HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 IS och akustiken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:17:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har uttryckt att jag har lite svårt med IS och deras absoluta krav att inte stå i akustikreglerade rum. Det här river upp lite känslor hos ägare av IS och därför har de bett mig förklara mig.

Mitt tvivel bygger på några enkla invändningar:

Det finns väldigt mycket forskning om hjärnan och dess förmåga att tolka ljud. I denna är det tydligt att om reflektioner kommer till örat inom en given tidsintervall så blir den lite förvirrad.

Reflektioner = studsar som ljudet gör från våra högtalare fram till örat.
1 - Reflektioner som kommer väldigt nära i tid med direktljudet buntar hjärnan ihop till ett ljud = inget problem.
2 - Reflektioner som kommer ganska långt efter direktljudet tolkas som ett eko och kan sorteras bort = inga problem
3 Reflektioner där i mellan är lite svåra = vi vill inte ha dom.

2 är anledningen till att stora rum har färre problem, det blir långa reflektioner och färre basproblem

3 är anledningen till varför vi sprider eller dämpar ljud, vi vill minska effekten av dessa.

Då åter till IS

Genom att de skall stå nära vägg utan dämpning så uppstår mer reflexer än vanligt och vi får fler av kategori 3 reflektioner.

Varför blir det bättre? Jag förstår inte det. Förklara gärna.

Att väggen är inräknad i delningsfiltret och därmed göra frekvensgången rakare kan jag förstå och acceptera. Men det säger de ju inte, det verkar vara något annat.

PS

Wikipedia är ett bra ställe att börja läsa för nyfikna.

Micke

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.06 sekunder. Snitz Forums 2000