HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Distande S och javulskap.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Albot
Starting Member

4 Posts

Posted - 2010/02/06 :  14:23:32  Show Profile Send Albot a Private Message  Reply
Hejsan! Jag har lite problem med min skivspelare, det är så att S, höga frekvenser och höga modulationer distar, framför allt på de innersta spåren. Jag har en Dual 1218 med en OM10 pickup.
Det känns som jag har testat allt; ny nål, nya skivor, olika nåltryck (har dock ingen nåvåg ännu), olika antiskating, nya sladdar, 2 olika protactors som båda verkar stämma, nytt riaa och diverse VTA. Tyvärr saknas VTA inställnings-spaken i tonarmshuvudet men jag har lirkat fast lite olika tjocka pappskivor där för att få någon sånär ordning på det.
Nu kan man ju anta att detta är problemet men jag har verkligen varit noga med att det skall bli rätt och pickupens underdel är i våg med skivan. OM10 kanske inte är den dyraste och finaste pickupen som finns men jag har bara hört talas om så här extrema problem med väldigt billiga pickupper och jag tycker nog inte att denna distortion kan anses som normal. Jag kan ladda upp detaljereade bilder på samtliga lösningar samt spela in ljudklipp om det är till någon hjälp. Jag måste verkligen få ordning på detta så jag inte vågar spela mina "finskivor" med en nål som inte spårar ordentligt. Jag har redan spelat sönder på tok för många skivor

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/02/06 :  18:25:10  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Har du testat att låna en skivspelare med helt annan pickup, för att vara helt säker på att du letar på rätt ställe efter en lösning? Har du spelat dina skivor på en annan anläggning?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2010/02/09 :  16:17:15  Show Profile Send tompa a Private Message  Reply
Jag är ingen expert men jag känner igen problemet. Nu hade jag visserligen enbart dessa s-ljudsbesvär (som blev ett slags sche-ljud) på ett fåtal plattor och över alla skivspåren. Hursomhelst, jag löste det genom att ändra VTA, så tonarmen blev lite framåtlutad. Sedan tror jag, att en del inspelningar i sig själva är så dåligt inspelade (närmickade), att det är det största felet.
Om du mest upplever fel i slutspåren, är kanske alla inställningar inte optimala...?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2010/02/09 :  16:37:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag har redan spelat sönder på tok för många skivor

Det kan du bara göra om du har en trasig nål som skär sönder plasten i spåret.

Du har provat med andra nålar ser jag det enda som jag kan tänka mig är att du inte har nålen i det optimala läge jag har nu tittat på manualen på vinylengine det verkar som om du behöver ett inställningsverktyg för att få rätt avspelning titta in på www.vinylengine.com så får du se hur du skall göra.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/02/09 :  22:23:22  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
1218 har ju även skivväxlarfunktion och om ratten/excenterbiten för höjdjustering i puskalet saknas fungerar den inte alls, pappbitar lär inte hjälpa, pickupen sitter troligen knappt fast under avspelning.

Så kraftiga problem med missljud som Du beskriver låter i och för sig mer som defekt pickup eller defekta tonarmslager eller möjligen helt felmonterat, vad har Du använt för protractortyper?
Sedan skall nog inte undersidan av en OM10 vara parallell med skivan utan ovansidan.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Albot
Starting Member

