HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 skrapig pot, går det att använda 5-56?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/01/31 :  16:43:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Hejsan, elektronik rengöringen var slut på classe, men jag har 5-56 hemma, går det att använda på en pot som har missljud för sig när man ändrar volym?

Motionera den går bara så bra, den går bara att styra via fjärren så jag behöver något att spruta i.

Så, 2-26 vill jag ha, men har 5-56, användbart på en pot?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/31 :  18:01:09  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Utan några belägg så skulle jag hellre använda WD-40.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2010/01/31 :  18:20:58  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Utan några belägg så skulle jag inte använda någon av de ovanstående utan köpa en bra kontaktspray på lämpligt elektronikföretag!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/01/31 :  18:30:50  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Håller med! Använd 2-26 eller någon annan som är för elektronik.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/01/31 :  18:32:48  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jo, tyvärr var elektronikrengöringen slut på clas i sjön. Finns det något annat ställe i stockholms c som har lämplig sprej?

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2010/01/31 :  18:39:15  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
sthlm? Då skulle jag åka till solna. Elfa..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/01/31 :  18:41:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
5-56 är rena skräpet till att rengöra potar med fungerar kort tid så du har skrapet kvar kan till os#180;ch med bli värre 5-56 är mer för att lösa upp rost i t.ex bultar som sitter fast. Jag håller med mace här, jag har god erfarenhet av WD 40 som jag föredrar framför elektronik rengöringen det verkar som om WD 40 konserverar ytan efter att den har löst upp oxider och skräp.

Lite att läsa http://www.wd40.com/ http://www.wd40.co.uk/ http://inventors.about.com/od/wstartinventions/a/WDFourty.htm http://www.wired.com/science/discoveries/magazine/17-05/st_whatsinside

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2010/01/31 :  20:28:56  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Att potten skrapar efter en tid när man har använt elektronik spej är att det saknas fett på glidbanan.
fettet finns för att ytan ej ska oxidera. det viktiga är att ha ett fett som inte blir hårt efter en tid.

saxat från nätet.
En normal "consumer"-pot håller typiskt för 10-20 tusen cykler. En long-life håller kanske för 1 miljon cykler, med vissa (militära krav) upp mot 2 miljoner cykler.

Sprayoljor innehåller t ex ofta silikon och silikon är en av de största fienderna till potentiometrar, relän och kontaktdon. Det är bl a därför du bara ser WD40 i en flygverkstad. Det kan räcka med lite, lite silkonolja (t ex någon sprayolja) på höljet för att du någon timme senare ska ha silkon på potentiometerbanorna. Så om du tänker smörja upp pottarna, se till att du använder riktiga grejor!

Edited by - viterbi on 2010/01/31 20:36:32
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/31 :  20:55:18  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
Det är bl a därför du bara ser WD40 i en flygverkstad.

Den luktar ju gott oxå

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/01/31 :  22:35:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ja självklart, silikon är en dödsynd, det vet jag om, men 5-56 är silikonfri dock. :)

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/01/31 :  22:37:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
så wd40 menar ni skulle vara bättre än 5-56 för det här ändamålet? Solna är för långt, hinner inte på lunch eller efter jobbet.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/01/31 :  23:23:31  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
isopropanol... köp K-sprit på biltema!!
Helt utmärkt att rengöra med.. till 1/10 del av priset

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2010/02/01 :  00:33:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
WD40 hittar du på vilken mack som helst.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/02/01 :  13:01:54  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Om man skall fortsätta med rekommendationer så är Würts Elektronikspray mycket bra!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/01 :  13:05:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag gick och handlade wd40 på classe.
Köpte allround list med. Nu ska jag få tyst på min hdbox/pvr och denon dvd 3800bdci, har köpt fläktfartsreducerare redan, nu blir det in med vibrationsdämpning, sen få potten i mitt ec försteg tyst. Sen, frid och fröjd.

PVRn är så flimsig att den kommer att få lite bitumen också. Denonen klarar sig nog utan.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/02 :  22:16:42  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
wd40 fungerade fint, svårt att få in i potten bara, fick stärkaren på högkant och ha wd40 i en sked, spreja hade slutat överallt. Men, jag var inte ens säker på att jag fick in något, vips så var skrapet borta. Fick lite på kretskortet med, luktade fint under ett par timmar. :)

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/04 :  00:25:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Åkte i lite mer wd40 ikväll och ett kilo bitumen ungefär, i försteget mitt, nu ringer det inte som en kyrkklocka längre. :)

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2010/02/04 :  00:33:49  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
ett kilo bitumen ungefär

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/04 :  10:54:54  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ja, nu vågar jag inte skriva vad jag tycker blev bättre, men jag tycker det blev bättre. Men, det var ju en timme eller så den var nere och man minns ju bara så bra, sen har jag ju gjort modden och förväntar mig att det ska låta bättre, och det gjorde det. Är det inte skönt när man har rätt?

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2010/02/04 :  16:07:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Så är det i diy:arens värld man fixar lite hela tiden så att det låter lite bättre ända tills det går åt he***te då backar man lite och där stannar man . Grattis till att det blev som du hade tänkt.

anders

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/06 :  11:52:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Sådär, då har humax hd pvr fått lite behandling den med. Bitumen så klart, men också en sänka farten på fläkten sladd från Kjelle, och lite allround list från elfa. Listen satte jag mellan fläkten och apparaten, samt fick in lite i hårdiskvaggan med. Så, nu är maskinen så tyst att jag inte är säker på om det är den eller elementen jag hör. Då räcker det för mig.

Edited by - Claes_Ireland on 2010/02/06 12:03:31
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000