Author |
Topic |
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2010/03/01 : 21:17:42
|
Elementen till bygget: Seas Excel E0042-08SW18NX001
Scan-Speak Illuminator R3004-662000
Fronten gjordes av stavlimmad bok + 15mm plyfa.
Sida, bakstycke och stöd i 19mm MDF.
Limmade botten först.
Sen designades 45 mm basreflexrören.
Färdiglimmat, bara att slipa.
Sen laminerades de med LM275. Biltemas
Grundades.
Kom sen på att spikes inte var så bra så fötter tillverkades.
Fötterna limmas med epoxylim.
Ny grundning med fötterna monterade.
Hade först en "plupp" som bakre stöd men det blev vingligt så ett bredare stöd limmades dit senare.
Lackningen tog sin tid pga missar med olika fabrikat. Men det gick hyffsat till slut.
Filter beräknades på Strassacker http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm Tog delningen på 2550 för att få jämna värden på spolarna.
Filtren ihopsatta på 5mm plyfa.
Slutmonterat.
På plats i rummet. Notera den hemska centern
Mätte sen med Holm-impulse och en panasonicmic från Svalander. Ser väl ok ut utom dippen vid 2550. Förstår dock inte den nästan raka kurvan från 200 hz och neråt.
Nu har torkningen ställt till det såhär. Om jag hinner ska jag slipa och lacka om dem innan Gbg-mötet.
Nu har jag börjat fundera på att ändra diskantens delning till 2200 för att se om dippen försvinner. Kan man göra så
Basen går väldigt djupt men jag funderar ochså på att sätta in slavbasar för att sänka basen ännu mer. Vad tror ni om det?
|
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2011/02/27 11:49:41 |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/03/01 : 21:23:35
|
Akta fingrarna när du hyvlar! Eller kör bitarna i sågen. Snedställ klingan lite. Jag skulle nog köra i kapen. |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2010/03/01 : 22:40:19
|
Intressant!! |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 08:07:30
|
Jag skulle dessutom använda björke som är ett underbart material att jobba i. Dessutom blir det inte märken i det så fort man andas på det ... |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 20:18:36
|
quote: Gläder mig att det inte inkommit några allvarliga anmärkningar mot konstruktionen som sådan.
Jag tycker mig se en viss likhet i formspråket mellan ditt och mitt projekt. Det blir en jättesöt högtalare! Lycka till
Anders |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/03/04 : 07:15:59
|
Har du komplett (vad det nu innebär) snickarstuga? Jag köpte ett antal plankor björke av en lokal snickare. |
|
|
Nesta
Member
78 Posts |
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2010/03/04 : 20:18:57
|
quote: Fast det ser häftigt ut, hur får du plats med detta?
Jag har lite mer än 24kvm + en mycket förstående fru |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2010/04/04 : 16:17:40
|
Lite motgångar hör till (tyvärr) Kul att du är igång, lycka till!
AA |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/04/04 : 21:18:25
|
Kul projekt!!! Abiträ i göteborg har Björkplank. www.abitra.se
Vilket epoxilim använder du?
Mvh Johannes. |
Edited by - Circlomanen on 2010/04/04 21:19:59 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/04/05 : 10:27:03
|
NMs sortiment är grymt enkelt att jobba med! Jag har byggt en del med 275A. Enda haken är att man får vara väl förberedd innan man blandar expoin. När det väl är blandat får man jobba på ganska kvickt om det inte skall härda i byttan... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/04/05 : 11:05:10
|
Du behöver en våg och bra handskar. Du vill INTE ha lamineringsepoxi på huden. Epoxi är väldigt fett-fobiskt. Inga fingrar på limmytorna efter du har slipat och tvättat dem med aceton. Drar du ett torrt finger över fogytorna innan du applicerar epoxin så har du tagit bort 70% av styrkan i fogen. Lamineringsepoxi är inte samma som Araldit/PlasticPadding. Det finns inga lösningsmedel i, de har kortare molekyler som fäster bättre på alla möjliga matrial, men de kräver mer av användaren. Fett är ett perfekt släppmedel, så det skall bort innan du limmar nått. Köp mer aceton än epoxi.
