HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Uppdatera högtalarna
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2009/12/21 :  12:49:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hej!

(Väldigt länge sedan, jo jag vet).

Om någon minns mina vita högtalare (var med på DIY-mässan för något år sedan) så är det nu dags för uppdatering.

Tanken är att byta ut diskanterna (Fountek NeoCD3.0)

till någon av Founteks större versioner.

NeoPro5i eller NeoCD2'

Tanken är att någon av dessa skall matcha mellanregistret bättre.
Mellanregistret är ett PHL audio 10tums-element Jag har för mig den heter 3450.

Jag kör inget högpassfilter, inte heller något baffelsteg. Tanken med detta är att de istället skall falla av och mötas upp av basarna som delas aktivt (diskant/mellanreg delas med ett konventionellt andra ordningens filter). I dagsläget har jag dämpat mellanregistret rätt ordentligt. Vill gärna undvika dämpningen och tänker därför vilken som kommer matcha mellanregget bäst.
Kolla gärna också founteks hemsida deras datablad skiljer sig lite från webbutiken jag hittade.

Prismässigt skiljer det en del de olika elementen mellan, viss tanke kanske kan ges det, men det är absolut inte avgörande.

Det lutar åt Pro5i-varianten i dagsläget, men kom gärna med åsikter.

Framöver är tanken att uppdatera på bas-sidan med, men det kommer vi väll till om ett par år eller så.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000