HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 70/80 horn eller färdig byggsats?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

swe55
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/11/18 :  22:44:18  Show Profile Send swe55 a Private Message  Reply
Jag har blivit väldigt sugen på att bygga högtalare, eftersom min pappa har byggt ett par 70/80 horn för 25 år sedan som funkar bra än idag tänkte jag höra om någon har eller vet var man kan få tag i ritning och byggbeskrivning till dessa horn?

En annan sak jag undrar över är de färdiga byggsatserna man kan köpa. Har kollat på www.ljudia.se och www.hifikit.se. Någon som har erfarenhet av deras byggsatser? Bra/dåliga?

Edited by - swe55 on 2009/11/18 22:44:39

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/11/19 :  01:41:04  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Har Radio&Televisions bok Bygg själv ,kan det vara däras exponentialhorn 290L bashorn med frontmått 70x80 cm den kallar dem för 70/80-hornet, kan det va den du menar???

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

swe55
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/11/20 :  17:08:17  Show Profile Send swe55 a Private Message  Reply
Ja det är det! högtalaren är 70x80 cm.
Har du ritningar på den? :)
Go to Top of Page

narf
Starting Member

1 Posts

Posted - 2009/12/19 :  14:06:24  Show Profile Send narf a Private Message  Reply
Hej!
Jag hade ett par 70/80 horn på 70-talet som var bestyckade med ett par Gammabasar. Dessa basar bytades snabbt ut mot Isophon och nu lät det mycket bättre. Hornet är transientrikt men saknar bas, det låter väldigt tunnt. En kompis byggde samtidigt ett par K-25 horn och dessa hade allt som jag saknade. K-25 hornet är det bästa bashorn som jag har hört med 12 tumsbasar.Emellertid så gjorde vi ett byte och när han kompletterade 70/80 hornen med en RT3 så lät dem faktiskt riktigt bra. Men hur han än trixade så kom 70/80 hornen aldrig i närhetan av K-25 så de såldes till en rockgrupp.

MVH Torbjörn Nilsson
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/12/20 :  22:18:32  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Jag har originalartiklarna.... tänk vad man sparar.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2009/12/20 :  23:21:14  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
jag har hört 70/80 hornen och de är "bongotrummmor" de har klipp i mellanbasen. Jag rekomenderar K25H eller andra konstruktioner om man vill ha djupbas. 70/80 hornen är i orginal utfört som tre sektioner av exponential expansion. via diverse korrektionsbitar så omvandlar man detta i praktiken paraboliska horn till ett exponentialhorn. Men det är fortfarande ett kort horn med ganska brant utvidgning...
Go to Top of Page

swe55
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/12/25 :  00:16:29  Show Profile Send swe55 a Private Message  Reply
Okej

Är det någon som har ritningar på K-25 horn eller 70/80 horn?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/12/25 :  11:47:10  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Kolla Linnars sida för lite mer kött på benen! www.kensonpro.se eller ngt liknande.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/12/25 :  11:51:27  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Har ritningar på 70/80 hornet

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

swe55
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/12/27 :  01:13:48  Show Profile Send swe55 a Private Message  Reply
Har du möjlighet att skicka dem till mig?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/27 :  09:20:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med hjälp av Hornresp och ett antal timmar läsande så kan du designa egna horn efter dina egna krav på storlek, djupbas mm. Simma och lägg ut resultaten här så får du säker mycket tips och konstruktiv kritik.
Det är inte så svårt att rita lite egna skisser på vad man vill ha, för att sedan knappa in det i Hornresp och modda till önskat resultat.

Vill du ha frontladdade horn som 70/80 hornet så blir dom groteskt stora om du vill nedåt 30 Hz. Isåfall skulle jag rekomendera ett par midbashorn med en extra subb i form av ett tappat horn.
Om du har toppar som funkar bra från 200 Hz ungefär så skulle jag rekomendera Martinssons horn. Han har lagt ut cad-ritningar, simuleringar och mätningar på detta forumet. Bara sök och du skall finna. De är väl mindre än 70/80 hornen med kan både spela avsevärt mycket högre och kan dessutom ge solida fina 30 Hz. De har väl ca 100 dB/w/m verkningsgrad vilket är ljuvligt! De skulle passa jättebra ihop med en liten triodstärkare på 5 watt. Men de är mer ett rent bashorn. 30 - 250 Hz. 70/80 går väl 80 - 500 Hz eller nått sånt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000