Mvh Johannes. |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2010/04/05 : 18:35:09
|
Ser väldigt mycket fram emot resultatet och vägen dit! |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/04/12 : 20:13:25
|
Snyggt jobbat. Sådant där precisionsarbete skulle göra mig nervös. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/04/23 : 20:44:32
|
Riktigt coolt, hejja fixarstig! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2010/04/25 : 12:01:08
|
Ser ut att bli mycket snygg finish på dem, Snyggt jobbat |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/04/25 : 12:02:36
|
quote: Finns det nån som har nån bra lösning?
Pensla ett tunt lager med lamineringsepoxi. Det tränger in bra i sprickor och det är självutjämnande. Det ger en hård och slitstark yta för vidare ytbehandling. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/04/25 : 16:43:14
|
Japp. Epoxin har riktigt bra draghålfastighet och den stoppar fuktrörelser. Mätta även insidan av träribborna så kommer ev fuktförändring gå så långsamt att det inte blir nått problem. Lägg gärna på flera lager epoxi på utsidan med några timmars mellanrum. Det skall penslas på när föregånde lager är segt nog att inte bli förstört av penslingen, men inte mer än 5 timmar eller så. Epoxin "svettas" när den härdar och det skicktet fungerar som släppmedel. Skall du limma eller ytbehandla epoxi så skall den tvättas med förtunning eller aceton och slipas innan. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/04/25 : 16:44:16
|
Snygga byggen förresten!!! Ser fram mot att dessa skall dyka upp på nån diymässa.
Mvh Johannes. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2010/04/25 : 16:47:34
|
Läckert |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/04/29 : 22:50:16
|
http://www.nilsmalmgren.se/
Sväng förbi där. De är trevliga och gillar du att snickra är en flaska lamineringsepoxi en guldklimp att ha stående. Perfekt spackel, lim, ytbehandling mm. Oblandad epoxi står sig länge. Säkert bortåt 30 år.
Mvh Johannes. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/05/10 : 19:58:56
|
quote: Gruvar mig lite för att få ihop filterbygget snyggt. Visserligen syns de sen inte men man vill ju att det ska va snyggt hela vägen.
Bra inställning. Ska´re va så ska´re va-principen. |
|
|
TxF
Member
260 Posts |
Posted - 2010/05/11 : 00:06:46
|
Ett litet tips när det gäller lamineringexpoxy. Lägg en plastfilm över den yta som bestrykits, ta sen plastbit, jag brukar ta ett gammalt kredtkort, och spackla ut epoxyöverskottet. Värt att nämna här är att lamineringsepoxy inte är ett spackel, vill man ha fyllande egenskaper måste man blanda i microballonger. Man får då ner epoxyn i ojämnheter och plasten lämnar en jämn yta. Plasten skall sitta kvar under hela härdningsprocessen. Vill man vara riktigt noga använder man tjock byggplast som stryks med släppmedel innan den läggs över epoxyn. Resultatet blir en spegelblank yta. Man kan sedan slipa lätt med 1200 korn våtslip innan lack. Lackar man med sprayburk så funkar det fint att lacka utomhus vid 4 tiden på morgonen, inte ens småflugorna är vakna den tiden |
// Johnny |
Edited by - TxF on 2010/05/11 00:14:01 |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2010/05/13 : 12:41:01
|
Otroligt fint arbete på de där...
Ang. ditt tips hur man konar portrören, så använde jag mig av idén i mitt eget projekt, med lyckat resultat. Tack för det... |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/05/13 : 19:02:13
|
Jag vill omedelbart komma in och svara lite på det där med potlife.
Potlife är inte baserat på tiden det tar för epoxin att bli seg, utan på hur länge den har tillräckligt små molekyeler för att tränga in och binda sig bra med olika matrial. Även om epoxin är flytande efter 80 min, så har den helt enkelt länkat ihop sig i så stora molekyler att den inte längre fäster speciellt bra. För vårat bruk här på forumet kanske det inte är så viktigt, men om man räknar med hållfastighet som tex master och skrov på en båt så skall man vara nogrann och petig med temp och potlife. Vill man ha lång potlife så skall man köpa NM 650 istället. Den har 180 min potlife vid 20 grader celsius.
NMs grejor är bra. Jag har skickat många människor dit.
Mvh Johannes. |
|
|
Topic |
|