HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad är det här? Polära resistorer?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/04 :  11:10:58  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Jag kollade på ett schema på Andrea Ciuffolis hemsida
http://www.audiodesignguide.com/my/el34_pse/el34pse2.html
och såg att han tvinnar och vänder två identiska parallella resistorer. Varför?

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/02/04 :  11:58:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det enda jag kan tänka mig är att i metallfilm är filmen ritsad,etsad (äldre) eller laserskuren (nyare) i en spiralform
Om man vänder två i motfas skulle ströinduktansen kanske kunna sänkas ?
Bara en gissning.
Någon som har något bättre förslag

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/02/04 :  12:18:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det här är väl förklaringen.

"A valid alternative to very expensive Caddock is to use a parallel of two normal 1% metallic oside resistor with inverted phase to compensate some of their inductance."

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/04 :  12:25:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, jag är skeptisk.

Om man vänder ett motstånd, ändras induktansen? Nej.
Då kan det knappast gå att ändra genom att vända en av två parallellkopplade motstånd? Eller?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/04 :  13:24:53  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Jag läste också det där med induktansen men fick det inte att gå ihop. Induktansen minskar väl på grund av tvinningen, men inte för att motstånden vänds?

Jag tror ändå konstruktören har tänkt det som Pix säger.

Edited by - Downil on 2010/02/04 13:26:40
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/02/04 :  13:25:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har sett det också och min tanke är hur vet man att det blir på rätt håll med spiralen? Lite hokus-pokus är det är man så rädd för induktans så finns det induktansfria.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2010/02/04 13:26:01
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/04 :  13:31:45  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
quote:
A valid alternative to very expensive Caddock is to use a parallel of two normal 1% metallic oside resistor with inverted phase to compensate some of their inductance.

Använder han ordet phase lite konstigt här eller? Menar han helt enkelt typ reversed eller opposite direction to each other?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/02/04 :  13:32:40  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Mycket skall man se.... förstärkarens frekvensgång faller som en sten...över 1,5dB fall vid 20kHz!!!
Och han oroar sig för ströinduktans???? Ett par metallfilmsmotstånd skulle inte ens påverka vid 200kHz!! och inte heller vid 2MHz !
Håller med Bernt... skeptisk.

Med så dyra komponenter borde han kunnat bygga en rejält mycket bättre föstärkare!
Vad tror ReVintage?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/04 :  14:11:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Varför frekvensfallet? Dåliga trafar??

Jag tror detta överdådiga kryddande med massa motstånd i serie och parallell skapar mer problem än det löser.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/04 :  15:10:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nja, förstärkaren har ingen global återkoppling. Är det så dåligt egentigen?

Jag kan tänka mig att det bygget låter ganska bra ändå.

Edit: Tänkte lite på LennArts 211-bygge, frekvensgången blev så här den gången med två olika utgångstrafar:

Liknande frekvensfall. (Från http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40580&whichpage=16 )

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/02/04 15:19:59
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/04 :  16:23:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Sicket b-s ang. motstånden. Han tror nog på jultomten också.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/02/04 :  16:29:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/02/04 :  17:03:41  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Jag undrar om det hela inte beror på att han missförstått en "riktig" teknik?
När det gäller högfrekventa kretsar så händer det att man parallellkopplar motstånd för att få ned ströinduktansen och behålla "symmetri". Två identiska parallellkopplade spolar har ju som bekant bara halva induktansen (precis som med motstånd) och jobbar man med höga frekvenser (hundratals MHz och uppåt) så spelar det roll. Så därför kan det ibland vara bra att ex. använda två parallella 100 ohms motstånd istället för ett 50 ohms om man vill terminera en "coplanar" (vad det nu är på svenska) ledning, ett motstånd till vardera jordplan. Jag har använt denna teknik för en del passiva kretsar som fungerar upp till ca 10 GHz.

Fast detta är ju bara vettig om man redan använder alla "normala" åtgärder, dvs. använder små ytmonterade motstånd etc; att göra det med hålmonterade komponenter (där en stor del av induktansen kommer från benen) är inte lönt.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/02/04 :  21:17:58  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Precis.. han har ganska långa ledningar till motstånden vilket ger över 10ggr mer induktans än motståndet i sig.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/02/05 :  07:33:07  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag funderade på om han kanske gör det av en "omvänd"-anledning - för att minska känsligheten för instrålad HF?
Fast har svårt att se nyttan av en extra "spole" i luften + alla kablar/ledningar/komponentben är bra antenner!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/02/05 :  13:57:35  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Fler komponenter med längre ben ger HÖGRE känslighet för HF.
Man kan inte "balansera bort" känslighet för störningar genom att parallellkoppla komponenter på det här sättet, det går inte att jämföra med att tvinna ledarna på en kabel.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/02/05 :  14:05:58  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag sa inte att jag håller med - bara att tankegången hos konstruktören kanske var sådan!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2010/02/05 :  18:02:33  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Han vill vara snäll mot fladdermössen

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000