HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Skakade till i huset
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/06/15 :  23:42:23  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
För en dryg timme sen så skakade det till i huset rätt så ordentligt och gumman kom in till mig som satt på arbetsrumet och var lika förvånad. Antingen så var det jordbävning eller så var det bashornen som gjorde nått på egen hand, trodde hon. Jag har plockat lös ena bassteget så grejerna ligger inte helt i ordning och min slutsats var klockren, jaha nu är det nått skit med subbsteget i den andra kanalen


http://www.folkbladet.nu/?p=176221

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/06/16 :  07:17:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Epicentrum några mil utanför Skellefteå, låg och lyssnade på musik i sängen när det började skaka, REJÄLT! Väggarna rörde på sig rejält, kände hur det svajade i hela huset, inget som man förväxlar med basljud här

Skrämmande och häftigt på samma gång, 4.1 på Richter-skalan enligt något Amerikansk institut.

Var tvungen att kolla att inget flygplan kraschat i trädgården, man vill ju inte uppleva "Lost" live, eller om garaget hade kollapsat men icke

Undra hur mycket det krävs innan det blir strukturella förändringar p.g.a. skalv, tänkte en murad källare som skakar kanske tar skada i bruket av ett sådant skalv och kommer ut från ögonblicket sämre än före...

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/06/16 :  07:20:08  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Här har visst någon petat in lite detaljerad info om det hela:

http://umebloggen.se/umenytt/2010/06/16/umea-kraftig-jordbavning-chockar-boende-i-norra-skandinavien/

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/06/16 :  09:31:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite skoj när du överväger om det var jordbävning eller bashornen du hörde Dahlberg
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/06/16 :  09:41:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Myggen blev kanske rædda o førsvann nu ;-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/06/16 :  09:47:54  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Säger en del om vad jag har för erfarenheter av subbarna, ja

Det skakade nog upp ännu fler myggor ur vattenpölarna
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/06/16 :  10:48:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja vi i Skåne vet hur det är att drabbas av jordbävning, det känns jobbigt att inte veta .

EuphoniC@
Husen i Sverige är byggda för att klara upp till 7 på richterskalan vilket kan tyckas vara överdriver men man kan tryggt sova vidare.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/06/16 :  12:53:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Var i Californien i slutet av förra seklet, dvs 1998 och fick vara med om en jordbäving.Det är å andra sidan det enda som man kände efterskalv från, det kändes i marken i FishermansWarf. Märkte ju även av skalvet i Varberg några år tidigare. Men det skalvet som påverkade Skåne märktes även uppe i Kungsbacka.

Men inga efterskalv i Sverige vad jag har känt av.mvhKristofer
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/06/16 :  13:22:01  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Handlade en sallad på affären nu på lunchen och var tvungen att skratt högt när jag såg Expressens löpsedel.

Minnet är kort, men det var något i stil med "Skellefteå: Familjen flydde skalvet för sitt liv - Vi trodde att huset skulle rasa samman" komplett med bild på en familj.

Okej, nu skakade det i typ 5 sekunder, det finns inte en chans att de skulle ha hunnit någonstans annat än eventuellt i brallorna

Bubbel: Nej helt klart, men om en väg kan spricka, vilket det gjorde i går så kan fasader och stenbyggnader få motsvarande skador men kommer förstås inte att rasa ihop måste kika på vår fasad när jag kommer hem och se om det har blivit några (nya) sprickor.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2010/06/16 13:29:04
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/06/16 :  14:00:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:

Bubbel: Nej helt klart, men om en väg kan spricka


Sådant kallar vi för frostskador

Men det är helt klart att vi har en del område i Sverige som har varit inaktiva länge som kommer att göra väsen ifrån sig framöver. Undrar vilket område som är aktivast i Sverige ett jag kan tänka mig är höga kusten med det ständiga landhöjningen.

Det som var i Skåne är det en del som påstod att det var länge sedan det var någon sådan sist men 04-05 var det en jordbävning i sundet som kändes ända till Hässleholm som jag hörde då rutorna vibrerade lite snällt.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/06/16 :  18:20:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Sedan kan man kanske ifrågasätta säkerheten i huruvida det funnits en sådan spricka på vägen tidigare, eller inte. Själv går jag inte och noterar alla sprickor, för dem finns ju Ö V E R A L L T

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/06/17 :  00:18:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Nej helt klart, men om en väg kan spricka

Du har inte åkt E4:an mellan Sthlm och Uppsala va?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/06/17 :  07:37:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Inte på länge, men som Västerbottning så kan man inte påstå att det inte finns vägsprickor - hela vägnätet är en enda stor spricka, hårdare vintrar sliter på vägarna och vägarna här uppe prioriteras inte direkt - pengarna går väl till att reparera sprickorna mellan Sthlm > Uppsala

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000