HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Guitar heroes, på riktigt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/09/28 :  14:12:14  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ok, så vad ska vi med dom här till?

Jo, läs här:

http://www.geocities.com/stompbox2001/ac128.htm

Vi skall snickra ihop kopior på Arbiter Fuzzface, fast med ett par praktiska förändringar som förbättrar användbarheten.

http://fuzzcentral.ssguitar.com/fuzzface.php

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/09/28 :  15:03:38  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Yea!

Signatur..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/28 :  15:17:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Germanium!!!!???? Det är väl en blomma????
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/09/28 :  15:24:35  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nej, det är samma sak som grön Kryptonit, fast från Tyskland.

Ingvar

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/09/28 :  20:39:47  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag kan ju inte lira guramen jag har lite gamla trissor..
AC 187/188
OC 201/202 Mullard
OC 46/47 troligen Mullard
TFK AC 122
AC 151
1st AC 128

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/28 :  20:43:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hur är det met tillgången på gamla GE-trissor? Gamla tekniksalar i våra skolor borde ha tonvis med sådana labbsatser.
Mitt ALLRA första elektronikbygge var just ett elektriskt musikinstrument med AC153 vill jag minnas.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/09/28 :  20:58:23  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Distpedal, skulle det inte gå att bygga om SRVs favorit Ibanez tubescreamer?

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/09/28 :  21:08:25  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Jag kan ju inte lira guramen jag har lite gamla trissor..

Det är kärnan i det hela, en fuzzface, korrekt använd, maskerar alla misstag.

Vi började här:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76304.

Där hade jag räknat fel, det finns ca 40par trissor tillgängliga, varav några är the real thing, dvs den alldra äldsta, vansinigt usla (bästa?)varianten, resterande är som på bilden ac128-1. Dessutom finns en bunt ac188.

En fuzzface behöver man eftersom den låter bättre än någon annan distbox, dels för Fendergitarristerna men kanske ännu mer för Gibson/humbucker lirarna så man kan få det absolut fetaste bluessoundet någonsin.

Vi skall sätta ihop den lite smartare än originalet, med bortkoppling av batteriet när man drar ut gitarrkabeln och en DPDT switch.
Då den här burken är så simpel så har alla komponenter påverkan på slutljudet, 5 motstånd och 3 kondensatorer. Använd inte metallfilmsmotstånd, kolmassa gäller, däremot gärna bra kondingar, testa er fram, allt gör skillnad.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/09/28 :  21:23:35  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Tubescreamern är en fantastisk pedal, åtminstone 808:an, men den är baserad på en JRC 4558 opamp. Den fantastiska tonen beror på dels rätt så lite lite överstyrning och en ganska markerad mellanregisterhöjning.

När vi kommer en bit på väg skall vi se hur vi kan göra i stort sett samma sak med vår fuzzface, fast med lite mer dist.

Ingvar

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/09/28 :  21:52:10  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
ja ha en sån skulle man ha till gibson eller till den som byggs jag får kolla vad ni gör lite närmare tror jag. så kör på

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/09/28 :  23:41:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Vi skall snickra ihop kopior på Arbiter Fuzzface, fast med ett par praktiska förändringar som förbättrar användbarheten.

Yes, är man så dålig som jag är behöver man all hjälp .

quote:
En fuzzface behöver man eftersom den låter bättre än någon annan distbox, dels för Fendergitarristerna men kanske ännu mer för Gibson/humbucker lirarna så man kan få det absolut fetaste bluessoundet någonsin.

Yes, jag har humbucker i mitt hembygge och jag gillar verkligen bluessoundet.

Jag såg att jag hade lite kolmotstånd liggandes hoppas bara att det är rätt värden.

Vilken gitarr jag har hör jag att man undrar framför skärmen jo en egen byggda Cigar Box Gitar på bilden är det min kamrat Peter som spelar med den på ett Bluesjam. Peter framförde Mercury blues.

Att jag inte spelar beror på att jag inte är bra nog .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2009/09/29 :  19:22:58  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Jag har några AC125 i hobbylådan, duger dom som ersättare till AC128?

Mats
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/09/29 :  19:30:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Som Ni ser på de olika schema på fuzzcentral så är den här pedalen plusjordad. Det utnytjar vi genom att använda stereojack till in/utgångar. Batteriplus kopplas till jackjord och sedan drar vi en tåt från från den inre ringen (vänster) till kretsjord. Då är batteriet bortkopplat tills vi stoppar in gitarrsladden (mono) vilken kortsluter jordkrage och vänster och kretsen blir spänningssatt.

DPDT switch skall vi använda för att dels få en riktig bypass och för att ha möjlighet att lägga till en tonkontroll som låter oss feta till ljudet ordentligt.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/09/29 :  19:31:50  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
AC 125, nej, men PM:a din adress så kommer 128:or.

Ingvar

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/09/30 :  17:49:20  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
vad för låda ska ni ha till era fuzz

18 ska de va.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/09/30 :  18:08:36  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Halloj!
Såg (läste) att du nämnde ac188. Har en bunt av dessa.. Kan man ersätta 128 orna med dessa tro?

