HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Olivers jänkestereo! JBL och H/K, Just nu: L212!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/07 :  12:37:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, men ifall det finns drivrutiner som bypassar windows så funkar det bättre. De rutinerna är inbyggda i Lynx mixerprogramvara.
Jag kör för övrigt Lynx Two som försteg men det finns ett uns till att hämta om man kör separat volymkontroll. Det gäller att
det försteget är riktigt tyst också i så fall för de här korten har brusgolv på -130dB vilket är fantastiskt med tanke på att
det är monterat i en dator som "alla vet" är en otroligt dålig störmiljö. Vilken kortplats de sitter i har betydelse också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/09 :  11:27:02  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Japp, det är viktigt. Kortet måste ex v stödja ASIO drivrutiner. Windows ljudhantering skall man undvika. När det gäller brusgolv, tror jag, utan att ha giltiga data att stötta mig på, att ett ljudkort mycket väl kan motsvara 130 dB, men jag vill nog påstå utan att ljuga för mycket att några 130 dB som störavstånd i datorn är jag mycket skeptisk till. Finns nog alldeles för många variabler utanför kortet för att en tillverkare skulle borga för den siffran monterad i datorn. Har iofs inte mätt, utan skjuter från höften i en empirisk rimlighetskalkyl.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/02/09 :  12:39:16  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Datorer verkar ge ifrån sig enormt mycket oljud :) hehe

Vad tror ni om en Music streamer från www.musicstreamer.se? den säljs till mässpris i helgen på High End mässan i Stockholm!

Antingen den eller Musical Fidelitys V-Dac är jag sugen på.
Från dator med USB till Dacen och sen finfin RCA till försteget..

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/09 :  15:35:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
När det gäller brusgolv, tror jag, utan att ha giltiga data att stötta mig på, att ett ljudkort mycket väl kan motsvara 130 dB, men jag vill nog påstå utan att ljuga för mycket att några 130 dB som störavstånd i datorn är jag mycket skeptisk till. Finns nog alldeles för många variabler utanför kortet för att en tillverkare skulle borga för den siffran monterad i datorn. Har iofs inte mätt, utan skjuter från höften i en empirisk rimlighetskalkyl.
Det är inte spec från tillverkaren, det är vad jag själv mätt upp. Lynx specar kortet 117dB.

Så här ser THD-mätningen på Lynx Two ut i min dator:
http://i309.photobucket.com/albums/kk387/otlguru/LynxTHD.jpg
brusgolvet ligger visst lite högre än jag mindes, ca 125.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/09 :  15:58:19  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply

Åh fasen... imponerande! Går den på batteridrift eller är det en konventionell switchad nätdel?

Några andra moddningar eller tweaks? Detta har jag aldrig lyckats uppnå med mina HTPC, där jag faktiskt haft
hörbara brus när jag kopplat om mellan annan signalkälla till datorn.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/09 :  16:24:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nej, nätdelen en vanlig fast fläktlös Zalman. Inga moddningar. Ska säga också att kortet är balanserat.
I 24/96 och 24/192 går det att få lägre brus ändå men det finns inte så mycket sånt källmaterial.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/02/09 :  17:23:10  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Sedan har vi lite brumgubbar -110dB. Ja skojar bara lite. Det finns i alla fall inget inspelat levande material med den stora dynamiken.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/09 :  17:51:35  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
OK... tackar Ingvar för kunskapsfördjupningen. Det händer grejor på fronten, ser man. Du måste bara ge en liten dos till... Släpper Dig inte ur greppet nu när man får riktiga data istället för fabrikationer.

Vet Du hur volymen är uppbyggd?

Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/02/13 :  10:13:45  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Idag blir det High End mässan på Sheraton med farsan, en tripp till Sontec och lämna ett "nytt" HK 24 steg på lagning och en sväng till Hifikitt för 4 lådor! har kommit över finfina element som nu ska bli ett projekt! mer info kommer :)

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/02/13 :  16:28:00  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Så 24:an och reserv21:an har kommit på plats nu.
Du får berätta vad det var för fel på vänsterkanalen när Sontec lagat det. Lite nyfiken är jag allt om hur det går för mitt gamla steg :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/02/13 :  18:37:00  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Tjena hej!

Nu har jag varit på Hifikitt och köpt 4st lådor till ett litet DIY projekt, ska ta reda på vad elementen hette! Digital Design tillverkade av Scanspeak tror jag? bilder kommer imorgon.

