HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 TV-köp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/01/02 :  11:53:46  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Tycker min 32" TV börjar bli för liten. Funderar på en 40/42" (Nackdelar med större?)
Är ju en djungel av modeller/märken/priser.Hade väl tänkt mig i de lägre prislagren(upp till 10 men är inte hundra låst) Kör med "fria" kanalerna enbart och kommer nog att så förbli då det är måttligt TV-tittande.
Har en Sony idag som jag är ganska nöjd med.
Men vilken och var skall man köpa?
Vilka "finesser" skall man byr sig om eller inte?
Känns som SIBA är uteslutet då de endast lämnar 1 års garanti. Och verkar vara ganska oseriösa med prissättning

LIte tips är välkommet.

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/01/02 :  12:17:16  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Vi har en Samsung 40 med LED och tycker den är lagom med våra 3 meters avstånd
Om jag hade köpt idag skulle jag köpt antingen Samsung eller LG och med möljighet till trådlöst nätverk så man kan streama från datorn eller sina spelkonsoller

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/02 :  12:24:36  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Har föregående model, använder den på samma sätt som du ingen box bara vanliga kanalerna funkar utmärkt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412422


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/02 :  12:39:19  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
EAR-Vilken modell har du?
Morsan vill köpa ny tv och funderar på samsung led.
Nåt att tänka på?Hur är den på sämre material-ej hd?

Själv har jag en panasonic plasma 42" px80 som är kanonbra i mina ögon.
funkar jättebra på vanlig tv-har inte ens testat hd.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/01/02 :  12:47:38  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Vad menas med "möjlighet till" trådlöst nätverk.
USB räcker inte?


Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/01/02 :  12:53:05  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
EAR-Vilken modell har du? framförallt jämfört med min


Samsung. le40A796 som vi köpte för nästan ett år sedan.
Det jag saknar är just det trådlösa nätverket.
Är mycket nöjd med TV´n i övrigt.
Svärtan är otroligt bra för att vara LCD(kontrastförhållande 2000000:1)
Nyare modeller är ju mycket tunnare än de 85mm som vår är

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/01/02 :  13:16:49  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Vad menas med "möjlighet till" trådlöst nätverk.
USB räcker inte?




Du kan så klart koppla in en dator till den och köra filmer via den om du vill.Men det finns nyare modeller där man kan kör trådlöst hela vägen(nätverksstöd)Själv kör vi dator med HDMI till TV´n
Är lite inne på att köpa en Bluerayspelare med trådlöst nätverkstöd (typ LG390) och då kan man köra direkt från datorn via spelaren till TV eller till vilken annan trådlös enhet som helst i huset.
(Har redan en Gateway så det mesta är förberett)

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/01/02 :  13:33:45  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
OK
Säkert Windows-baserat och inte för MAC då?

Kan kanske bli en sådan:
http://www.dustinhome.se/pd_5010267437.aspx
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2010/01/02 :  13:45:05  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
Lägg till en slant och få LED bakgrundsbelysning. Jag har Samsungs 46 tummare med LED. Helt fantastisk bild. Svärta är mycket bättre än de vanliga LCD-tv apparaterna.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/02 :  13:47:12  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Tycker 50 tum är precis lagom även för relativt korta avstånd. Platt-tv har de sista generationerna tagit megakliv framåt. Kör själv budgetmodellen av LG plasma 50PQ1000 och blev slagen med häpnad då jag flera år jobbat med att sälja och varit van att de billiga inte kunnat leva upp ens till anständighets gränsen. En bra mottagare med skalning till 720p är dock ett måste, antingen den sitter inbyggd eller extern. Tror att de externa mottagarna är snäppet bättre än de inbyggda i billigare tv, medans plasmapanelerna är riktigt bra även på de billigare. Jag använder själv, utan att vara speciellt imponerad av dem som operatör då de frekvent ställt till en jävla massa kymmer för mig, Telia som digital-tv och den motorola-mottagare jag fick med i abonnemanget (HD klar och med skalning) imponerar på mig trots att det var en till skänks-mottagare. Skillnaden är sedan inte så stor till deras enklare full hd-modeller och då tar man ett rejält kliv till åt rätt håll. En bra full hd 50-tums plasma får man får ca 8.000:- (länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=497475). Den kostar inte så som de tidigare plasma heller att använda då de har intelligent sensor; en sensor som anpassar panelens ljusstyrka till omgivningsljuset; dagsljus mer tryck i ljuset, medans på kvällen drar den ner. Åk till en ÅF och be att få titta på 720 material via HDMI och be dom koppla bort butiksläget på bildinställninen (imponatorläget...) så du får se den "på rätt sätt". Sen finns ju Pioneer kvar hos vissa (våta drömmen) och Panasonic (Pioneer-teknik lite billigare) är ju toppklass.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/01/02 :  13:47:59  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
mabronJag hade gått upp någon tusing till och gått på en LED.Skillnaden är stooor

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/01/02 :  14:47:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jag hade gått upp någon tusing till och gått på en LED.Skillnaden är stooor

