HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nackdelar med rörförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/02/04 :  17:25:36  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Jag tänkte köpa en rörförstärkare lite senare i år och funderar på om det finns några nackdelar med den typen av förstärkare. Man hör alltid att de har ett så fint ljud. Men mer då? En grej jag har fått för mig är att det tar låååång tid innan en rörförstärkare har värmt upp och låter bra. Är det så? Eller är det bara att slå på förstärkaren och så låter det kalasbra direkt? Och behöver man byta rör i parti och minut eller hur länge håller de normalt?

Ledsen om jag låter som en nybörjare men man måste ju starta någonstans!

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2010/02/04 :  17:35:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns ju olika men de flesta är bara att slå på och lyssna men sen blir de lite bättre när allt är uppvärmt till den temperatur som de skall hålla. Inget dramatiskt. Byta rör behöver man men knappast oftare än vart/vartannat år.
Däremot behöver man välja högtalare med hög känslighet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/02/04 :  18:05:49  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Moderna rörförstärkare spelar både bas och diskant, dom är inte trötta eller odynamiska och rören räcker länge. 5000 timmar menar många rörtillverkare att deras rör presterar på topp. Om du spelar 3 timmar om dagen, alla dagar i veckan, året runt, så byter du då rör efter 4.5 år.

En rörförstärkare börjar låta bra 15 minuter efter du slagit på den och den låter toppen efter 30 minuter.

Besök en hifi affär nära dig och börja lyssna lite på vad du gillar för rörförstärkare. 300B, EL34, EL84, KT88 osv har alla lite olika karaktär.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/04 :  18:43:06  Show Profile Send Mschill a Private Message
En sak jag undrar om ang "tempraturen" på rör, som Akkelis skrev - bra efter 15 min bäst efter 30 min. Vad är det i rören som inte blir varmt på typ 20 sek eller 2 min för den delen. Dom är ju bara glorifierade glödlampor

Jag har aldrig ägt en rörstärkare så jag undrar....

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/04 :  18:49:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tycker nog rörförstärkare låter bra ganska så omedelbart.

Nackdelar är ju annars värmen, tyngden - de innehåller ju faktiskt ett extra gäng transformatorer, viss mekanisk känslighet (tappa ett rör i golvet eller bordet, är det dött) och storleken. De tar ofta större plats än motsvarande kiselmaskiner.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/02/04 :  19:08:16  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har nyligen tagit steget till rörförstärkare, och som tidigare sagts, så kan det ta upp till ca 30 minuter innan det presterar optimalt. Hade tidigare Klass-A transistorbaserat, och även det tog 15 till 30 minuter innan det vat 100%-igt.
Det enda jag ångrar med rörförstärkeri, är att jag inte tagit steget tidigare.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2010/02/04 :  19:10:54  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Rörförstärkare strular mer än transistorförstärkare enligt min erfarenhet. Köp en svenskkonstruerad rörförstärkare så finns service nära till hands. Audion, Edison...

Snoogens
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/02/04 :  21:52:10  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Köper du en rörförstärkare av en svensk handlare så finns det service att få, oavsett ursprung. Det är distributörens ansvar att stå för garantier och service. Det spelar då ingen roll om förstärkaren är Svensk, Kinesisk, Amerikansk, Japansk, Slovakisk, eller kommer från annat land.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/02/04 :  22:18:20  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Jag tycker många rörförstärkare låter kanon men jag vet inte om jag skulle kunna leva med rörslutsteg. Nackdelen är väl det man läser om i många trådar som denna; http://forums.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?aamps&1265164913. I detta hänseende har VTL´s Series II steg med auto bias, fault sensing en stor fördel. Även BAT är väl mer användarvänliga än exempelvis ARC.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2010/02/04 :  22:26:23  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Distributören måste ibland skicka förstärkare halvvägs runt jorden. Det kostar och tar tid. Jag har varit med om, och hört talas om alldeles för många tråkiga historier tyvärr.

Köp svenskt om du vill vara helt trygg.

