Author |
Topic |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 22:45:15
|
Hej.
Kom i kontakt med ett material på jobbet som vi använder till formtillverkning inom betonggjutning. Kanske kan användas inom högtalarbygge, vad vet jag?
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 22:51:30
|
Verkar högintressant för böjda former. Hur låter när du knackar på det? Masonite borde förbjudas... |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 23:20:29
|
Hallå där! Inget fel på masonite Tack Asto för tipset. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2010/02/20 : 01:28:07
|
Har det något namn förutom plywood.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2010/02/20 : 07:24:51
|
Det säljs under benämnngen "Flexible Plywood" hos WIWOOD.
Materialet är ganska sladdrigt(i en riktning) så det är svårt att säga något om knacktest, ska testa lite på måndag. Om ni tittar noga så ligger ett tunt skikt i mitten där fibrerna ligger i längdriktning så den är kanske inte speciellt stark i en riktning. Vi har 5 och 15mm på jobbet men vilka tjocklekar som finns vet jag inte.
|
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/02/20 : 11:01:58
|
Har du något ungefärligt pris på materialet ?
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2010/02/20 : 11:08:25
|
Ååå det där vad klart intressant.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2010/02/20 : 11:19:00
|
Vore inte inte det bästa att använda det i en redan befintlig låda för att hindra stående vågor. Bakom plywood skivan fylles med sand eller annan intelligent filler. Innebär ju att lådorna blir lätta att bygga plus att mycket stående vågor förhindras. Borde göra underverk i ett mellanregisterkabinett. För de av oss som fortfarande är på "lådstadiet" alltså. |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2010/02/20 : 16:39:02
|
quote: Har du något ungefärligt pris på materialet ?
Vet inga exakta priser ut till privat person, men skulle tippa på någonstans mellan Mdf och plywood i motsvarande tjocklek. Ring och kolla med WIWOOD.
quote: Vore inte inte det bästa att använda det i en redan befintlig låda för att hindra stående vågor. Bakom plywood skivan fylles med sand eller annan intelligent filler. Innebär ju att lådorna blir lätta att bygga plus att mycket stående vågor förhindras. Borde göra underverk i ett mellanregisterkabinett. För de av oss som fortfarande är på "lådstadiet" alltså.
Hänger inte riktigt med i ditt resonemang kring befintliga lådor. Men att materialet verkar vara enkelt att skapa önskvärda former med råder inget tvivel om |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2010/02/20 : 18:21:28
|
Har använt böjplyfa 4mm till ett för längesedan slängt hornprojekt. Det är riktigt bra i en fiberriktning. Rekommenderas!!
Jag köpte hos min lokala finsnickeri firma. Kommer inte ihåg vad det kostade då jag vid tillfället jobbade som platschef på en stooor byggfirma och fick materialet gratis... |
Hihi. :)
|
|
|
|
Topic |
|