HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nackdelar med rörförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/09 :  10:23:13  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
10 watt räcker långt om högtalarna är någorlunda känsliga. Min gamla Dynaco är bara på 17,5 watt och det går spela högt med dom få watten.

//Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/09 :  10:32:34  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Att det alltid ska vara så mycket fokus på Watt.
När man sitter och slölyssnar lite så kanske man matar ut 1/100-dels watt eller 1W eller nåt sånt. Givetvis beroende på framförallt högtalarnas känslighet men även på vad definierar slölyssna som.

Sen måste man typ 10-dubbla effekten för att uppleva en fördubblad ljudnivå. Så har man 10 rörwatt så behövs det en rätt saftig förstärkare för att den i verkligheten ska uppfattas som så särdeles mycket kraftigare.

En anledning till att ha hög effekt är att även om man normalt mesar på med en watt är att dynamiken kräver mer. När jag lyssnar på relativt hög medelvolym producerad av en watt, så finns det ju transienter som behöver betydligt högre tillgänglig nivå från förstärkaren för att inte dista och/eller komprimera ljudet.
Och här har rörhäckarna en fördel, med sitt mjuka övertonsmönster bestående av i huvudsak jämna övertoner tål dessa att överstyra lite utan att distorsionen blir allt för jobbig. Vid samma överstyring på en transistorburk så kräks man helt enkelt.

M-M som aldrig ägt en rörhäck ...

Edited by - Mickel-mackel on 2010/02/09 10:36:40
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/18 :  11:54:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Oj vad tråden dog hårt efter mitt inlägg ... Så definitivt var det väl ändå inte ?

Nåja, nu har jag litet att tillföra om watt och transistorklippning.

Provkör en T-amp-klon just nu, med Tripath's TA2024 chip. Det ger väl ca 6W eller nåt sånt mot mina 8 ohms högtalare.

Och helt klart distar det svårt och fult ibland. Med viss musik redan vid relativt låga nivåer. Så hur dynamiskt audiogrammet är spelar en oerhört stor roll.
Jag inser att jag kan använda denna lilla stärkare för att kontrollera hur mycket musiken har sönderkomprimerats av skivbolaget. Låter det bra är det dåligt (=för hårt komprimerat) låter det dåligt så är musikmaterialet bra .

Här inser jag tydligt sanningen i fördelar med en mjuk jämna övertoners dist jämfört med denna lilla elaka pryl.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/18 :  17:13:49  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
mjuka övertonsmönster bestående av i huvudsak jämna övertoner


Och grusförstärkare har då företrädesvis udda övertoner...
Skulle det vara den väsentliga skillnaden mellan lite för svaga förstärkare? Det vill säga, om jag drar till med mycket många watt på en transistorförstärkare, som i varje situation inte distar på grund av överstyrning, så har jag kommit förbi den nackdelen.
Om jag förstått rätt: Om förstärkarna inte överstyrs så är det ingen skillnad på grund av konstruktionstyp, men utsätter jag dem för överstyrning i kritiska situationer är rör att föredra?
Hoppas det kan liva upp tråden igen! Jag är idel öra. Mina lyssningserfarenheter från olika typer av förstärkare är inte speciellt omfattande.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/18 :  19:48:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nja, en trisseförstärkare har inte automatiskt udda övertoner i sitt distorsionsspektrum, lika lite som en rörförstärkare automatiskt har jämna övertoner. Det hela beror snarare på om det är push-pull eller single end. I P-P släcks andratonen ut så att tredjetonen blir jämförelsevis högre i proportion till andratonen. I single end är andratonen kvar helt och totala distorsionen är ofta betydligt högre i SE.

Hur låter disten då? Min erfarenhet är att andraton låter snällt och är knappt hörbart även om den förekommer i ganska stora mängder. Så länge musiken är gles och okomplicerad i alla fall. Men spela väldigt komplex musik som kräver upplösning och separation så blir det snart kaos på grund av att totala disten nästan alltid är högre. Tredjeton låter brutalare, naknare och "smäller på" mer.

En del lyssnare föredrar tredjeton men oavsett det så är låga distorsionssiffror generellt bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/02/18 19:49:49
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/18 :  20:58:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Mycket intressant Bernt!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000