Author |
Topic |
|
Kimaster
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2009/12/26 : 02:06:14
|
Hallå alla HiFi-älskare!
Nu är det dags för mig att sätta igång med mitt första seriösa högtalarbygge! Jag behöver med andra ord en hel del ledning :P Jag har precis hittat en uppsättning med högtalare som borde gå att göra ett par "fullregistrare" utav.
Uppsättningen består utav två diskanthögtalare och fyra 6"(med min mätteknik iaf) mellanregister/fullregisterhögtalare där alla fyra 6" är av samma modell. Det har alltså suttit en diskant och två likadana 6" i vardera låda helt rakt ihopkopplade, bortsett från ?motstånden? som sitter innan diskanten. På motstånden står det följande: "47 micro T 40 V Philips 030K0" och dom sitter seriekopplade två st per diskant. Märkningen på elementen är inte mycket att hurra för. Det som står på dem är: 6": "Vifa C17 WF-1 111252-1 4ohm 82 23" diskanterna: "Vifa C5 TB 111050-2 4 ohm 82 15"
Har googlat runt lite men hittar ingenting om dem och i WinISD Alpha finns märket Vifa men inte rätt modeller. Jag tror att högtalarna kan ha rätt många år på nacken, säkert ända upp mot 30 år eller så.
När jag skriver "fullregistrare" menar jag att de ska ta så mycket som dessa element klarar av och jag kommer såklart att komplettera med en sub i framtiden. Jag har tänkt att bygga lådorna slutna.
Nu till mina funderingar:
1. I vilken ände bör jag börja när jag inte vet någonting om elementen? Jag hade till att börja med bara tänkt att kasta in alla parametrar i WinISD och experimentera mig fram... men det blir svårt utan någon data.
2. Hur resonerar ni kring delningsfilter i ett sånt här fall? Att köra två stycken 6" på rak signal känns lite mystiskt. Skulle det då inte vara vettigare att var och en av de tre högtalarna tar ett varsitt frekvensområde?
3. Om det är ett trevägsfilter som gäller: ungefär vart bör delningen ligga? 400 och 4000?
4. Hur påverkar baffelytan/bredden den här typen av högtalare och om den spelar stor roll; kan det vara en idé att bygga lådorna bredare än dom blir djupa? Det enda måttet som begränsar mig är att jag måste ha en höjd på minst 40 cm om alla tre elementen ska få plats på höjden(förutsatt att de ska sitta i linje med varandra, om detta nu verkar vara det bästa sättet)
5. I dagsläget har jag en 100w Sony-förstärkare som det står 8 ohm DIN på. Är det då viktigt att jag kopplar elementen och motstånden så att jag får ett sammanlagt motstånd på 8 ohm?
Om det hjälper kan jag rita ett kopplingsschema för hur elementen är kopplade idag.
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
/Ki |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/12/26 : 10:02:47
|
"Motstånden" är i själva verket kondensatorer.
Här finns en som använt ungefär samma basar: http://www.troelsgravesen.dk/C17.htm
Data är nog möjligt att få från Vifa ifall du får tag på nån snäll person där. Maila! Hifikit.se kanske har gamla datablad också?
Det går att mäta upp också om man har mätutrustning. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/12/26 : 11:02:05
|
Hej!
Det är nog riktigt trevliga element Du hittat. C17 var en stor familj element i en massa varianter, de största skilnaderna låg i magnetstorlek, kantupphängning, konmaterial och ytbehandling av konen. C17 WH var nog "toppmodellen", den som bl.a troels gravesen använder. På sidan som Bernt länkade till finns ganska mycket info om de här elementen. Även mycket läsvärt om låda och filter.
C5 antar jag är en kondiskant? Har tydligen varit delad vid knappt 1800 Hz, 6dB.
Vifa är helt omorganiserat idag, all tillverkning ligger numera i Kina men huvudkontor kvar i Danmark, prova att skicka en fråga till deras infomail, det kan kanske finnas data på Dina element kvar.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
|
Topic |
|