HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur koppla förbi RIAA?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/08 :  20:30:16  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Hej!

Jag skulle vilja prova att koppla förbi den RIAA som sitter förmonterad på min Pro-Ject skivspelare (gissningsvis en Pro-Ject 0.5). Jag har öppnat upp RIAA-steget som sitter på skivspelarens undersida och konstaterat att det går 4 kablar + en jordkabel från tonarmen in till RIAA:t. Är det så enkelt att man löder ihop de fyra ledarna (givetvis måste man ta reda på vilken färg som är vad) med de signalkablar som också sitter fastlödda i RIAA:t. På så vis tänkte jag att man, helt enkelt, går förbi RIAA:t och då har möjligheten att använda ett annat, extern, RIAA istället. Låter detta som en genomförbar idé?

Jag antar att de fyra olikfärgade kablarna från tonarmen (pickupen) hör ihop parvis? Vilka hör egentligen ihop? De fyra färgerna är grön,blå, röd, vit.
Om man tittar på pickupen så verkar det som att de hör ihop enligt följande: (röd/vit) & (blå, grön), men jag är inte helt 100.

Skulle vara toppen med lite hjälp angående detta!

/ Amatörn

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2010/02/08 :  20:48:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej
quote:

Är det så enkelt att man löder ihop de fyra ledarna (givetvis måste man ta reda på vilken färg som är vad) med de signalkablar som också sitter fastlödda i RIAA:t?

Förstår inte riktigt hur du menar, men om du kopplar de kablar som kommer från armen ditekt till utgångskontakterna så är det inbyggda Riaa´t helt borta. Kopplar du kablarna från armen till det inbyggda Riaats utgångar så får du med det brus som Riaa´t ger. Inge bra

quote:

Jag antar att de fyra olikfärgade kablarna från tonarmen (pickupen) hör ihop parvis´? Vilka hör egentligen ihop? De fyra färgerna är grön,blå, röd, vit.
Om man tittar på pickupen så verkar det som att de hör ihop enligt följande: (röd/vit) & (blå, grön), men jag är inte helt 100.

Japp, de fyra kablarna är två par
Men färgerna på kablarna går inte att lita på till fullo
Jag har röd/grön samt vit/blå på min Continuo.
Du måste utgå från pickupen
Bäst är om du kan hitta datablad på nätet.
Om du mäter med en multimeter, kolla först att pickupen klarar detta.
Alla multimetrar ger en låg DC-ström ut, och vissa pickuper kan vara känsliga för detta.
Armkablarna skall sedan tvinnars försiktig som separata par (dvs 2 + 2, inte 1x4). Tviningen ökar kanalseparation, och gör kabeln nindre känslig för yttre störningar

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/08 20:52:08
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/02/08 :  21:13:16  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Kabelfärgerna är standard, Röd höger+, Vit vänster+, Grön Höger gnd, blå Vänster gnd.

Man skall inte mäta kablarna med pu inkopplad.

Det går inte att bara brygga över det inbyggda riaat, Du måste löda loss båda sidor.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/09 :  06:49:50  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Stort tack! Detta borde räcka för att jag ska lyckas förbikoppla RIAA:t. Jag var nog otydlig i min beskrivning av hur jag tänkt - jag är helt inne på att man måste löda loss både pickupens kablar samt signalkablarna från kretskortet för att sedan löda ihop dem med varandra.

Således löds alltså röd/grön till den ena signalkabeln och vit/blå till den andra?

/ Amatörn
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/10 :  17:35:52  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Hej igen!

Jag har nu utförd operationen ovan och testat att köra vinylen genom förstärkarens riaa-steg iställer för den som sitter monterad i skivspelaren. Ärligt talat så lät det inget vidare. Antingen så är det helt enkelt så att pro-jects inbyggda låter bättre än förstärkarens eller så är det någonting som är galet med förstärkarens elektronik - det är ju, trots allt, en äldre förstärkare (Cyrus One från sent 80/tidigt 90). Det låter alldeles fö tunt och ljudet har nästan ingen basvärme alls.

Lite synd då jag hade hoppats att förstärkaren skulle råda bot på den lite väl sävliga återgivningen som jag upplever med min skivspelare. Kanske är dags för ett pickupbyte? Får se hur jag gör.

/ Amatörn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2010/02/10 :  17:53:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det låter inte bra det verkar som du har kopplat fel någonstans blir det tunt ljud så är det fasfel som orsakar det kolla igen på kopplingen.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/10 :  20:27:29  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Jag är ganska säker på att jag kopplat rätt. Dubbelkollade flera gånger innan jag skruvade ihop alltihop. Det var lite knepigt att skala av de tunna tonarmskablarna så i processen så råkade de bli lite för korta så jag funderar på att köpa nya kablar och löda om alltsammans igen. Kanske att jag gör ett nytt försök att koppla förbi RIAT då.

Brukat det vara någon större skillnad på olika tonarmskablar? Jag gissar att de bör vara så lätta som möjligt för att inte tynga ned tonarmen för mycket?

/ Amatörn
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/13 :  16:17:18  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
En uppdatering: Jag har nu lödat om alla kablar igen (hade inte kopplat fel) och nu låter det mycket bättre! Måste ha haft någon kallödning någonstans. Det roliga i det hela är att ljudet blev bättre nu än med det inbyggda Pro-Jectsteget. Betydligt klarare ljud och ett mer markerat mellanregister.

Superskoj!

Nu ska jag bara åtgärda ett brus som jag lider av. Mest troligt beror det på att jag inte lött fast den svarta jordkabeln från tonarmen och ej heller jordat chassit som kablarna sitter fastlött i. Jag lämnade dem lösa eftersom jag inte har jordade vägguttag, men det kanske var ett misstag?

/ Amatörn
Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2010/03/26 :  10:45:48  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Hej

Kul att du kom fram till förbättring! Jag har aldrig haft en Pro-ject själv, men det ligger en hemma hos min fader som ska monteras ihop. Denna har dock inget inbyggt RIAA, som tur är. Min erfarenhet är att kvalitén på dessa steg varierar kraftigt, och det är värt att undersöka vilket som låter bäst. och börjar man använda äldre förstärkare så påverkar kvalitén och åldern på elektrolyterna i steget massor. Väntar själv på en Marantz-stärkare, som jag hoppas ska ge ett regält lyft på på RIAA:t och övriga förstärkeriet.

Gällande jordning så är även jag lite förbryllad. Ibland så ska man jorda spelaren, och ibland inte. Ett bidragande problem hemma hos mig är att vissa vägguttag är jordade, och andra inte. Dock tycker jag du ska se till att du löder fast jordkabeln inne i spelaren, och sedan gör så att du har möjlighet att snabbt koppla ur jordningen mellan stärkaren och spelaren, så kan du jämföra vilket som låter bäst. Sen kan jag tipsa om att på vissa spelare uppträder det inget brum förän nålen läggs ned på skivan.

Lycka till!

//Rampitsch

Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt
Det ÄR kul att bygga eget

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000