Mässan var rolig och intressant, många häftiga riggar! gillade KEF rummet och rummet med rörsteget för 845lax.. hehe

Ja det ska bli intressant att se vad Sontec kommer fram till, verkar bara vara någon värmekrets som spökar :)
Annars är de i kanonskick, kosmetiskt riktigt fina. 21an och 24an kommer spela JBL L100 hos pappa.
Jag kör vidare på denna setup! skulle vilja ha en 17 som försteg, men missade ett i veckan på blocket :(

Music Streamer vid löning också.

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/02/14 :  17:51:43  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Bygget idag då! Lådorna är valnötsfaner ifrån Hifikit, Element är Digital Design 6.5 och 1"!
Skulle vara kul att veta mer om dem? hittar detta på nätet:

Basen:
http://www.audio-control.se/art-1.asp?id=138&iPageID=13
Diskant:
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=948

Lådor på 20l ifrån Hifikit:

Diskant:

Bas:

Filter:

Invändigt:

Klara!

Dock pajade en terminal direkt... skräp! ska köpa en ny i veckan sen ska jag ta hem dem och lira lite :)

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/02/20 :  11:40:14  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Nu ligger smålådorna hemma igen, bytte terminal hos polarn.. har inte provat spela än dock :)
Men hos honom låter det riktigt trevligt!

Tror jag gjorde ett rätt nice klipp på blocket igår! ett Hypex DS 8.0 steg ( http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2454 )
I fungerande och bra skick 1000:-, kostar 6150 i butik! :):)
Nu är man bra sugen på en sub av något slag.. Som det varker så slutar mina JBLor låta under 50hz.

Måste även bygga en ny stereobänk, får inte plats med slutsteget förutom framför allt på golvet.

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/02/28 :  14:11:33  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Nu har äntligen skummet kommit på plats! :)
Har kommit fram till att jag ska bygga en JBL b460 kopia, behöver få tag i ett JBL 2245h element dock!
Passar in bra i systemet och ruskigt ball.

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/03/01 :  16:20:41  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Letar efter 2 st JBL 2245h basar! kanske har på spåret men får se :)
25mm MDF beställd från Beijer också, snart blir det bygga av.

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/03/02 :  18:49:51  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Hämtade just min Music Streamer 2, riktigt trevlig liten sak!
Ska avnjuta lite varma mackor "framför" musiken.. :)

En riktigt trevlig grej som jag märkte direkt är att mitt Fasfel nu är borta, TACK MUSIC STREAMER!
Återkommer efter mer lyssning :P

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/03/02 :  19:19:16  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Kul med en B460 klon, sett några till Salu ett par ggr i Danmark för inte så länge sen.

Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/03/03 :  18:58:29  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Jo jag har kikat lite, dock känns 15000:- utan steg ganska saftigt för en sub :)

Ska bygga 2st jbl b460! dock en till mig och en till polaren.
Imorgon borde "one inch MDF" komma till Beijer!

Någon som vet vart man kan få tag i Faner i valnöt? samt pris på detta?

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/03/14 :  17:59:46  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Hittat lite faner på nätet nu! ska bygga klart lådorna helt och sen beställa faner :)
Måste hitta element också... har PMat en som har 2st extra men han har ej svarat sen 2010 02 27! lite segt :O

Igår sågade jag och polarn nåra timmar.. smidigt med en duktig snickare och en finfint maskin!
Passforman är så när på 100%! lite småfix och lite spackel så blir dem grymma, i veckan köps en luftspikpicka och lösa terminalkontakter samt 4"rör på Hifikit.

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2010/03/14 :  19:37:15  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Här går det undan. Kul med sådana projekt.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/03/14 :  21:27:26  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Hehe jafan, ingen idee att slöa!

Kika dina PM mats :)

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/03/14 :  23:13:39  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det är kul att se det här och det ser ju jättefint ut tycker jag.
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/03/15 :  19:48:35  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Nu är båda lådorna halvfärdiga, limmade och spikade med spikpicka! satans smidigt.
Det som är kvar är, rören ska förlängas och monteras, bashål i baffeln ska fräsas sen sa baffel och tak+ett en balk monteras!

Bilder då ;)

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/03/17 :  20:20:22  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Mer gjort, ena lådan klar för grovslipning spackel osv :)

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2010/03/23 :  01:05:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply
Oj så trevligt

Jag har haft två sådana JBL-baslådor Lät mycket trevligt. Du kommer bli nöjd.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000