Skall för övrigt bli intressant att följa!

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/09/30 :  18:50:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
vad för låda ska ni ha till era fuzz

Jag hittade en sönderborrad hammond låda som skall återvinnas eller får jag någon annan idé innan jag är klar.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/09/30 :  20:26:40  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
AC188 går aldeles utmärkt att använda som ersättare till 128.
Gällande låda så är alla pressgjutna samaklådor från Bimbox etc jättebra, att få tag i en gjuten mik-stativfot som originalet var inhyst i är svårare, tips på diy lådor kommer.

Till dess kan vi väl kolla på en sak vår fuzzface kan vara bra att kombinera med.

Ingvar

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/09/30 :  23:10:35  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Haha! OK! Då kanske man skall bygga en dito. INtressant! Får fundera på det under natten.

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/10/01 :  13:21:22  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
5 motstånd och 3 kondensatorer.
och två "trissor".
Det måste väll grabben och jag klara av i alla fall.

Vi ha efter ett lång intensivt förhandlande beslutat oss
för att starta upp projektet.

Först ska vi börja med en grund kurs i fösta hjälpen, med
tyngdpunkt på bränn och kläm skador.

Två, beställa komponenter.

_____

Lådan som alt ska ligga i, grabben vill ha något "coolt" säger han.
Har ni några förslag.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/10/03 :  17:03:49  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ursäkta frånvaron här ett par dagar, John flyttade till Halmstad idag och eftersom det enda han själv visste han skulle ha med var stereon, SM-1:orna, en bunt gitarrer, datorn och plasma TV-n så har vi packat annat nödvändigt åt honom.

Vår fuzzface tycker jag skall byggas utan kretskort, det är så få komponenter så det är helt onödigt, antingen så löder man prylarna direkt mellan switch, potentiometrar och telejack, vill man labba med motstånd och kondensatorer så är ett enkelt lödstöd bra.

Gällande låda så är som sagt alla pressgjutna smålådor från Bimbox och Hammond etc bra men lite tråkiga.
En egen låda som blir rolig består av en bottenplatta, ca 10X10 cm i 10mm plywood eller liknande material. Sidogavlarna tillverkas i samma material, lutande, ca 1cm höga i sidan mot gitarrhjälten och ca 5cm höga i andra ändan. Över detta viker man en 1,5mm aluminiumplåt och monterar fotswitchen så nära den låga ändan som möjligt. jack på den höga gaveln och potar ganska långt upp på sluttningen. Borra alla hål innan Ni viker gavlarna på plåten.

Kondensatorerna spelar en viktig roll i den här pedalen. Ingångskondingen på är i originalschemorna en elektrolyt, om Ni tänker bygga en ren fuzzface så behåll lyten, om Ni tänker använda min swamprock/blues tonkontroll så byt ut mot en riktigt bra polypropylen eller Ampohm papper i vax eller papper i olja, vi vill ha mer upplösning med tonkontrollen.

Då John tog med sig gitarrer så är jag nu hänvisad till min gamla halvakustiska som syns ovan, samt min Chiquita travelguitar, men i hans rum så hänger den här kvar:

Nu gäller det alltså att bygga fort så jag kan testa med äkta minihumbuckers.

Ingvar

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/10/03 :  19:58:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

En liten fråga bara.

Kolmotstånd........på bilder med original komponenter
ser motstånden ganska "gammaldags ut", jämnårig med mig.

Men dom kolmotstånd som finns på tex. ElctroKit är dom
jämförbara med originalen?

Är det denna distpedal som Rolling Stones använde 66? (bonusfråga)

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/10/03 :  21:08:26  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Utseendet på motstånden säger inte så mycket, man har helt andra maskiner för produktionen idag. Det viktiga är att det är kolmotstånd, de flesta moderna är kolytskikt, de "äkta" är kolmassa, dessa hittar man möjligen i surplushandeln,, om man i stället tittar på 1 eller 2W varianter så finns det fortfarande mycket att hitta hos Elfa och liknande.

Om Brian Jones eller Keith Richards spelade med en fuzzface vet jag inte, men det låter inte så på de skivorna som kan vara aktuella.
Däremot så spelade Jimi Hendricks, Eric Clapton, Jeff Beck, David Gilmour osv på den här pedalen då den var färsk.

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/10/03 :  21:20:28  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
får väl vika ihop en plåt på måndag till denna med trä sidor
nån som behöver en

18 ska de va.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/10/03 :  21:35:55  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det kan inte skada om motstånden är på ett par watt.
Jag ska i första hand ta sådana och inte 1/4-watt:s motstånd.

Detta med lådan.....grabben säger att en genomskinlig pedal
så att man ser komponenterna och sen ska det vara en blå
lysdiod i den . Det ska vist vara "coolt".

Vi ska göra ett försök.

FuzzFace associerar jag till Richard Nixon. Men det jag det.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/10/03 :  21:59:36  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Lock i polycarbonat eller lexan fungerar, blå led! En blues-swamprock pedal altså, då måste ni bereda plats för tre potentiometrar så att min tjw tonkontroll kan monteras.

Ingvar

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000