HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Koppla subwoofer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2009/12/09 :  20:48:01  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Hej, jag har en simpel fråga.
jag har en passiv diy-sub som jag driver från ett aktivt delningsfilter och ett gammalt slutsteg. jag tar signalen från Tape Out på en integrerad förstärkare. Frågan är om man kan använda båda kanalerna och
koppla på samma terminal på suben? eller om man bara kan använda ena kanalen.
hoppas någon fattar...

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/09 :  20:54:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Använd ena kanalen. Annars kan förstärkaren bli knäpp om den försöker
skapa en spänning på ena kanalen men inte på den andra...

Alternativt skapar du en summatorkrets med någon OP och kopplar därefter på slutsteget.
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/12/09 :  21:35:14  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Tape out har en fix signal, dvs följer inte volymen utan du får sitta och ratta volymen separat på subben för att möta upp med volymen på sidosystemet.

Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2009/12/21 :  14:45:36  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Tack för svar
Forsman, delningsfiltret har volym så det är lugnt.
Petter, det är det jag hört. fast jag kanske ska testa och se. slutsteget är inte mycket värt. det borde väl bara vara slutsteget som tar skada?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/21 :  14:48:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Slutsteget kan gå sönder på så sätt att ren DC matas ut med full kräm om du har otur och så msitter du med konen i pannan...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/12/21 :  15:25:23  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Varför ska du ha 2 kanaler till subben ?
Är väl inte så ofta som basen är inspelad i 2 kanaler ?
Annars kan du väl använda hörlursutgången, det känns väl inte riktigt rätt men det funkar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2009/12/26 :  19:59:03  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Runestone, på BD om inte annat kan det ju vara en del man missar. men mest är det att jag hoppas det blir bättre med dubbla kraften.
petterson, ok, nej jag vill ju inte knäcka 12" elementet. det kanske börjar bli dags knäcka spargrisen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000