HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 måla högtalare, vilken färg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2009/12/16 :  19:03:29  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Hej!

Håller på och bygger ett par högtalare i mdf nu och hade tänkt lacka dem som ytbehandling. Har funderat ett tag på hur jag skall gå tillväga men tänkte slänga ut en fråga här.

Jag har möjlighet att sprutlackera med en hyfsad spruta och har tidigare lackat bildelar med ganska gott resultat.

Jag funderar på att lacka dem i en blank vit färg. Har ni några tips på vad för färg man skall använda? Är det 2-komponents billack som gäller och vad skall man då använda för grundfärg? Eller är det vanlig vattenbaserad snickerifärg som man spär och sedan spruta? Eller funkar det med målarsvamp och snickerifärg? Man vill gärna att ytan skall bli hyfsat tålig och för att få den tillräckligt hård är det kanske 2-komponentslack som krävs?

Har sneglat en hel del på rannagardens HF5FLS-1 och även om jag inte inbillar mig att jag kommer upp i samma klass som lekman så undrar man hur nära det går att komma!

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2009/12/16 :  19:16:15  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Ojdå, den hamnade i helt fel forum, nån som vill flytta den till DIY? Blir lätt så med en 3 månaders bebis i famnen.. =/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/12/16 :  19:52:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Flyttat.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

BoB
Starting Member

49 Posts

Posted - 2009/12/16 :  22:25:50  Show Profile Send BoB a Private Message  Reply
Lämplig grundfärg. Slipa.
2-komp polyuretan.
Rolla och planstryk två lager.
Låt torka rejält. Därefter 600 och 1000 slippapper.
Polera.

Lycka till
Bob

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/12/16 :  22:47:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
BoB, jag bytte färgen i ditt inlägg. Vi har den blåa färgen som modereringsfärg (framgår i regelboken) så det kan se ut som om vi modererat, vilket kanske inte är så lyckat.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OlA-68
Starting Member

15 Posts

Posted - 2009/12/16 :  23:32:48  Show Profile Send OlA-68 a Private Message  Reply
en glad svart nyans
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/17 :  10:39:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Se upp med skarvarna, oavsett hur mycket du slipar, spacklar, grundar och har dig kommer skarvarna att synas efter ett tag.
Det går ju att fräsa ett litet spår längs med dessa och fylla med ett spackel som inte blir stenhårt utan kan följa med fukt- och temperaturrörelser.

Jag tycker rättviksrött är fint.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/17 :  13:57:02  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
lokala snickaren sprutlackade mina vita med vanlig snickerifärg. Det blev toppen. PU-lacket blir högblankt, detta blir bara blankt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Mixon1
Member

65 Posts

Posted - 2009/12/17 :  19:09:58  Show Profile Send Mixon1 a Private Message  Reply
Kan tipsa om en typ av syrahärdande färg, tror den heter "diccoplast"
och säljs av större färghandlare. Det är s.k. industrilack, som luktar väldigt fränt/stickigt, och mask är tvunget.

Den är otroligt lättsprutad och går att slipa (vid ev. misslyckande el. dyl) efter bara en timma, utan att sätta igen pappret!
Nästan omöjlig att få till att rinna eller "rinningar".
Otroligt slitstark lack.
Finns dessutom i alla kulörer (kanske inte metallic ?) och från matt till högblank.

Inte speciellt dyr heller.

Jag har själv lackat köksluckor och köksbord/stolar, med billig s.k. "sket-spruta" med strålande resultat!

Men som sagt: -Den luktar inte gott! Försvinner dock inom några dagar.

DIY 4 ever

http://www.minhembio.com/Mixon1/143779#291849
Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2009/12/18 :  01:24:23  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Tack för tipsen! Som jag skrev så är kulören nog spikad till vitt, det är mer typ av färg som jag funderar över. De tidigare byggena jag knåpat ihop ser hemgjorda ut med tanke på finish och jag vill försöka höja finishen ett par snäpp. Skall kolla upp 2-komp polyuretanfärg.
Jag har tidigare använt 2-komp polyesterspackel (plastic padding), finns det något bättre?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/12/18 :  06:37:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Jag har kört med vit polyuretan enkomponent (båtlack), funkar bra det också.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2009/12/18 :  18:24:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag vill se bilder på resultatet sen

Tänk om man haft möjligheter till att lacka sina högtalare med spruta

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2009/12/20 :  13:13:42  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Bilder skall nog gå att ordna, tyvärr är jag inte lika snabb som vissa andra på forumet men under julhelgen skall det meckas iallafall.

Just nu lutar det nog åt en-komponents båtlack (International toplac) som peranders rekommenderade.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/20 :  13:39:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vill man ha en väldigt stark och hård yta som döljer träet under, minskar/dämpar fuktrörelser mm så kan man stryka två lager med lamineringsepoxi innan man målar. Epoxin sugs in i träet och mättar ytan. Den kommer dessutom att spärra träet från att suga fukt från luften. Epoxi är dessutom väldigt starkt. Lägger man en glasfiberremsa runt alla hörn och över fogarna så kommer de inte synas alls. Man låser dem helt. Dessutom förstärks fogarna mot slag och mekaniska belstningar. Kanske viktigare när det gäller PA...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/12/20 :  13:52:14  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Vad är det för slags epoxi?
Sån som används tillsammans med glasfiber?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/20 :  13:57:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nils Malmgrens NM275. 160 gram/m2 glasfiberväv.
Jag rekomenderar NM för att jag har goda erfarenheter av dem.

http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=25&products_id=44
http://www.batepoxi.se/index.php?surf=sortiment_fiber&my=sortiment
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/20 :  13:58:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Epoxin finns såklart i mindre förpackningar:
http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=25&products_id=47
Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2009/12/20 :  16:56:58  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Lägger man på glasfiber så blir det väl till att spackla hela lådan innan lackering för att få det slätt?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/20 :  17:25:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
160 grams väv är väldigt tunn och draperbar. Det borde gå att slippa spackel, då epoxin är ganska självutjämnande. Det kanske behövs tre penslingar för att mätta allt, innan vävstrukturen är helt borta.

Jämför inte 160 grams twillväv med det där skräpet man limmar upp på väggar i badrum! Stor skilnad. 160 grams twillväv känns som ett väldigt tunnt och mjukt silkes-tyg och den blir helt transparant när man mättar den med epoxi.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000