HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 fONKEN med HiVi B3N
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/05 :  17:10:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vad gäller dojjorna är det bara ett stycke jag har problem med, det som täcker för "hålet" där det normalt sitter en fot.
Som ses på bilderna har jag bara lagt tejp på en tunn skiva frigolit och passat in i öppningen.
Jag har lite plexiglas att såga till och slänga i ugnen så jag kan böja det, annars funderar jag på en plåtskiva med gummi limmat på undersidan.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/12 :  13:18:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
CRAP!!!!
Presenterade mitt spetsprojekt (sic!) för hustrun som genast konfiskerade skorna och slängde åt mig några andra i utbyte ...

Nåväl, de här var lättare att arbeta med. Jag misstänker att vanligt PVA-lim funkar perfekt här men jag grubblar ändå på epoxi.

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/04/13 :  04:22:18  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Ge tillbaka dem, och sno ett par stövlar av henne istället! Fast då blir volymen kanske för stor...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/13 :  08:48:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det här få gå, fast klacken är alldeles för låg. Jag ska nog måla dem i en glad färg ... blågrå.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/04/13 :  09:11:53  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Med andra ord ...

..du köpte fel storlek.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/13 :  09:59:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu har jag sprungit på ett nytt problem (ny-gammalt). Den djäddra skon är liksom inte plan på ovansidan utan jag får ta en betydligt tjockare skiva (massivträ) och jobba mycket med att karva, slipa, raspa, fila så det blir lagom form på den.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/30 :  10:34:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det börjar synas en tunnel i ändan av den blå rabatten och det börjar bli dags att hoppa över rönnbärsträdet...

Jag har såga ut bafflar i 6mm plywood, hålat dem och limmat på en liten klack (sic!) framtill för att passa in i skon.

Passar som handen i handsken ... :roll:

Limmade på plats

Här vara enda stället att sätta kontakterna. Jag har gjort ett litet misstag och funderade på att bara göra hål och dra ut sladden UTAN kontakter men jag trivs inte med metervis av sladd som hänger och slänger.
Misstaget jag gjorde var att INTE löda sladdarna till högtalarelementen INNAN jag limmade plywoodskivorna på plats. :evil: Det kan funka att göra jobbet nu men det lär bli brända fingrar och en #164;%#&/"##189; massainvektiv.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2011/05/01 :  00:35:42  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Bygger du ett par självstäppande kvinnoskor
Serigöst och spännande tråd, följer denna med förstoringsglas

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/05/01 :  09:08:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har iofs tappat bort koordinaterna, men jag har lagt upp en bild på ett par högtalarskor någonstans här på forumet och denna bild inspirerade mig till detta fotriktiga bygge.
I viss mån kan man ju jämföra med Rannagardens datorhögtalarbygge, jag hade högtalarna och visste egentligen inte vad jag skulle göra med dem.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/05/01 :  09:36:36  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Alltså, det fattas ju en viktig detalj i tråden; vilken storlek är det på skorna?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/05/01 :  09:41:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tror det är runt 38 med en ca 7 cm hög klack. jag befarar att en högre klack skulle ge uppbrytningar i övre mellanregistret och en lägre klack skulle ge resonanser i basen.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/03 :  08:55:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Om du tar storlek 39 går den 1/2 oktav djupare.
Det blir kontraalt-skor.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/05/07 :  14:41:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kort rapport: nu är jag (nästan) klar (fattas några skruvar). Låter inte lika spännande som de ser ut.

Bilder sen.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/05/08 :  09:33:49  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
OK, de lät kanske bättre innan moden...

/Anders
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/05/08 :  11:07:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag förstod först inte vad du menade utan läste in en annan betydelse av ditt inlägg, dvs att gårdagens skomode lät bättre/sämre, men nu fattar jag .... klick ... klack ....klick ...

Funderar allvarligt på kanske beställa fler av de där småttingarna och bygga en lagom stor line array, kanske med 4 eller 6 element/kanal.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/05/09 :  10:39:18  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Mja, jag tänke på den ev. feministiska högtalaren som stod i skorna innan...

/Anders

Edited by - Gastone on 2011/05/09 10:39:43
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/05/11 :  19:38:07  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag får inspektera dina fonken på mässan i helgen. Jag tänkte mig något åt det hållet med mina aurasound 3-tummare.
Du har väl inte med dig damskorna, eller?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/05/11 :  19:56:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det ska dyka upp två fONKar i Göteborg. Pumpsen åker med såklart, men de låter inte så fantastiskt tyvärr ...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000