HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sänka jitter i cd drive med ny klocka och psu?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/12 :  09:35:15  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Hej hopp.
Jag har en advance acoustics mcd403 som drive och electrocompaniet dac. Jag läste en mätning av jittret på mcd403 som var 700-800 psec, vilket inte är lysande. Så, hur mycket kan man tänka sig att det sänks om jag investerar 3-4k på klocka och psu för den?
Är det så lite att det det bara sänker ett par hundra psec så struntar jag i det. Kan man få ner det mot 200 så är det mer intressant.

Så, några siffror som går att höfta fram här?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/12 :  09:41:35  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ja, ett förtydligande, jag vet att klockorna själva hävdar under 10 ps för så gott som alla klockor, men vad blir resultatet i min drive är det som är mer intressant.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/12 :  12:18:54  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Sen, ska jag bara klocka driven eller ska man klocka dacen med? Jag trodde att dacen fick klockan av drivens signal, men nu är ju min dac uppsamplande och allt, så ska man pilla i en klocka där med?

Edited by - Claes_Ireland on 2010/02/12 14:18:35
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/15 :  13:29:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ingen som har något att säga om det här?

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/02/15 :  14:02:16  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Vill du gör det enkelt eller så bra som möjligt!

Vad jag har förstått, så blir det bäst av att sätta klockan vid DACen och sedan "slava" din drive mot samma klocka.

Detta är dock inte alltid så enkelt, beroende på att driven och mottagarchippet i DACen kanske inte har samma klockfrekvens, du skall överföra en klocksignal i x-antal dm->m kabel m.m. m.m. (går oftast att fixa, men det är lite mer jobb och för det mesta ingen lösning du kan köpa fix och färdig)

I ditt fall, så hade jag satt en ny klocka i din CD-spelare och sett om detta blir bra nog!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/15 :  23:26:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jo, synka driven och dacen hade varit bra, men det är det inte förberett för varken i dacen eller driven, så det skippar vi. :)
Men, jag kanske ska börja med driven och se var jag landar. Får kanske klämma in en i dacen ändå, när jag ändå är i farten så kan jag ta bägge på en gång. :)

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8610 Posts

Posted - 2010/02/15 :  23:54:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmmm,jag har fått det förklarat för mig,(Av Tentlab och på andra fourum) att,den "bästa klockan" skulle sitta i den första apparaten,för nästa (DAC)låser ju på den förstas klockan via S/dif kabeln och använder den första klockan.Använder man flera digitala apparater efter varandra så sker samma sak där.

quote:
Vad jag har förstått, så blir det bäst av att sätta klockan vid DACen och sedan "slava" din drive mot samma klocka.

Frågade Tentlabs om detta,han gav mig rådet att det inte behövdes,med hänvisning till ovanstående.
Kan det stämma?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/02/16 :  07:04:13  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ryssen: Vi pratar nog lite äpplen och päron här, jag pratar om att använda EN klocka i systemet!

Tror att Guido Tent själv körde med en "klockbus", men det var ett antal år sedan jag pysslade med klockor så jag kan ha blandat ihop det.

En återskapad klocka från SPDIF-signalen kan vara bra, mycket bra t.o.m., men den är alltid sämmre än orginalet!

Är sedan orginalklockan en Hexinverter + kristall, så blir det oftast mycket bättre med en ny separat klocka monterad - även om den sitter i CDn.

Det bästa vore att klocka alla ingående komponenter från en högkvalitativ "masterclock", men då kommer problemet att fördela denna klocksignal mellan de olika enheterna så förlustfritt som möjligt! (förluster = jitter).

För att minska dessa överföringsförluster så menade jag, -sätt den högkvalitativa klockan nära din DAC och överför sedan samma klocksignal till din drive!
Detta innebär dock att din klocka nu sitter i DACen => du kan inte köra din CD utan att denna är inkopplad!
Det är mer jobb med monteringen och det behövs en extra kabel mellan din CD och DAC.
Det krävs även att ditt mottagarchip kan hantera samma klockfrekvens som din drive behöver.-tyvärr ofta inte fallet med de vanliga mottagarna.
Som du ser är det en hel del meck => de flesta sätter en klocka i CDn och är nöjda med det!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8610 Posts

Posted - 2010/02/16 :  16:39:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,tack för klargörandet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/18 :  12:40:20  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ja, mitt resonemang höll alltså, dacen "slavar" på drivens signal helt enkelt. Men, i mitt fall då, med en uppsamplande dac, är det fortfarande bara drivens klocka som används i dacen, eller? Jag kan förstås titta efter, sitter det ingen klocka i dacen så är det väl uppenbart. Om nu dacen slavar på drivens signal och har en egen intern klocka, vad används klockan till då? Jag kör aes/ebu i alla fall.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/02/18 :  14:40:23  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
quote:
Det bästa vore att klocka alla ingående komponenter från en högkvalitativ "masterclock", men då kommer problemet att fördela denna klocksignal mellan de olika enheterna så förlustfritt som möjligt! (förluster = jitter).

Att dela klocksignaler vid de nivåer vi talar om här kan väl ändå inte vara så svårt? I labbet så har jag all utrustning klockad via vår interna 10 MHz referens och de kablarna går i väggar etc. Sedan är det "daisy chaining" som gäller mellan utrustningen, så länge man använder buffrade in- och utgångar så är det inga problem.
Nu ÄR visserligen vår klocka begränsad av kablarna (fast inte förlusterna, utan vibrationer etc som ändrar kablarnas längd) men den är ändå stabil ned till 10^-12 eller så, vilket är sisådär fyra storleksordningar bättre än du ens i teorin kan få via en termiskt stabiliserad "masterclock" (vår interna 10MHz kommer från vätemasrar)
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/02/18 :  15:17:26  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
f95toli: Nej, egentligen är det inte så svårt att fördela en klocksignal! Det "svåra" ligger väl i att de olika delarna sedan måste modifieras för att kunna hantera denna signal korrekt. (kontakter, koax till mottagar-/DAC-chip o.s.v.)

Att byta klocka i en CD-spelare är en ganska enkel operation.
Det krävs lite mer om man väljer att montera den i en DAC och sedan slava driven mot samma klocka.
Först montera klockan i DACen - delar/muliplicera signalen för att passa det monterade mottagarchippet - ordna en extra utgång för klocksignalen (om det inte finns default)- ta bort klockan i CD-n och ordna en ingång för den externa klockan!
Men väljer man att göra detta så tror jag att det i de flesta fallen kommer att sluta med ett smil på läpparna när favoritskivan provspelas!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000