HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Slutsteget krånglar, fast det var CD'n ändå...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/01 :  10:57:47  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Jag har ett problem med ett gammalt slutsteg, kanske med försteget också...

Jag har ju sålt min Luxman kombo och har nu kopplat upp de gamla Sanyo'na P55 och C55 i väntan på ny stärkare.

Försteget har funkat klockrent hela tiden sedan det införskaffades, slutsteget tappade ljudet i en kanal innan det blev varmt.
Nu är slutsteget rejält rengjort och det verkar funka perfekt, förutom när jag matar försteget med CD spelaren, då låter det överstyrt och distat.
Jag har provat med att byta kablar, har bytt ingångar och kopplat CD spelaren till Tuner, Tape 1 och Tape 2 men disten finns kvar.

När jag lyssnar på min Tuner eller kopplar TV:n till förstegt låter allt bra på samtliga ingångar så det gäller bara CD-signalen.

Någon här inne som kan komma på varför?
Kan felet ligga hos slutsteget eller kan det lika gärna vara försteget?
Fast problemet fanns ju inte när Sanyo C55 var kopplad med Luxman slutsteget.

Kan det vara så att utnivån från CD-spelaren är högre/starkare än från Tunern och TV:n?

CD-spelaren har ju ingen variabel utnivå så jag kan tyvärr inte kolla om det skulle funka att sänka nivån men jag har upptäckt att vissa CD skivor som har väldigt låg nivå på inspelningen låter (lite) mindre distat.

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2010/02/03 22:22:22

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/02 :  10:34:02  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Det är nog ganska säkert att det är cdspelarens nivå som ställer till det. Specen säger 2.0 volt ut men det kan vara mer, det är sällan mindre. En tuner ger kanske 0.4 volt. Så, överstyrning låter det som, av försteget alltså.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2010/02/02 10:34:53
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/02 :  14:30:46  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
OK, tack för svaret Cleas.

Men frågan är då varför Sanyo P55 slutsteget reagerar med dist när inte mitt Luxman slutsteg gjorde det, med samma försteg...
Nu har jag inga specar för Sanyo enheterna så det är inte så lätt att svara på kanske.

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/02 :  22:58:51  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
I morgon, om tid finnes, ska jag koppla in ett gammalt Musical Fidelity Pre Amp 3b och se om disten finns kvar även med detta försteg.
3b har ju 2 st par utgångar, ett par aktiva och ett par passiva.
Problemet är bara att volympoten är lite dålig och jag har lovat mig själv att byta den i snart 2 år nu...

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/03 :  10:23:29  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Nu har jag provat med musical Fidelity försteget och disten finns fortfarande kvar.
Och precis som tidigare är det bara med CD som det distar.

Minst dist blev det när jag körde MF försteget passivt.

Och bara för att utesluta CD-spelaren kopplade jag upp den mot min gamla Akai AA-1150 receiver som står i min pojks rum och där lät det rent och fint.

Vet någon här inne om det är lönt att försöka fixa slutsteget eller är det elektronikbingen hos renova som gäller?

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/03 :  22:29:47  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Jag var hos Akkelis Audio idag och fick låna hem en liten stärkare i väntan på att den jag beställt ska komma in.

Väl hemma lät CD'n underbart men efter ett par låtar kom disten tillbaka igen

När jag kopplade in CD'n i den gamle Akai receivern lät ju allting bra och jag lyssnade bara på drygt en halv låt och tyckte mig kunna utesluta den då, men ack så fel jag hade.

Kanske glapp i utgångarna på CD'n???

By the way, den lilla stärkaren jag fick låna hem är en liten Dared MP-5, en liten, liten hybridleksak på 15 watt som låter bra mycket bättre än vad man kan tro när man ser den
Tyvärr har den bara en ingång men det har jag löst med en RCA-switch som tyvärr degraderar ljudet jämfört med att byta kablar varje gång man ska byta lyssningskälla.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/04 :  10:53:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Tja, ska vi gissa på en kallödning? Spelaren blir varm och något ändras?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/02/04 :  14:40:02  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Kolla om det kan vara DC på utgången på cd-spelaren som skapar disten.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/05 :  12:25:49  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
quote:
Kolla om det kan vara DC på utgången på cd-spelaren som skapar disten.

Lovan, precis så sa Lasse på Akkelis också, ska kolla detta snarast.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000