4 Posts

Posted - 2010/02/11 :  04:56:10  Show Profile Send Albot a Private Message  Reply
Skurit sönder spår har jag helt klart gjort men det har inte varit på grund av någon sliten nål då jag har bytt mellan 3st olika nya. Pickupen sitter helt ok med pappbitarna fakitiskt, själva pickupskalet sitter faktiskt sämre i armen än pickupen i skalet. Jag har använt the stupid protactors från vinylengine och någon liknande från slyli.co.nz
Jag har inga vänner med väl fungerande skivspelare och att gå in på en skivhandel och fråga om man får testa några skivor känns lite pinigt men det är väl där jag kommer hamna om jag inte lyckas lösa detta själv snart. Tonarmslager.. ja! jag hade spel i det horisontella lagret som jag precis meckade lite med och det verkar fungera hur bra som helst hittills. Trist att ha spelat sönder skivor men min vetgirighet och envishet är mäkta tillfredställda just nu. Hoppas det bara var det som var felet då så jag kan börja finlira lite med VTA och sån't nu.. annars blir det nog en ny skivspelare. Tack för hjälpen!
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2010/02/11 :  13:01:55  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Hej Albot. Har lite av ditt problem oxå. Men tillsaken är då att vissa skivor låter bättre och vissa sämre. En del skivor jag har distar och väser en del, men många andra skivor låter istället grymt bra, alltså inget distande och väsande. Det är nog så att skivor låter annorlund, pga, vilken pressning det är i vilket skick skivan är (en repig och smutsig skiva bör ju inte låtaså bra) jag köpte för många årsedan Jan Johansson "Jazz på Ryska". Vid avspelning så uppkommer det ett distande ljud som stör mej. Efter att jag har försiktig tvättat av skivan försvann all distortion. :-) tex; jag har Michael Ruff - speaking in melodies (sheffield lab) på vinyl, låter mkt bra, inte det mista tecken på dist. Så det har väl att göra hur man mixar och pressar skivor??? det där att det låter sämre i framför allt på de innersta spåren, har väl (har jag hört) att göra med att vinkeln på tonarmen ändras när armen kommer längre in mot skivan. Jag har en Forsell arm så jag har samma vinkel hela tiden. Freddie

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Albot
Starting Member

4 Posts

Posted - 2010/02/11 :  16:22:31  Show Profile Send Albot a Private Message  Reply
Jag tror det kanske fungerar helt reko nu, jag stör mig lite på skarpa S-ljud fortfarande men det kan mycket väl vara paranoia.
Jag vill bara kunna slappna av och lyssna på mina skivor utan att riskera att spela sönder dem direkt så jag ska försöka skaffa någon ny skiva att testa grundlgt med. Jag kanske till och med spelar in en snutt och rådfrågar er, jag tror jag aldrig kommer bli nöjd med rådande sinnesstämning. Jag har Jan Johansson "Jazz på svenska" på CD och det är en väldigt bra skiva tycker jag. Tolkningar av svenska folkvisor med jazzkrydda, kan rekomenderas.
Go to Top of Page

Albot
Starting Member

4 Posts

Posted - 2010/02/11 :  19:37:02  Show Profile Send Albot a Private Message  Reply
Så, nu är det väll någorlunda odrning på det hela.
Jag spelade in några snuttar av en nyförskaffad kopia av "Ljud och hur det ska låta" av svenska Hi Fi Institutet och jag tycker det börjar arta sig ordentligt nu. Jag är dock lite nyfiken på om missljudet i mitten av körpartiet är felspårning eller något annat.
Jag tänkte att jag lägger upp filen så jag kan få lite feedback.
Första halvan av filen är från de yttersta spåren och trummorna och det senare "Twin peaksiga" partiet är från innerspåren av skivan, alltså de närmast ettiketten. Är skarpa S-ljud svårare att spåra än kraaftiga transienter som i trummorna? Är dessa transienter i trummorna såpass kraftiga att jag inte behöver bekymra mig för felspårning av S-ljud?
Jag försökte leta lite i regler och FAQ om man fick posta länkar till filer och lyckades inte hitta några regler mot detta men jag kan ta bort länken om den skulle strida mot reglerna.

http://rapidshare.com/files/349251944/untitled.flac.html
Go to Top of Page

Zmirc
Starting Member

10 Posts

Posted - 2010/02/12 :  13:25:24  Show Profile Send Zmirc a Private Message  Reply
Hej,

jag tycker att din inspelning låter bra. Möjligtvis finns det lite rum för finjustering för att få ner den sista S-igheten på kören, men detta kan också vara pressningen eller inspelning som spökar, svårt att veta. Om du med missljud i kören menar ett ställe där ljudet faller bort lite (som om alla i kören andades samtidigt) så vet jag inte vad det är men jag tycker inte att det lät som felspårning.

Om du kan, skaffa en testskiva som till exempel HiFi News som svalander säljer. Där kan du testa hur din spelare spårar och också finjustera anti-skating med mera. Jag har själv använt den skivan och fått till inställningarna för pickupen bättre än med bara protractor.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000