Author |
Topic |
|
JRJ
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2009/11/19 : 12:58:00
|
Goddagens. Rickard heter jag & är ny här på HiFiForum.
Jag skulle behöva lite tips och trix på hur jag kan dämpa upp mitt vardagsrum litegrann för att dämpa efterklangen. Som det är nu så "sjunger" rummet väldigt mycket. Det beror nog mycket på dom stenhårda betongväggarna bakom högtalarna och lyssningsplasten. Det finns inga gipsskivor utanpå betongen utan tapeten är i det närmsta klistrad direkt på betongen. Knackar man i väggen så är det tokstumt.
Bifogar en planskiss på hur det ser ut. Visserligen inte så skalenlig men det blir ju iaf lättare att förstå hur det ser ut.
[/URL]
Soffan är röd, och sweetspoten är gul. Sweetspot är ca 40cm ut från väggen. Det blåa till vänster om soffan är en hylla modell stor, ca 2x2 meter. Det svarta är ju då högtalarna. På golvet ligger det en stor matta, ca 2,5x3,5 meter.
Väggarna ut mot balkongen och in mot hallen är av gips, det är dom bärande väggarna bakom högtalarna och bakom soffan som är av betong och skulle behöva dämpas en del.
Det jag har funderat på är att sätta upp några ljudabsorberande skivor från tex Parafon. Kanske klä dom med en snygg träram och klä in skivan med något passande tyg så att flickvännen blir nöjd också. Men hur bör jag placera dessa? Bakom soffan i höjd med huvudet, bakom högtalarna på väggen, mitt imellan högtalarna på väggen? Hur högt upp isåfall? Bör jag dämpa hörnen ut mot balkongen nånting? Finns det några andra dämpskivor som lämpar sig bättre?
Skulle vara tacksam om jag kunde få lite tips av er som har mer erfarenhet av detta! |
They say that nothing is impossible. But I do nothing every day... |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/11/19 : 15:14:07
|
Välkommen till forumet!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70167
Blev klart mycket bättre med panelerna på plats. Resultat på sista sidan. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
Edited by - Joda on 2009/11/19 15:17:01 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7710 Posts |
Posted - 2009/11/19 : 15:51:28
|
BAD paneler är bra men även en tjock gardin kring fönstret som kan dras fram och täcka det helt vid lyssning skulle göra underverk. Alla typer av textilier,mattor och möbler hjälper till.
En del annat finns i Kokboken.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2009/11/19 : 16:09:38
|
Jag köpte absorbenter från akustikmiljö - http://www.akustikmiljo.se/shop/index.php?do=cat&art=420&parent01=411&parent02=415&parent03=420 Jag köpte "nakna" och klädde själv med typ. De hjälper bra i min betongbunker till lägenhet. Jag satte 2 st bakom respektive högtalare samt en bakom lyssningspositionen samt ytterligare 2 för allmän efterklangsdämpning. Jag vet att en del inte gillar att ha dämpning direkt bakom lyssningspositionen men jag lider inte av det utan tycker att det förbättrade perspektivet en hel del. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
JRJ
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2009/11/24 : 14:00:48
|
Tackar för tipsen. BAD-paneler låter spännande, men jag tänkte nog prova med vanliga akustikplattor först. Räcker inte det så får man kanske komplettera efteråt.
Staffan, hur högt upp på väggarna satte du dina paneler? Och har du något mellanrum mellan penelen och väggen? |
They say that nothing is impossible. But I do nothing every day... |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2009/11/26 : 12:55:08
|
Jag var lat sa jag satte dem direkt mot vaggen. Att ha ett mellanrum ar ju bra for effekteviteten ner mot basomradet sa det kan inte skada.
De bakom hogtalarna satte jag relativt lagt sa att diskant & mellanreg elementen kom ungefar mitt i. Den bakom lyssningspositionen satte jag sa att den sticker ner en liten bit under nivan pa fatoljens nackstod. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
|
Topic |
|
|
|