HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hfls-1 modifiering?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/02/18 :  18:24:01  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Går i tankarna om att bygga om mina hfls-1 burkar.

Tanken är att trycka in ett till baselement, och då gärna med diskanten mellan dom två baselenten...

I nuläget har jag tre st lådor (vanliga Hfls-1) i hembion, och kan inte klaga på ljudet alls, forutom att "berättar-röster" i vissa filmer kommer väldigt lågt mot golvet, då centern står på ett kortare stativ under tv´n.

Därför är jag sugen på att fixa nya lådor, ca 40liter (för att få lite mer tungd och djup), och få möjligheten att lägga centern, som då kommer lite högre upp.

Tänkte hålla sidohögtalarna så låga som möjligt, ev tilta dom lite bakåt...

Är detta en omöjlighet, med tanke på impedansen?

Finns det någon som har kvar dom gamla mätningarna från den tid då Hfls-1:an togs fram?

Mvh
Johan

Har någon sett en bordshare?

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/02/18 :  21:34:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Filtret är ju konstruerat för en bas och diskant i en baffel av vissa mått. Deras inbördes position styr spridningen, lobning har jag för mig det heter. Sätter du i ett baselement till så ändras baffelstorleken, lasten i filtret och spridningen...dvs. en helt ny högtalare.

Du har inte provat att lägga center på sidan? Då blir det ju som en MTM fast bara MT, du förstår säkert.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/02/19 :  05:50:20  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Tack för ditt svar!

Jag har inte testat lägga centern, fått för mej att det skulle se fult ut

Jag är helt med i dina tankar ang att det blir en helt ny högtalare, men tror du höjden på baffeln är så kritisk?
tanken var att hålla samma bredd på lådan...

Och om man kollar på hfls-1 filtrena ser dom ju onekligen väldigt simpla ut (missförstå mej inte), så hur mycket jobb har det lagts ner på lobning, spridning osv?

Personligen tycker jag dom låter kalas, så ett mer avancerat filter än det som sitter i är jag inte direkt ute efter.

Mvh
Johan

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/19 :  07:31:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det är inte antalet komponenter som avgör om ett filter är avancerat eller inte. Det är dess överföringsfunktion.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/02/20 :  08:59:12  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Petter: Helt rätt! Det vet till och med jag Är det inte b&w som har helt sjukt enkla filter i nya 802 eller vad dom heter?

Kanske bara någon fix idé jag fått för mej, att filtret skulle vara "simpelt" i Hfls-1.

Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/02/20 :  14:17:35  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Hm, går lite off topic här, men jag hittade an konstruktion som skulle kunna funka. Men jag har inte en aning om hur det låter...

http://www.speakerbuilder.net/web_files/Projects/Eros%20Project/erosmk2.htm

Dom ser lite "diskantsvaga" ut, om man jämför med Hfls-1, men det kanske bara är som det ser ut...?

Någon som har några erfarenheter av "eros mk2"??

baselementen har jag en hög ligger, men får ju skaffa diskanter om det blir aktuellt.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000