LED är endast LCDtv med lysdioder.De vanliga problemen hos LCD i jämförelse mot plasma kvarstår. Betraktningsvinkel, korrekta färger samt svärta är det jag talar om här. Faktum är att det enligt tidningen Hemmabio är förbjudet för handlare i England att kalla tv för LED pga dess missvisande beteckning.Men folk är olika så du kan säkert bli nöjd ändå.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/01/02 14:48:21
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/01/02 :  14:53:33  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Whiskyman du får nog förklara detta.
Menar du att det inte är någon skillnad?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/01/02 :  15:06:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jo det är skillnad mellan vanliga LCD och LED. LED som är det nyaste och det som säljarna försöker att sälja mest av har enligt både tidningen Hemmabio samt Ljud och Bild(Elektronikvärlden) sämre värden än vanlig LCD när det gäller de saker som jag tog upp. Men man får skilja på sakerna här också eftersom LED med localdimming dvs där dioderna sitter i segment kan ge klart bättre svärta och därmed kontrast än vanliga LCD. Problemet ligger mer i att de blir inte de jättetunna tv som t.ex Samsung tillverkar och att betraktningsvinkeln fortfarande inte är särskilt bra. Men om man har ett rum där man kan sitta rakt framifrån och folk inte hamnar en bit ute på kanten så är de ju helt okey.

När det gäller SIBa så är de också bundna till konsumentköpslagen som säger 2 års reklamationsrätt. mvhKristofer
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/01/02 :  15:17:28  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Det var just kontrasten jag tänkte på som vi har i vår Samsung
2000000:1 hittar du inte i en vanlig LCD.
Jag jämförde nogrannt innan vi köpte vår och som jag skrev är skillnaden stor.
Betraktningsvinkel har jag inte reflekterat på över överhuvudtaget då vi sitter relativt raktframifrån
För övrigt så har M3 som jag läst också gjort en hel del tester på olika LCD TV och där ligger Led i top

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/01/02 :  16:11:41  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jo men det testet som de gjort ger jag inte mycket för inte minst eftersom de ju är en datortidning och för datoranvändning så är LCD det klart bästa.

Men som jag också skrev så är folk olika och har olika smak och syn samt krav på svärta och riktig kontrast och inte något som tillverkaren själv uppgett, varierar ju givetvis då också.

Det är ju mer det att jag inte tycker att LCD är något jag skulle välja och att jag ser rätt så mycket film framför tv.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/01/02 16:13:07
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/01/02 :  17:51:07  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Whiskyman, du menar ungefär så här: plasma är minst lika bra eller bättre och billigare vad det gäller bildkvalité
Något förenklat naturligtvis
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/01/02 :  18:06:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja jag tycker att plasma är bättre men det gäller att du ser till vid vilka tillfällen den är bättre. För om du skall spela Xbox eller Playstation så är ju en LCD minst lika bra. Om du istället skall se på sportsändningar som skidor då är LCD:n bättre. Om du skall ha en tv som är mindre än 42 tum så vore också LCD valet.

Men skall du ha en tv som kan funka för filmerna Sagan om Ringen eller Gladiator som innehåller riktig svärta i scenerna, så blir valet åtminstone från min sida plasma.

Även om du vill ha en tv som kan tjänstgöra för andra storslagna filmer.Men det bästa vore om du har någon kompis som har någon av teknikerna så att du kan se dem i verkligheten och inte hos handlaren.mvhKristofer
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/01/02 :  18:44:35  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Du menar att en Plasma för 7-8 (och lite mindre)är lika bra bild på som på en LED för 12-14
Det jag tittar på är ju mest "vanliga" TV-program, en del DVD-filmer (ej action-typ)
Sport är det mest ishockey som drar, där kan det ju vara en vits med att se pucken
Inget spelande eller så förekommer.

Kanske lite klokare, i vilket fall tack för all input så långt
Får väl försöka spana hos både handlare och bekanta.


Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/01/03 :  14:27:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jo det är nog rätt.Kul att kunna hjälpa till. MvhKristofer
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/01/05 :  14:45:05  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Ännu en fråga HD-ready och Full-HD, vad innebär det i praktiken?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/05 :  14:58:02  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Full HD = 1920*1080
HD ready = 1366*768

Ju större TV desto större krav på att välja Full HD

EDIT: Har 47" LCD Philips endast HD-ready och det funkar ypperligt. Bilden från digitalboxen (ej HD) samt DVD är kanon.

När den byts ut mot 52" eller liknande blir det full HD. Annars kanske det blir pixligt. Bluray kör jag inte med.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/01/05 15:00:08
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/05 :  15:48:57  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Ju större TV desto större krav på att välja Full HD

I kombination med betraktningsavståndet då ...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/05 :  17:43:13  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Förvisso, men så stora vardagsrum har väl inte gemene man. Tänk projektor 100-150 tum och inte full HD...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:12:02  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
http://carltonbale.com/1080p-does-matter
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2010/01/07 :  10:46:08  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
24U: Vad är skillnaden mellan en Pioneer och LG som du nämner?
Köpte mig en Pioneer själv, visst jag är nöjd, men har ändå aldirg jämnfört mellan dom.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000