Author |
Topic |
|
Jonsolo89
Member
131 Posts |
Posted - 2009/12/21 : 09:51:55
|
Hej!
Som rubriken säger är jag intresserad av denna kombination. Vad tycker ni för element kan vara lämpliga, min budget för element är max 10k.
Jag hade tankar på att CNC-fräsa alt. svarva hornet i aluminium är det en dålig ide? Ska jag hellre välja ett annat material, plast, trä, mdf?
Hur bra välljud kan man förvänta sig för en driver och bas (12" alt. 15") för 5k.
Posta gärna länkar på liknande projekt.
Mvh//Jon
|
www.kanngi.se |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/12/21 : 09:59:15
|
Du kan börja med att spana in detta bygge. Boris |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/12/21 : 11:12:24
|
Till en 12:a delad vid 1300-1500 Hz är B&C DE250 given. Ska du använda 15" skulle jag hellre välja en 1,4"-2"-driver som kan delas lägre. Jag tycker inte att stora koner låter vidare vackert om de spelar för högt upp i frekvens.
Du kan få till det sjukt bra med rätt elementval och filter, jag lovar dig, men det kommer ta sin tid. Speciellt filterdelen.
Är det full range du är ute efter eller ska du komplettera med sub? |
|
|
Jonsolo89
Member
131 Posts |
Posted - 2009/12/21 : 11:38:03
|
Intressant tråd om "The Boris" just den varianten känns lite för tung för min del. Jag är lite sugen på en basreflex, då jag inte vill att högtalarna ska bli allt för stora. Hur mycket känslighet tappar man om man jämför med ett horn som Boris?
Då tror jag att 12" blir en lämplig storlek. Dem ska kunna spela skapligt lågt, jag är inte jätte fan av den djupaste basen, men om jag känner att det saknas kan jag ju alltid komplettera med sub. Har B&C någon lämplig 12" som matchar bra eller ska man kika på andra märken?
|
www.kanngi.se |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/12/21 : 12:21:31
|
Du tappar ingen verkningsgrad. Boris-8"aren ligger på ca 90 dB med filter.
12:a http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77077&SearchTerms=12,röster
Problemet med "PA-element" är att de inte går så djupt. Det hänger ihop med stark magnet, lätt kon och hög resonansfrekvens. För Hifibruk, där känsligheten inte är lika viktig kan man offra några dB verkningsgrad vid medelhöga frekveser (200-2000 Hz) för att få jämnare nivå ner till basen. Detta görs ofta genom att seriespolen i filtret har en högre likströmsresonans. Då ökar elementets qts och gör det mer lämpat för basreflex. Hur mycket beror på element, så det blir en senare fråga, men det kan vara värt att fundera på under elementvalet.
pm:a din mail så ska du få ett excelblad för KW-horn. |
|
|
|
Topic |
|