Snoogens
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/05 :  08:25:37  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
En helt ny rörförstärkare kan ta en tid innan den låter bra. Vet att när jag fick min Tuba så lät den inte alls som prototypen jag hade haft hemma. Men efter ett antal timmars inspelning så lät den lika dynamsikt som den jag hade haft hemma. Samma stora skillnad har jag inte hört på en transistor dito.
Sen är det ju enkelt att felsöka själv om den tystnar. Har ett rör gått så är det ett enkelt byte.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/02/05 :  09:31:47  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Ja, 15-30 minuter kan man väl vänta iofs. Man får sätta på förstärkaren och sen gå och laga mat eller nåt under tiden den värmer upp! Att köpa lokalt är ju alltid att föredra. Problemet är att jag egentligen redan har sett ut mitt offer. Jag har den matchande CD-spelaren redan och gillar den skarpt! De ser bättre ut i verkligheten om någon undrar...


Edited by - Jerry Garcia on 2010/02/05 09:32:53
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2010/02/05 :  10:25:05  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
quote:
Har ett rör gått så är det ett enkelt byte.


Så är det inte alltid. Ett strulande rör kan dra med sig andra komponenter. Ett rör kan behöva matchas mycket noggrant med andra rör. Bias måste ställas (om inte auto). Faller det nya röret inom biasområdet? Etc etc.

Tillgång till lokal service av mycket kunnig person, helst konstrukör rekommenderas av mig.

Hesselvall håller på att ta fram en ny Edison 60. Varför inte vänta och lyssna på den. =)

Snoogens
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/02/05 :  10:45:48  Show Profile Send Sundström a Private Message
När jag slår på min rörförstärkare väntar jag 30 sekunder sen slår jag på cd-spelaren. Jag har läst att rören åldras fortare av att stå på tomgång (avlagringar...). Rätta mej om jag har fel.

Det låter bra direkt, märker inga stora ljudskillnader under uppvärmningen i mitt dåliga rum.

Edit: bytte "har hört" till "har läst" så ingen ska missuppfatta.

Edited by - Sundström on 2010/02/05 14:10:32
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/02/05 :  14:01:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
Rör krånglar? Tycker de flesta här har problem med transistorstärkare...en Quad II kan du köra hur länge som helst...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/02/05 :  17:32:54  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag är helt övertygad om att de butiker som säljer HiFi i allmänhet, och rör i synnerhet, sköter servicen på att oklanderligt sätt.
Visst händer det att prylar måste skickas, och om det är till Stockholm, Frankfurt eller New York är ingen större skillnad, med dagens kommunikationer, ett par dagar kanske.
Dessutom så är det min erfarenhet att, är man kund i en seriös butik så brukar man få låna något så man inte blir "ljudlös".
Välrenomerade företag är måna om sitt varumärke, det kostar stora summor att etablera ett varumärke idag.
Har man gråimporterat så är det ju en annan story, man det utgår jag från ingår i kalkylen när man gör det.
Dessutom så är det ju lite så, att man får vad man betalar för.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2010/02/05 17:33:58
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2010/02/05 :  17:43:04  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Det är inte riktigt min erfarenhet och min erfarenhet av många andras erfarenheter =). Men men. Rör låter bra. Lycka till! =)

Snoogens
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/02/05 :  18:03:33  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det jag säger är inga gissningar, utan bygger på mina egna och vänners erfarenheter.
Exempel 1: CD-spelare med trasig laser lämnas in, får låna kvalificerad CD-spelare från beg hyllan. blir uppringd efter 3-4 veckor, beskedet är att den går inte att fixa, får en ny till kostnad 0:-.
Exempel 2: CD-Spelare av amerikanskt märke (tidig version), köpt beg. har sitt ursprung i annat land i Europa. Den lämnas in i Butik i Göteborg och skickas till USA. Går ej att fixa, blir erbjuden ny spelare av senaste version för en bråkdel av nypris.
Två exempel på butiker med en servicenivå som heterduga, Båda i Göteborgsområdet.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2010/02/05 22:50:10
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/02/05 :  18:12:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Rörisar är dyra tunga lämnar ofta lite effekt drar mycket ström klarar inte att dra felkonstruerade högtalare.

