensbestämmelser om parallellimport för några år sedan? Dvs att om det fanns representation i Sverige redan fick varor från den firman inte tas in av andra. Fast nu fanns det inte representation, konstigt ... |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 15:08:37
|
quote: kom det inte besynnerliga konkurrensbestämmelser om parallellimport för några år sedan?
Va? Skulle det finnas lagstiftade regler emot import? Det låter urbota dumt på den "inre marknaden" så det hoppas jag verkligen är en skröna som inte stämmer.
Vi har ju tom en EU-myndighet som jobbar emot sådan dumheter...  |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 16:17:09
|
Nej, vill man undvika parallellimport så blir man ju hänvisad till lokal återförsäljare. Givetvis finns det pga diffad prissättning på olika marknader efter betalförmåga. Men kanske är det också en garantifråga.
En anledning är att en vara kan vara skyddad av patent på vissa marknader och hindrar således försäljning, men jag är övertygad att så inte är fallet med e-bay-köpet ovan. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
 |
|
Njord
Member

298 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 16:29:35
|
Ser man på, nu har han ändrat sig och öppnat för handel från alla länder. Han säljer en del annat intressant och en kille från Grekland hade också frågat om möjligheten att få köpa. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 17:14:09
|
Pac & V8: Om t ex Wrangler hade en importör i Sverige fick man inte starta egen import vid sidan om och sälja i egna eller andras butiker. jag tror det var mycket bråk just på musiksidan, då skivbolag kunde få för sig att inte ta in vissa skivor i Sverige MEN att dessa skivor inte fick tas in av konkurrerande affärer/importörer heller pga av de konkurrensbegränsande ( ) reglerna. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 17:26:41
|
Om jag minns rätt så är parallellimport normalt tillåten inom EU och EES. Däremot är sådan import inte tillåten från länder utanför nämnda område. Detta har jag för mig hänger ihop med immaterialrätten och att det blir problem vad gäller t ex varumärken. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
bibl
100.000-klubben

987 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 17:46:43
|
Men i det här fallet gäller det ju en privatperson som säljer. Frågan är ju varför e-bay inte rekommenderar honom att sälja till alla de uppräknade länderna? Dessutom är det ju e-bay UK och då är vi är ju till och med innanför eu:s tullzon, vore väl en annan sak om det vore e-bay US då kan jag förstå att de tycker att man inte ska skeppa till europa pga att tull och sånt är jobbigt men innan för tullzonen? Det verkar ju bara vara helt barockt! |
 |
|
Njord
Member

298 Posts |
|
staffann
Member

691 Posts |
Posted - 2010/04/08 : 18:54:28
|
Han borde väl kunna ta bort sverige mha denna sida: http://pages.ebay.com/help/sell/buyer-requirements.html |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
 |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts |
Posted - 2010/04/08 : 21:15:31
|
Vad säger e-bay själva? |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|