HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 min dac 1 hdr är här!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/06/02 :  00:15:56  Show Profile Send bmxx a Private Message
då har den kommit, och den funkar, skönt att slippa oroa sig för alla eventuella olyckor och fel.

har inte kunnat koppla in den i mitt eget system ännu men jag tog med
den till hifi & hemmbio här i luleå.
vi körde med bel canto cd 2 som transport och någon av deras dualmono stärkare som var inkopplade till ett par elac, tror att det var fs137 jet.
blev grymmt impad av detaljrikedom och placering. upplevde diskant och mellanregister som extremt tydliga utan att vara hårt och vasst (och detta även om burkarna inte var riktigt inspelade ännu), men det saknades kanske lite i botten.

sedan så lät hornta på forumet mig komma och koppla in dacen i hans integrerade macintosh, signalen gick vidare till ett par sf cremona auditor i smakfull lönn (vackert). horntas macbook fick agera transport.
vi började med någon rockig låt som jag inte kommer ihåg namnet på, efter lite drygt halva låten så kommer det ett break där publiken jublar och aplåderar, då klickar det, har aldrig hört sådan upplösning tidigare.
lyssnade vidare på ett gäng låtar och för att göra historien lite kortare så har jag nu bestämt mej för att börja spara till ett par cremonor.

svårt att veta vad som gör vad i ett system som man är ovan vid men detaljerna lär ju finnas i dacen. ska bli riktigt spännande att testa den hemma.
det blir om ca två veckor, kan återkomma med lite mera ingående lyssningsintryk då.

tack hornta för lyssningen, det var mycket trevligt om än en aning stressigt
å har du vägarna förbi åre så står dörren öppen.





Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/06/27 :  18:21:17  Show Profile Send bmxx a Private Message
jaha, då var man hemma igen efter fem veckors semester.

började med att testa stellon lite, lyssnade i ca 45 min både på gamla, välnötta låtar och på helt nya okända.
jag blev alldeles förvånad över hur bra det lät, började fundera på om dac 1:an var ett onödigt köp och om den skulle kunna höja upplevelsen så mycket i förhållande till dom
extra slantarna som den kostar.

skulle ju inte behöva fundera så länge och dac 1:an var ikopplad på nolltid.

första intrycket var att benchmarken lät väldigt tunnt i mellanregistret, blev enormt besviken och kännde hur ångesten kom krypande..
så började jag sakta höja volymen, då kommer rösterna fram, helt makalöst, det var som om sångarna tog ett steg fram i rummet och alla detaljer är helt separerade från allt annat ljud.
allt blev bättre, 3d, tight, detalj.

och film med dtsljud blev en helt otrolig upplevelse, det riktigt knäckte i pang, pang och bom, bom scenerna

dac 1:an har betydligt lägre gain än stellon, och då blir min tes på den här thrillern att bastopparna som vi har i rummet inte sänks i takt med resten av frekvenserna när jag
sänker volymen. ärsch, vad vet jag. såhär är det iaf, man får vrida mer på förstärkarens volymratt med dac 1:an och då låter det h******s mycket bättre.. nöjd


Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/06/27 :  18:49:02  Show Profile Send B-200 a Private Message
skulle gärna vilja se en helhetsbild på systemet med det skulle vara kul. Annars låter det mycket intressant vad ligger en sådan på ?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2009/06/27 :  20:09:33  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message
quote:
började fundera på om dac 1:an var ett onödigt köp



Klart den inte var.



Lounge.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/06/27 :  23:59:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag ägde DAC1 ett tag. Min åsikt är att någonstans i kedjan så måste man tillföra värme i ljudet. Lustigt?
Man ska väl inte behöva tillföra värme någonstans?
Egentligen inte, men kopplar man in apparater och högtalare som anses neutrala, så låter det i mina öron inte äkta utan ungefär som ett blixtbelyst foto, skarpt och tydligt, men inte som det ser ut i verkligheten.
DAC1 tillförde ingen värme utan presenterade allt som ett blixtbelyst foto, alla detaljer fanns med, skarpskurna.
Helt okej och egentligen jättebra, värmen får man tillföra någonannanstans. Jag anser att det inte är i källan värmen skall tillföras, utan i förstärkaren eller högtalaren.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/06/30 :  13:53:27  Show Profile Send bmxx a Private Message
quote:
skulle gärna vilja se en helhetsbild på systemet med det skulle vara kul. Annars låter det mycket intressant vad ligger en sådan på ?


har försökt lägga upp bilder men det har inte gått så bra.

systemet består för närvarande av marantz dv6001 som cdtransport - dac 1 - linn analog interconnect - naim nait 5i - xindac fs1 - rega r5 burkar. och en macbook pro samt den gammla rega planar2:an som huvudsakliga ljudkällor.

dac1:an kostade 1830 dollares på harris audiosystems i miami.


quote:
Jag ägde DAC1 ett tag. Min åsikt är att någonstans i kedjan så måste man tillföra värme i ljudet


hm, tror att mitt ljudideal är ganska analytiskt och avskalat. tror inte på att det ska låta naturligt.. det ska låta bättre

planen är ett par nuforce block som faktiskt är på väg och sedan ett par sonus faber cremona auditor. cremonorna får runda av lite i slutet av kedjan, vet inte om det räcker men man kanske får testa lite kablar också. vill ju ändå inte att det ska bli vasst och obehagligt.


Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/02/14 :  23:53:14  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Hur gick det? Är du nöjd med Benchmark Hdr?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2010/02/16 :  00:19:37  Show Profile Send bmxx a Private Message
Absolut, trots att TV'n stör fjärrsignalen (lite då och då), vilket medför att volymen höjs alternativt sänks helt utan förvarning så är jag nöjd..
..men det är ju ganska enkelt fixat med en antistatborste framför ir-mottagaren

Det har dessutom blivit några fler uppgraderingar..
kedjan ser nu mer ut så här: Marantz, digitalbox eller Macbook pro till dac1'an, vidare till ett par Nuforce ref9'or, och sedan till ett par Cremona Auditor.

Det känns lite som att jag har hittat hem. Vet inte riktigt vad man kan skriva utan att det ska låta som skryt eller planlöst skvättandes med hififloskler, tänkte bespara er det för den här gången.
Men detta till trots så har jag börjat fundera på vad som skulle hända om man bytte högtalarkablar till något lite mer detaljrikt och tight. Förslag någon?

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/02/16 :  08:53:19  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Men låter den som vanliga Dac1an? Eller är den vidareutvecklad? Jag vet att den har analoga ingångar, fjärr osv.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2010/02/18 :  11:32:02  Show Profile Send bmxx a Private Message
Vad jag vet så har dom bytt volympot, sedan så har jag bara hört andra snacka om att det ska vara skillnader på ljudet.

Har inte lyssnat på någon annan benchmark dac än min egen.
Utbudet här i åre är ganska stort men tyvär inte på hifi:-)

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000