HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Stepped attenuator calculator
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/12/24 :  21:24:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej
Håller på med en 12-stegat seriell volymkontroll med fasta motstånd, men alla "calculatorer" jag provat ger olika resistorvärden
Vilken calculator skall man lita på, och hur mycket dämpning bör man räkna på i ett linjesteg (rör) med ca 4 ggr förstärkning?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/12/24 21:26:20

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/12/25 :  11:45:56  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Funkar inte Svalanders? Och är inte 12 steg lite snålt? Å andra sidan har du kanske ytterligare en i signalkedjan?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/12/25 :  16:00:50  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej lars
Jag har några Elma 24 poliga liggandes ("Man tager det man haver". ) Men tyvärr har de har bara 12 fysiska steg (altså klick).

Har byggt med 12 poliga switchar tidigare för länge sedan, och tycker att det funkar ok, om man låter stegen vara grövre vid låga volymer. och tätare i det område man lyssnar (ca kl 12)
Dvs inte linjärt logaritmisk

Tyvärr är ju Svalanders enbart för 24P switchar.
Jag hittade denna som jag tänkte använda:
http://www.platenspeler.com/download/attenuator_publish.xls

Dämpningsstegen blir ca 8,7,6,6,5,5,4,4,3,3,2,0 dB dvs 53dB totalt
Jag "snor" altså ett läge genom att volymen i "0" dämpar -53dB. Antar att detta är knappt härbar volym iaf.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/12/25 :  22:07:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
tubecad.com har en prisvärd attenuator med tre 12-lägesswitchar - om du skulle kunna tänka dig att tänka om. http://glass-ware.stores.yahoo.net/netcjstat.html
Den i mitten är gemensam för båda kanalerna. Sen är det finjustering på den vänstra och högra, så man får balanskontroll också. Det blir fler än 24 steg på det sättet. Upplösning 2 eller 1 dB/steg beroende på hur man dimensionerar.

Att man får olika värden med olika attenuator-kalkylatorer har jag också märkt. Det finns ju flera olika sätt att göra det på, parallellkopplat, seriekopplat, parallell/seriekoppling och så vidare. Och många olika idéer på hur mycket dämpning det ska vara i dom olika stegen.
Satt med problematiken när jag skulle göra en hörlursförstärkare för längesen. Till sist gjorde jag en formel för dämpningen istället, det var en parallellkopplad variant så det var inte så svårt att komma på formeln, där är det ju bara ett motstånd som varieras. Kommer tyvärr bara ihåg att det var tiologaritmer inblandade.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2009/12/25 22:08:23
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/26 :  10:36:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag hade en 25 eller 26-stegs och började plocka på komponenter men tröttnade.
Förstod inte heller hur det var tänkte med nätets alla kalkylatorer.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/29 :  18:56:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
SKUMP eller vad det heter ....

fanns det någon bra kallekylator på nätet där man kunde gissa på några bra ingångsvärden på motstånden?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/12/30 :  09:12:53  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Pix,
Kollade in Svalanders som iaf teoretiskt är korrekt. Fungerar alldeles utmärkt til 12-läges. Sätt läge 12 och högre till 0db så är det bara att välja den stegdämpning du vill ha från 0-12.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/12/30 09:14:21
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2009/12/30 :  10:49:32  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Brukar inte en attenuator bara vara en resistorstege? Det var min gamla iaf?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/12/30 :  11:57:05  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Brukar inte en attenuator bara vara en resistorstege?

Jo, det är sådana vi diskuterar i den här tråden. De kallas som här seriella men shunt finns också.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/12/30 11:58:10
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/30 :  13:48:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Har en sådan här sak passar ju liksom för en shunt-pot.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/12/30 :  14:23:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Finina grejjer Magnus
Säkert 50 år på nacken och stoppar 50 år till
Jag har tidigare enbart byggt med seriellt, och enkelheten tilltalar mig.
/Pix

Edited by - pix on 2009/12/30 14:28:34
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/30 :  14:48:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kollade på volymkontrollen beskriven i nån serie häften med projekt från gamla tider med inbyggd loudness, men kanske skulle man titta på någon sådan där shunt-grej där Zin och Zut är konstant.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000