Rörisar är lyssningsvänliga lätta att reparera (om man har shema och att det är en vettig konstruktion och inte moddad) Dessutom är det mer soul att ha en rörapparat appelerar mer till hobbyn. Sedan är det någon form av magi som sker i vacumet som inte transistorpryttlar har ljudmässigt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/02/05 :  18:54:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Den sista rörförstärkaren försvann här ifrån runt 1970. Jag bytte till en Dynaco Stereo 120 som brann säkert tre gånger för mig så den åkte ut. Sedan hade jag ett kraftigt Sony slutsteg och därefter ett H-K Citation 16. I mitten av 70-talet kom mina nuvarande slutsteg in. Dom har fungerat perfekt trots att det där sitter trissor. Slutsteget är bryggat och blir väldigt varmt och utan fläktar. För någon vecka sedan kunde jag inte slå på det vilket var lite pinsamt eftersom Batman var på besök hos mig. Hur det nu var så fick jag igång det så att han kunde lyssna. Det visade sig att nätreläet som är stålkapslat hade lyckats oxidera. Men nu är det fixat så jag hoppas kunna köra åtminstone 30år och om det nu inte kommer något helt revolutionerande som låter mycket bättre.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/05 :  19:17:11  Show Profile Send Mschill a Private Message
Hade en Pathos Logos som har rör OCH trissor hemma på prov. Har en Sony TA-F770ES int förstärkare från 92 som jag tänkte byta ut. Men icke den fick stanna. Pathos Logos tillförde inget som jag inte redan hade eller sonyn var bättre på. Det förvånade mig lite med tanke på Sony förstärkarens ålder. Den går som en klocka och har aldrig strulat på 18år.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2637 Posts

Posted - 2010/02/05 :  19:39:24  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

En stor negativ sak med rörsteg är att det är lätt och modda å ändå få skiten att fungera.

Jag har haft en å annan rörhäck på bänken som nån bara skulle..



Det finns bra och dåliga steg i både rör och grus lägren.


Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/05 :  19:49:51  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Jag har blivit sugen på rör efter min korta tid här på forumet. Men i och med den här tråden så vete fasiken. Har aldrig haft något problem överhuvudtaget med grus sedan mitt första köp av Ferguson 2X20 W i slutet av sextiotalet.
Men vi får väl se. Fullregisterhögtalare med hög känslighet och rör ...

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/02/08 :  19:25:04  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Ja, jag börjar också bli lite osäker, Rolf-san! Verkar kräva en hel del underhåll och dessutom låter det livsfarligt att rören går sönder och det börjar ryka ur förstärkaren, jag har ingen lust att bränna ner hela huset... Även om förstärkaren ovan har auto bias vilket tydligen ska minska risken för sådant.

Förstärkaren är dessutom bara på 10 Watt. Förstärkaren i mitt stora system är på 100 Watt. Frågan är om 10 Watt räcker för att ge ett skönt ljud... Nej, jag vågar nog inte köpa den ändå. Om jag köper en rörförstärkare någon gång så gör jag nog det hos min lokala hifi-affär så att jag kan provlyssna och få smidig service.

Hur jag ska lösa det här med brandrisken får jag lura vidare på...

Edited by - Jerry Garcia on 2010/02/08 19:28:00
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/02/08 :  21:24:32  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag har nog berättat åtskilliga gånger om mina erfarenheter, men gör det gärna i denna tråd också:
Jag har mycket goda erfarenheter av Audion.
Har sedan 2000 haft ett par single ended monoblock på c:a 30 watt.
Numera driver de ett par Magneplanar MG1.6.

Dessa stärkare har jag inte haft några problem med, vare sej beträffande driftsäkerhet eller förmåga att driva högtalare.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/02/08 21:41:43
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/09 :  09:48:17  Show Profile Send Io a Private Message
Jag har aldrig haft problem med rörförstärkare annat än att småsignalsrör tagit slut i försteget, sedan 1987. Har däremot varit med om transistorslutsteg som brunnit åtminstone två gånger.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000